قاسمی در نشست هفتگی

اظهارات سرلشکر باقری در مورد همه پرسی اقلیم کردستان به جا بود

اظهارات سرلشکر باقری در مورد همه پرسی اقلیم کردستان به جا بود
دوشنبه 30 مرداد 1396 - 12:09

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مواضع ما در مورد حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق و همه پرسی کردستان مشخص است و سخنان سرلشکر باقری در این مورد کاملا درست و به جا بوده است.

العالم- ایران 

*اظهارات سرلشکر باقری در مورد همه پرسی اقلیم کردستان به جا بود 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک به وزرایی که توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند، گفت: مواضع ما در مورد حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق و همه پرسی کردستان مشخص است و سخنان سرلشکر باقری در این مورد کاملا درست و به جا بوده است.

*سفر هیات ایرانی به کابل

وی در مورد سفر هیات ایرانی به کابل برای پیگیری مصوبات سفر ظریف به افغانستان عنوان کرد: این موضوعی در دستور کار دو کشور است و امیدواریم هر چه زودتر تاریخ این سفر مشخص شود.

*از برجام حفاظت میکنیم

قاسمی در مورد اقدامات عملی و ملموس دولت دوازدهم در مقابله با اقدامات آمریکا علیه برجام افزود: یکی از اهداف و اولویت های وزارتخارجه در این دوره حمایت و حفاظت از برجام است که باید از طرق مختلف پیگیری شود و این در حالیست که کشورهای زیادی موافق این معاهده هستند و با اجماع خوبی می توانیم از این معاهده بین المللی حفاظت کنیم.

*توضیح درباره سفر رییس ستاد مشترک ایران به ترکیه 

وی راجع به سفر رییس ستاد مشترک ایران به ترکیه تاکید کرد: سفری بی نظیر بود زیرا طی ۴۰ سال گذشته سفری در این سطح به همسایه خودمان نداشتیم و با دعوت طرف ترکی و با حضور مقامات سیاسی و نظامی ایران صورت گرفت و در آینده می توانیم شاهد آثار مثبت این سفر در حوزه مسائل دو جانبه و منطقه ای باشیم و یک گام تکاملی در روابط ایران و ترکیه بود.

*تلاش برای بازگشت اعتبار به گذرنامه ایرانی

سخنگوی وزارت خارجه در مورد بازگشت اعتبار به گذرنامه ایرانی توضیح داد: وضعیت ما در خیلی از نقاط جهان بهتر از قبل است و همچنین در مورد قطر هم بازرگانان ما و مسافران ما در شرایطی که فطر برای باقی کشورها تعیین کرده به این کشور وارد شوند و تا یک ماه هم اقامت خواهند داشت و روند طی شده در دولت قبل برای اعتبار بخشی به گذرنامه ایرانی روند خوبی بوده و در دولت فعلی هم برای بهتر شدن این روند تلاش خواهد شد.

قاسمی در واکنش به برخورد نادرست کارمندان سفارتخانه های مختلف با شهروندان ایرانی افزود: این مساله جدیدی نیست و برای حل آن تلاش می شود و برخی از سفارتخانه ها برای ارتباط با بخش کنسولی سیستم جدیدی تعریف شده که این مشکلات را پایان خواهد داد.

*معاونت اقتصادی در وزارت خارجه 

وی از ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امورخارجه در هفته های آینده خبر داد و گفت: این موضوع در سازمان استخدامی تصویب شده و برای ایجاد هماهنگی بین بخش های اقتصادی ایرانی و خارجی و بخش های اقتصادی وزارت خارجه در هفته های آینده معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه فعال خواهد شد.

وی درباره تلفیق معاونت های منطقه ای وزارت خارجه در یک معاونت سیاسی نیز عنوان کرد: با استفاده از تجارب گذشته و نیازهای کشور و شرایط امروز تغییرات صورت گرفت و معاونت های آسیا، اروپا و آفریقا و عربی در یک مجموعه ادغام می شود و به همراه معاونت اقتصادی معاونت کل اداره می شود که زیر نظر وزیر خواهند بود و باید با معاونت های سیاسی و اقتصادی همکاری داشته باشند و معاونت بین المللی به معاونت حقوقی و بین المللی تبدیل خواهد شد و معاونت کنسولی هم باقی خواهد ماند و مراکز دیپلماسی رسانه ای و آموزشی هم با تغییرات جزئی در کنار معاونت ها فعالیت خواهند داشت.

قاسمی در پاسخ به سوالی راجع به حقوق شهروندی در وزارت امور خارجه یادآور شد: این بخش در قسمت ایرانیان خارج از کشور دیده شده و به این بخش توجه ویژه ای شده که شاهد اقدامات جدیدی در آینده خواهیم بود.

*توضیح درباره ارائه تسهیلات به زندانیان ایرانی 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اقدامات وزارت امور خارجه ‌‌‌برای دریافت تسهیلات به زندانیان ایرانی از سوی کشورهای خارجی تاکید کرد: نمایندگی های ما تسهیلاتی به زندانیان ایرانی در خارج از کشور ارایه می دهند و اینکه دولت هایی به آن ها تسهیلات ارایه می دهند و مبلغی دریافت می کنند خبری ندارم.

*تداوم گفتگوها برای حل بحران سوریه 

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که آستانه ۶ در شهریورماه برگزار شود و اعلام کرد: همکاری های سه کشور در این مورد ادامه خواهد داشت و من نمی خواهم سفر سرلشکر باقری به ترکیه را به مسائل اجلاس های آستانه پیوند بزنم.

*آیا خسارت کودتای 28 مرداد دریافت خواهد شد؟ 

قاسمی در مورد اقدامات ایران برای دریافت خسارت مربوط به کودتای ۲۸ مرداد عنوان کرد: مباحثی در این مورد مطرح شده اما هنوز مجموع کشور به نتیجه ی خاصی راجع به آن نرسیده است.

*اتهام روزنامه های کویتی علیه ایران 

قاسمی در واکنش به اتهامات روزنامه های کویتی علیه ایران راجع به ارتباط گروه افراطیون کویتی با ایران تصریح کرد: این بار اول نیست که رسانه های کویتی به ایران اتهام وارد می کنند و لازم است که با واقعیت به مسائل نگاه کرده و علیه همسایه های خود اتهام وارد نکنند.

*سیاست صبر

سخنگوی وزارت خارجه در مورد توهین های نماینده خرمشهر به ظریف در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: سیاست وزارت امور خارجه و آقای ظریف در مورد چنین مسائلی صبر بوده و این سیاست را هم ادامه خواهد داد.

*مساجد، مکانی برای همگرایی مسلمانان 

در اکثر کشورهای جهان و پایتخت ها مساجد وجود دارند و نمایندگی های ما مساجد را به عنوان مکان های همگرایی مسلمانان مد نظر داشته اند و امیدواریم از مساجد ایران و جهان بیش از این برای همگرایی و وحدت بین مسلمانان استفاده شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها