دکتر روحانی: بهتر از این افراد در تلاش خود پیدا نکردیم

دکتر روحانی: بهتر از این افراد در تلاش خود پیدا نکردیم
يکشنبه 29 مرداد 1396 - 10:33

سخنرانی رئیس‌جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی آغاز شد.

العالم- ایران 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در مجلس شورای اسلامی در آخرین دفاع از وزرای پیشنهادی با تشکر از نمایندگان، هیات رئیسه و رئیس مجلس که در طول این 5 روز صبح و بعد از ظهر مشغول کار بودند اظهار کرد: خوشبختانه مردم ما هم توجه ویژه ای به مذاکرات مجلس داشتند و ما شاهد یک کار حرفه‌ای توسط مجلس در این دوره بودیم.

وی ادامه داد: همیشه مجلس اصول قانونی و اخلاقی را رعایت می‌کرد و این بار بیشتر. همه نمایندگان محترمی که به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند کاری کارشناسانه و طبق اعتقاد و عقیده و با مستندات اطلاعات انجام دادند و جز این از مجلس توقع دیگری نیست.

روحانی در ادامه یادآور شد: هر دو ما یعنی دولت و مجلس بار سنگین انجام مطالبات ملی این ملت رشید و بزرگ را بر دوش گرفتیم و همه ما می دانیم شرایط ما آسان نیست. هم شما نمایندگان و هم ما در دولت کاملا اطلاع داریم که راه صاف و ساده‌ای پیش روی ما نیست. در شرایط امروز دنیا در قاره اروپا، آمریکا و آسیا و دیگر قاره‌ها هم مسیر حکمرانی ساده و هموار نیست، چه رسد به ما در این منطقه پرآشوب و مشکلاتی که در گذشته برای همه ما باقی مانده است.

وی با اشاره به رقم بودجه تصویب شده خاطر نشان کرد: بودجه ما حدود 300 هزار میلیارد تومان است. البته رقم بالاتری تصویب شده، اما درآمد حاصله ما حدود همین قدر است و براساس محاسبات هم به سازمان برنامه گفته‌ام شرایط جدید را به وزرا ابلاغ کنند. ما در سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان برای صندوق های بازنشستگی دادیم در حالی که این صندوق‌ها مربوط به دولت و بودجه نیست و خودش باید متکفل باشد. من می گفتم خزانه خالی تحویل گرفتیم ولی دیدیم صندوق‌ها هم خالی بود.

رئیس دولت دوازدهم افزود: هیچ صندوقی امروز قادر نیست به تعهداتش عمل کند. وقتی 40 هزار میلیارد تومان ناچار برای صندوق‌ها برود بالای 40 هزار میلیارد تومان برای یارانه داده شود و نمایندگان تصویب کردند 60 هزار میلیارد هم به صندوق توسعه بریزیم این خودش 140 هزار میلیارد تومان می‌شود یعنی نصف بودجه رفت. اگر بخواهیم بدهکاری دولت به بخش خصوصی، پیمانکاران و بانک مرکزی هم حساب کنیم دیگر چیزی ته آن باقی نمی ماند.

روحانی خاطر نشان کرد: خداوند توفیق و فرصتی به ما داده تا به مردم خدمت کنیم. گاهی خداوند فرصتی را به بشر می‌دهد و بار مسئولیتی بر دوشش می گذارد که به یک ملت و منطقه و گاهی به یک جهان کمک کند. این توفیق بزرگ نیز به دوش وزرا، معاونین، دولت و مجلس گذاشته شده است.

وی ادامه داد: این که شما نمایندگان به وزرا رای اعتماد می دهید یعنی اینکه ما با هم کاری را شروع کرده ایم. من از مجلس عزیز خواهش می کنم همانطور که وظایف نظارتی خود را به خوبی انجام می دهد به همان نسبت هم به وزرای خود در رای اعتماد دادن کمک کند. وزرا نیازمند کمک‌های مادی و معنوی شما هستند؛ کمک‌های مادی همان رای اعتماد و کمک معنوی روحیه‌ای است که به آنها می دهید.

رئیس جمهور سپس گفت: شما نمایندگان طی 5 روز گذشته نکات فراوانی را بیان کرده‌اید. من موفق نشدم همه آنها را بشنوم، اما خلاصه گزارش‌ها را خواندم و از همه کسانی که مخالف، موافق، منتقد و یا پیشنهاد دهنده بودند ممنونم؛ چرا که به وزرای ما کمک کردید تا برنامه خود را بهتر پیش ببرند.

وی ادامه داد: خدا را شکر صدا و سیمای ما این بار در دوران انتخابات هر روز در برنامه‌هایش به مردم خاطر نشان می‌کرد که مردم شما به فرد رای نمی‌دهید بلکه باید به برنامه‌ها رای بدهید. درست است که در دوران گذشته این تبلیغات را انجام نمی دانند اما خدا را شکر این بار در این راستا عمل کرده‌اند. حالا شما نمایندگان هم به برنامه‌های وزرا رای  داده و مورد بررسی قرار می دهید.

روحانی گفت: وزرا برنامه‌ای را خدمت شما ارائه می دهند. شما آن را نقد می‌کنید. بسیاری از نقدهای شما بر ایرادات برنامه است که خوب است بار دیگر وزرا براساس صحبت‌های نماینده ها برنامه‌هایشان را تصحیح و تکمیل کنند. ان‌شاءالله که به هه 17 وزیر رای قاطعی خواهید داد تا ما کارمان را زودتر شروع کنیم.

وی در حمایت از وزرای معرفی شده اظهار کرد: من نمی خواهم بگویم وزیر معرفی شده بی نقص است، اما همه تلاشم را به کار گرفته‌ام، با همه کسانی که لازم می‌دیدم مشورت کردم، حرف بسیاری را به جان خریدم و با فراکسیون‌های سه گانه مجلس نشستم و از نکات ارزشمندی که طرح می‌کردند استفاده کردم. همه این ها را کنار هم قرار دادم تا بهترین‌هایی را که می توانستم را معرفی کنم.

رئیس جمهور در همین راستا افزود: خداوند را شاهد می‌گیریم و جلوی شهدای مجلس که عکسشان اینجاست و روحشان هم حضور دارد، می گویم اگر فرد اصلح تری بود حتما او را معرفی می‌کردم؛ هیچگاه فرد را براساس اینکه دوستم است یا در دولت قبل نزدیک بوده‌ایم، انتخاب نکردم.

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم دولتی فراتر از جریانات سیاسی اصلاح طلبی و اصولگرایی است، گفت: اصل دولت دوازدهم رعایت اصول، اصلاح و اعتدال با هم است و حتما اصول،‌اصلاح و اعتدال را در نظر می گیرد. ما بهتر از این افرادی که معرفی کرده‌ایم در نظر نداشته ایم. ای کاش می شد مثل بسیاری از کشورها رئیس جمهور یک هیاتی را معرفی می‌کرد و نمایندگان یا به آن هیات رای داده یا به کلش رای نمی‌دادند. البته شرایط فعلی هم نکات مثبت خودش را دارد.

روحانی با اشاره به ضرورت تشکیل هر چه سریعتر دولت گفت: ما امیدواریم هر چه سریعتر دولت دوازدهم کار خود را شروع کند. باید همه مصالح کشور را کنار هم ببینیم و بسنجیم. اگر وزیر وزارتخانه‌ای رای نیاورد، رئیس جمهور مجبور است چند ماهی را سرپرست بگذارد تا بتواند مجدد فردی را معرفی کند. خود به خود چند ماه کار عقب می‌افتد. مصالح کشور را در نظر بگیریم. اولویت اول ما سرعت برای تشکیل دولت است.

رئیس جمهور با اشاره به خطبه‌های نماز عیدفطر مقام معظم رهبری یادآور شد: در دولت‌های مختلف فکر می‌کنم برای اولین بار بود که مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها و خطبه‌ی نماز عید فطر امسال تاکید کردند هر چه سریعتر دولت تشکیل شود. قبل از این که برای نماز برویم به من گفتند که دولت را کی معرفی می‌کنید که گفتم تا تحلیف و تنفیذ خیلی وقت مانده و ایشان گفتند زودتر به هر حال دولت باید معرفی شود.

وی اضافه کرد: تاکید رهبری برای چیست؟ برای این که ما وظایف بسیار سنگینی پیش رو داریم، ما باید کشور را مشغول کنیم. در اشتغال گرچه دولت یازدهم توفیق نسبی داشت، اما گامهای بلندی مانده که باید برداریم. چه کنیم که در طول قبل از دولت یازدهم اشتغال خالص صفر بود و از فرصت استفاده نشد. این که دریک سال بیش از 600 هزار اشتغال خالص و بالای هشتاد هزار غیر خالص ایجاد شود کار کمی نیست. ولی با توجه به نیاز کشور و برنامه‌ی ششم عقب هستیم.

روحانی با بیان اینکه به تک تک وزرایی که در دولت یازدهم با آنها صحبت کرده،  گفته که اولویت اصلی اشتغال است، افزود: به وزرا گفتم شما باید کاری کنید که علاوه بر میزان معمول اشتغال فرصت بیشتری به وجود بیاورید و این کار راهی جز امنیت و آزادی و آرامش ندارد و برنامه دولت دوازدهم این است یعنی امنیت، آزادی و آرامش و پشت سر آن پیشرفت.

وی با مطرح کردن این پرسش که چگونه  می‌شود پیشرفت و توسعه را در کشور به وجود آورد گفت: سند چشم انداز می‌گوید که در 1404 پیشرفته باشیم بیش از نیمی از زمان از دست رفته و تنها 8 سالش باقی مانده ما باید گامهای بلندی برداریم و دوران جهش است. زمانی می‌خواستیم بدویم ولی روبروی ما درب قفل شده‌ای به نام تحریم بود. حالا قفل شکسته و درب باز شده بعضی‌ها می‌گویند در شکسته شده کو. خب باید تکان بخورید و حرکت و تلاش داشته باشید چون الان راه باز است.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: همه ما باید به صحنه بیاییم و اینجا موافق و مخالف این جناح و آن جناح، 24 میلیون و 16 میلیون ندارد و بحث کشور ، ملت، و جوانان است. آیا اشتغال جز از طریق سرمایه و فن آوری امکان پذیر است. ما باید سرمایه داخلی و خارجی و فن آوری بیاوریم. ما نمی‌توانیم بر مبنای فن آوری گذشته حرکت کنیم و ونمی‌توانیم تنها با فن آوری داخلی حرکت کنیم.

وی با اشاره به سند خودروسازی در کشور خاطر نشان کرد: ما 50 سال است که خودروسازیم و خودرو یکی از صنعت‌هایی  است که قبل و بعداز انقلاب روی آن خیلی کار کردیم. آیا شما توانسته‌ایدبا خودرو بازار صادرات و آسیا و اروپا را به دست بیاورید. ما خودرویی با فن آوری  امروز می‌آوریم و بعد از 10 سال عوض می‌شود و دیگر با آن فن آوری ومصرف زیاد کسی نمی‌خرد چرا که فن آوری ، بدنه و سرعت عوض شده و خودرو دو گانه سوز و برقی شده است.

روحانی همچنین بیان کرد: مگر می‌شود ما تکان نخوریم و توقف تحول داشته باشیم تحومل در کشور جز از طریق صادرات غیر نفتی امکان پذیر نیست. ما نمی‌توانیم تنها به درآمد نفت متکی باشیم. و باید با صادرات ارز آوری داشته باشیم. مگر می‌شود بدون تکنولوژی با دنیا رقابت کنیم. ما دراین مسیر تنها نیستیم و باید بدانیم که دریک میدان رقابت حرکت می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: از یک میدان نفتی روزانه 5 هزار بشکه استخراج می‌شود و تا 20 – 30 دیگر تمام می‌شود اما با تکنولوژی پیشرفته ممکن است این زمان به 40 – 50 سال برسد و جای 50 هزار بشکه در روز صد هزار بشکه استخراج شود. ما نمونه داشتیم که در یک حوزه نفتی شرکت خارجی آمده و گفته با تکنولوژی‌اش 80 هزار بشکه استخراج می‌کند و یکی دیگر گفته با تکنولوژی برتر به بالای صد هزار می‌رسد.ما برای نفت و گاز حدود 200 میلیارد سرمایه می‌خواهیم که بیش از 100 میلیارد پروژه‌های آن آماده است.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: در دنیای امروز نمی‌توانیم شوخی کنیم. ما تکنولوژی می‌خواهیم و اگر می‌خواهیم از منافع نفتی درست استفاده کنیم و صنعت گاز و نفت تحرکت پیدا کند نیا زبه تکنولوژی و سرمایه داریم. آقایی در جمعی که وزیر نفت هم بود می‌گفت که فلان شرکت می‌خواهد فلان کار را بکند در حالی که خود ما هم می‌توانیم گفتم که چقدر سرمایه می‌خواهد که گفت: 6- 7 میلیارد و گفتم آیا دارید که گفت نه گفتم پس چه کسی باید این را بدهد پس ما امروز هم سرمایه  و هم تکنولوژی می‌خواهیم.

وی همچنین درباره‌ی فضای مجازی گفت : ما در فضای مجازی هم فن آوری می‌کنیم چرا یک شبکه ایرانی وقتی کاربرانش به یک میلیون نفر می‌رسد اما یک خارجی 40میلیون و 100 میلیون را هم تحمل می‌کند ما  که شوخی نداریم. اشتغال به فن آوری و سرمایه نیاز دارد و داخلی و خارجی آن هم فرقی نمی‌کند هیچ کشوری با انزوا پیشرفت نکرده است.

روحانی با اشاره به وظایف  وزارت خارجه دردولت دوازدهم عنوان کرد:‌ از بزرگترین وظایف وزارت خارجه در این دوره فعالیت اقتصادی است. وزیر خارجه ما در این دوره بزرگترین وظیفه‌اش اولا این است که کنار برجام بایستد و نگذارد، آمریکا و دشمنان ایران موفق شوند. آنکه برای برجام سینه سپر می‌کند یعنی برابر دشمنان ایران که آمریکا و اسراییل و بعضی از کشورهای کوچک منطقه هستند می‌ایستد به او می‌گوییم قهرمان مبارزه برابر استکبار .

وی ادامه داد: البته بعضی‌ها هم برابر آمریکا خم می‌شوند و هل می‌دهند که برجام به نتیجه نرسد. باید بگوییم که آمریکا اینقدر کمک نمی‌خواهد و به اندازه کافی کمک دارد و بهتر است به ملت خودتان کمک کنید. بزرگترین وظیفه وزارت خارجه حراست از نهال  نوپای برجام و ایستادن روبروی آمریکا و آنهایی است که برابر منافع ملی ایران هستند. از شوخی بعضی‌ها هم نترسند بعضی‌ها به جملاتی عادت کردند.

رئیس جمهور با اشاره به دومین وظیفه وزارت خارجه تاکید کرد: این وظیفه که شاید مهمترین وظیفه‌اش هم باشد بخش اقتصادی است که باید تسهیل کند و راه را باز کند تا سرمایه و فن آوری خارجی بیاید . ما نمی‌توانیم در شرایط امروز برای پیشرفت به سمت سعی و خطا برویم. چهل سال گذشته در سالهای اول مردم می‌گفتند که اول کار است تازه آمدند و جوان هستند ما که جزو سن بالاهای انقلاب بودیم 30 سالمان بود و  همه جوان بودند.

وی افزود: اما الان40 سال گذشته و ما امروز دیگر نباید سعی و خطا کنیم و از ما پذیرفته نیست.باید از تجربه 40 ساله خودمان و جهان استفاده کنیم و کشور را به حرکت در آوریم مامی‌بینیم که وقتی با همسایگان خوب کار می‌کنیم صادرات به حرکت درمی آید و وقتی با برخی از اتحادیه‌ها مثل اوراسیا همکاری می‌کنیم راه باز می‌شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: یکی از اصلی ترین وظایف وزارتخانه اقتصاد و وزارتخانه‌های صنعتی تسهیل سرمایه گذاری است که این کار هم با همکاری میان وزارتخانه‌ها انجام می شود. یکی از اهداف من در تشکیل دولت دوازدهم این بود که تیمی انتخاب کنم تا به هم کمک کنند و هم افزایی داشته باشند. من به دنبال 18 قهرمان ناهماهنگ نبودم بلکه در فکر یک تیم 18 نفره از هیات وزیران هماهنگ هستم.

وی ادامه داد: علت اینکه می گویم ای کاش به همه وزرا رای اعتماد داده شود این است که این تیم 18 نفره کنار هم باشند. هماهنگی بسیار مهم است. خودتان هم در فراکسیون‌، کمیسیون و مجلس دیده‌اید که چقدر هماهنگی میان افراد ضرورت دارد. در کار اجرایی اهمیت این امر بیشتر دیده می‌شود.

روحانی با اشاره به دلایل انتخاب وزیر وزارتخانه نفت گفت: خود آقای زنگنه جوانی را انتخاب کرده و به من گفته بودند که بگذار این جوان وزیر باشد؛ من خودم مشاورش می‌شوم. پیشنهاد وسوسه‌ انگیزی بود من هم روی آن فکر کردم اما به آقای زنگنه گفتم آیا این جوان می‌تواند 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی که من می خواهم را بیاورد؟ ایشان به تردید افتاد.

وی ادامه داد: من وزیری می‌خواهم که نامش برند باشد، شوخی و تعارف نمی کنم. بعضی از وزرا اسمشان برند جذابی است، مثلا دکتر ظریف اسمش برای دنیا جذاب است. این اتفاق برای کشور ما بسیار مهم است. برای من مهم است که وزیرم بتواند سرمایه خارجی به کشور بیاورد.

روحانی به بخشی از دلایل انتخاب آخوندی به عنوان وزیر راه اشاره کرد و گفت: من آخوندی را به عنوان وزیری می‌خواهم که وقتی خواست هواپیما بخرد، نیاید به من بگوید پول و بودجه را از کجا تهیه کنم. خودش بتواند قرارداد  بزرگ ببندد، هواپیما بخرد و خودش بازپرداختش را تهیه کند. درست است که دنیا به مردم ایران و دولت یازدهم و دوازدهم اعتماد کردند، اما در این میان وزرا هم جایگاه مهمی دارند.

وی در راستای همین صحبت‌ها تصریح کرد: من وزیری می‌خواهم که در دل کار بزرگ شده باشد. ربیعی در دل کار و کارگر شد کرده است و اگر حرفی می‌زند این قشر حرفش را متوجه می‌شوند. مگر اقتصاد مقاومتی بدون نشاط کارگران امکان‌پذیر است. ممکن است روزی من وزیر کار شوم، کارگران می‌گویند این روحانی کی کارگری کرده است.

رئیس جمهور افزود: البته وزارتخانه آقای ربیعی بسیار بزرگ است که این کار را خود شما نمایندگان کرده‌اید. ما درخواست داده‌ایم تا وزارتخانه‌هایی تفکیک شوند. زمانی که نظر مجلس بر چابک سازی و کوچک کردن وزارتخانه‌ها انجام گرفت ما این کار را انجام می دهیم. من به شخصه فکر می‌کنم که بعضی از وزارتخانه‌ها بسیار سنگین هستند.

وی سپس گفت: هر چند که آقای شریعمتدای پروژه‌های سراسر کشور را دیده و بررسی کرده‌اند و کشور را هم خوب می‌شناسند، اما باید حتما معاونین بسیار خوبی برای وزارتخانه‌شان انتخاب کنند چرا که این وزارتخانه هم بسیار سنگین است. ما امیدواریم که ایشان هم بتوانند از شما رای اعتماد بگیرند تا کارشان را زودتر انجام دهند. مهم است که در شرایط فعلی کارها را چگونه پیش ببریم.

روحانی در ادامه این سخنرانی گفت: من با آقای ربیعی هم در مورد صندوق و شستا صحبت کرده‌ام . این بار هم قرار است یکی از چهره‌های مهم شستا را اداره کند. بطور کلی ما باید بنگاه‌های اقتصادی را سریعتر آماده و به بازار عرضه کنیم و آنها را بفروشیم؛ چرا که وزارتخانه‌های ما باید سبک شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش ما هم باید متحول شود. اولین صحبت من با آقای بطحایی این بود که باید شرایطی برای رشد دانش آموزان ما را فراهم کند که در کلاس یازدهم و دوازدهم بنگاه‌های اقتصادی بخواهند از این جوانان باهوش دعوت به کار کنند. از طرف دیگر ربیعی هم برنامه خوبی برای اشتغال دارد. همین ظرفیت در وزارت علوم هم باید ایجاد شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: ما 17 حکم را آماده کرده ایم. دیگر رای دادن یا ندادن با خودتان است. امیدواریم به همه آنها رای دهید. البته نظر شما هرچه بود، ما آن را قبول داریم. در کنار احکام کلی پیوست‌هایی هم برای هر وزارتخانه تهیه کرده‌ایم. مواردی عام برای تمام وزرا است و مواردی هم مشخصا برای هر وزارتخانه تهیه شده است.

روحانی در تشریح موارد عام الزام‌آور حکم هر وزیر گفت: رعایت امور حقوق شهروندی، شفافیت، مبارزه با فساد، محیط زیست و مسائل زیست محیطی، اشتغال زنان و جوانان و استفاده از اقوام و اقلیت‌های مذهبی از جمله مواردی است که همه وزرا باید آن را رعایت کنند.

وی در دفاع از وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اولین تجربه در استفاده از جوانان خواهد بود، گفت: علت اینکه خواستم جهرمی بیاید و این مسئولیت را بپذیرد این است که امروز از ارتباطات که زیربنا است، مهم‌تر فناوری اطلاعات و فضای سایبری است. همیشه عده‌ای فکر می‌کردند بین امنیت و آزادی سازگاری وجود ندارد. بعضی‌ها عقیده دارند که اگر امنیت می‌خواهیم باید آزادی را قربانی‌اش کنیم و یا بالعکس.

رئیس جمهور سپس گفت: ما این نظر را قبول نداریم. قبول نداریم آزادی را باید ذبح کنیم تا امنیت به دست آید. امنیت بر دوش آگاهی ملی است؛ امنیت ما که تنها با تفنگ نیست، کما اینکه ما سلاح‌ هم نیاز داریم، دنبالش هستیم و خواهیم بود.

روحانی به عقبه آشنایی‌اش با جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: من در شورای عالی فضای مجازی جهرمی را یک بار از طرف وزیر اطلاعات آقای علوی و بار دیگر از طرف وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آقای واعظی دیده‌ام. ایشان همیشه امنیت و آزادی را با هم می دیدند. این حرف که او آزادی را از بین می‌برد ناحق است. من ایشان را دیده‌ام و علت اینکه می گویم ایشان باید در این وزارتخانه باشد این است که شخصی در این حوزه باید قرار بگیرد که بتواند از حوزه امنیت و حریم مردم حمایت و حفاظت کند.

وی ادامه داد: اگر جوانی را انتخاب کنیم می‌گویند او همه پله‌ها را طی نکرده است، اگر کسی که همه پله‌ها را طی کرده است انتخاب کنیم می‌گویند جوان نیست. بالاخره باید تجربه کنیم. اوایل انقلاب هم به جوانان اعتماد می‌شد. جهرمی کسی است که آزادی را پای درخت امنیت نمی‌برد و هر روز قربانی‌اش نمی‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنرانی اظهار کرد: من وزیر اطلاعاتی می‌خواهم که مردم از اسم او ماموران امنیتی نترسند، بلکه خائنین از او بترسند. علوی در چهار سال گذشته کاری به کسی نداشت، دیگران به او کار داشتند. وزارت اطلاعات در بخش هایی خیلی موفق بود و در بخش‌هایی هم نیمه موفق عمل کرد. بحث من با ایشان بود که باید در بخش‌های نیمه موفق عمل کرده هم موفق شوند.

وی افزود: وزارت اطلاعات در بحث‌های گروهک‌های تروریستی و جاسوسی خوب عمل کردند. عده‌ای هستند که وقتی کسی با یک خارجی حرف می زند می گویند او جاسوس است. وزارت اطلاعات در این حوزه‌ها بسیار خوب و دقیق و حساب شده عمل کرده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آقای حجتی کار بزرگی انجام داد، یادآور شد: در سال 94 اگر کشاورزی نبود ممکن بود رشد ما منفی می‌شد و این بخش ما را نجات  داد. با کشاروزی بود که رشد ما 5 درصدی شد.کشاورزی و نیرو امروز باید اول برای آب و بعد محیط‌ زیست و در کنارش امنیت غذایی تلاش کنند. ما امنیت غذایی میخواهیم تا با صرفه جویی در آب و کمترین کود و سم مضر شرایط بهداشتی فراهم کنیم تا مردم بتوانند از میوه و محصولات کشاورزی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: آقای حجتی از وزرایی است که در کار خودش کاملا متخصص است. حال رشته‌اش هرچه میخواهد باشد . من مطمئنم بزرگترین متخصص کشاورزی با phd را هم کنارش بیاوریم آقای حجتی جلوتر است و کشاورزی را الف تا ی می شناسد. او سالها کار کرده و الان معلوم است که در گندم، شکر و دام وضعمان چگونه است و تنش بازار کمتر از گذشته بوده البته مشکلات هم داشته ایم.

روحانی در ادامه بیان کرد: آقای حجتی مهارت و تجربه کافی را دارد .همه به او اطمینان دارند. من نمی خواهم از کسی نام ببرم تا شما نمایندگان در رای خود آزاد باشید ولی همه به حجتی اطمینان دارند. او یک فرد  متخصص است و من در اینجا شهادت می دهم که از پاکترین وزرای ما بوده و هست. شما نمی دانید که او چقدر پاک و خوب است. او حتی در بعضی امور از من اجازه می گیرد که به عنوان رئیس‌جمهور به او اجازه شرعی بدهم  و من متعجب می شوم که برخی موارد جزئی است که ما گاهی توجه نداریم. او پاکدست ، مومن و انقلابی است و قبل و بعد از انقلاب فعال بوده و همیشه در مسیر منافع ملی حرکت کرده است.

وی با اشاره به آشنایی نمایندگان با قاضی زاده هاشمی یادآور شد: دکتر هاشمی جزو وزرایی است که شما خدماتش را میدانید و کار بسیار بزرگی انجام داد. طرح تحول سلامت بار سنگینی بر دوش وزارت‌اش  بود که همه خوب حرکت کردند. در سال 94 مثل 93 نبود و همه دستگاه ها در فشار بودند. نمی خواهم بگویم طرح تحول سلامت نیاز به اصلاح ندارد که دارد و برخی کارها را میتوان  ارزانتر درآورد.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: همه وزرا وظیفه دارند خدمات را بالا ببرند. چراکه سالانه 1 میلیون به جمعیت اضافه می شود و باید خدمات بیشتری ارائه دهیم که هم کمیت و هم کیفیت وجود داشته باشد. هنر وزیر این است که کاری کند با توجه به منابع محدود به خوبی و به بهترین وجه استفاده کنیم. در بهداشت و درمان باید مردم با کیفیت بیشتری مواجه شوند.

وی با بیان اینکه نیاز به دفاع زیادی از وزرای دفاع و دادگستری نمی بینم در خصوص وزیر دادگستری گفت: آقای آوایی فردی صادق و باتجربه در این کار است و مراحل مختلف قضایی را طی کرده. از او خیلی انتظاری نداریم جز اینکه حقوق بشر، حقوق شهروندی و مسائل مربوط به تعزیرات را سامان دهد و روابط سه قوه را صمیمی تر کند، همین چند کار کافی است.

روحانی همچنین درباره وزیر پیشنهادی دفاع یادآور شد: امیر حاتمی شخصیتی است که در نیروهای مسلح، ارتش و وزارت دفاع خدمات زیادی انجام داده. از امیر حاتمی چیزی که میخواهم وحدت سپاه وارتش است که باید تقویت شود و با حضور او در وزارت دفاع باید همه سپاهیان مثل ارتش خیال راحتی د اشته باشند و فرقی نکند.

 وی خطاب به امیر حاتمی گفت: تجربه شما در دفاع مهم است و برادران سپاه پیش از این بوده اند و شما هم باید به احسن وجه این کار را انجام دهید. دومین نکته در وزارت دفاع فناوری های روزی است که برای تکمیل و به روزرسانی سلاح هایمان نیاز داریم. چیزی که به وزیر قبل هم گفته‌ام این است که جز در موارد محرمانه این صنعت به مردم واگذار شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رحمانی فضلی در وزارت کشور از وزرای بسیار خوب بوده است تاکید کرد: کار وزارت کشور بسیار سنگین است. از آقای رحمانی از روز اول خواسته بودم شایسته سالاری به جای جناح بندی بنشیند. شرط ما اعتدال است و از هر جناحی افراطی باشد ما کاری نداریم از معتدلین همه جناح ها باید استفاده شود.

وی ادامه داد: این کار مشکلی است. وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور است و باید با دادگستری، قوه‌قضائیه ، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و اقوام وطوایف کار کند که این کار پیچیدگی دارد و آسان نیست. آقای رحمانی تجربه خوبی دارد و ما دو انتخابات را گذراندیم که او به خوبی پشت سر گذاشت. ما از شما رای قاطع می‌خواهیم تا همه با نشاط از بعدازظهر امروز دولت را تشکیل دهیم و رای 200 به بالا باشدف ما رای را قبول داریم.

روحانی با اشاره به شخصیت علمی و حوزوی سید عباس صالحی تصریح کرد: در وزارت ارشاد خواست ما این است که هم خواست رهبری و هم خواست مردم محقق شود و این امکانپذیر است. مردم ما گله دارند. شما در مجلس این وظیفه را برعهده بگیرید که اگر مسئله‌ای به عهده وزیر است دیگران دخالت نکنند و اگر به عهده آنها است به ما بگویید که دخالت نکنیم.

وی افزود: در جایی برای کاری از 10 جا مجوز صادر می‌شود ولی در شهرستانی آقایی می گوید که شکایت کرده و معلوم است شاکی و متشاکی کیست و درب را قفل می کنند. قفل کردن آسان است ولی باید کلید را بیابید و درب را باز کنید. امیدواریم با حضور آقای صالحی شاهد نشاط هنرمندان باشیم.

رئیس دولت دوازدهم به وزارت اقتصاد اشاره و عنوان کرد: آقای کرباسیان در بخش‌های مختلف اقتصاد بوده و بخش‌های مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری خارجی، مالیات، خصوصی سازی و سهام عدالت به عهده اوست که توانایی انجام این کار را دارد.

وی با بیان اینکه بیطرف از چهره‌هایی است که در وزارت نیرو می تواند این بار را به دوش بگیرد، خاطر نشان کرد: برای این کار افراد دیگر هم مطرح بودند اما من دیدیم آقای بیطرف توانمندتر است و تجربه بیشتری دارد. ممکن است در گوشه ای هم ایرادی باشد.

روحانی ادامه داد: مسئله آب برای ما بسیار مهم است و اهمیت ویژه دارد. البته برق هم مهم است. امیدوارم با رای قاطع به بیطرف شاهد تحول در وزارت نیرو باشیم؛ گرچه وزیر قبل هم پرتلاش بوده و کار ارزشمندی انجام داده است.

وی همچنین خطاب به نمایندگان گفت: ما آنچه وظیفه‌مان بود انجام دادیم و طبق قانون تحقیق کردیم تا افرادی را به عنوان وزیر انتخاب کنیم و مشورت و هماهنگی را هم انجام دادیم. امروز وظیفه شما این است که تحقیق‌هایتان را انجام دهید و موافق و مخالف حرف بزنید اما خواهش دارم در رای امروز بین خود  هرکس که شایسته و مفید می بینید برای کشور انتخاب کنید.

در این لحظه برخی نمایندگان به روحانی یادآوری کردند که مسعود سلطانی فر را فراموش کرده که او هم اظهار کرد که مقصر خودش است که آن گوشه نشسته و کنار بقیه وزرا ننشسته است. آقای سلطانی‌فر مخالف نداشت و تلاش زیادی برای ورزش کرد و برای جوانان تلاشش را بیشتر خواهد کرد.

رئیس‌جمهور در پایان خطاب به نمایندگان بیان کرد: شما نماینده مردم هستید و خدا گواه همه اعمال ما است. هرچه تشخیص وجدانی شما است، انجام دهید. اگر همه وزرا رای بیاورند ما که خیلی خوشحال می‌شویم و پیشاپیش می گویم که مردم هم خوشحال می شوند که دولت دوازدهم هم هرچه سریعتر کار خود را شروع کند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها