انفجار اوضاع عربستان با ساده‌ترین اعتراض

انفجار اوضاع عربستان با ساده‌ترین اعتراض
يکشنبه 21 اسفند 1390 - 10:06

العالم،مكه مكرمه ـ رئيس مركز مطالعات راهبردي و حقوقي خاورميانه با اذعان به نبود نظام دمكراتيك در عربستان، تأکيد کرد که ساده ترين تظاهرات و اعتراض مي تواند موجب انفجار اوضاع در اين کشور شود.

"انور ماجد عشقي" روز یکشنبه در گفت وگو با شبكه العالم گفت: عربستان به برگزاری تظاهرات و تجمع های اعتراض آمیز مانند تظاهراتی كه اخيرا به دليل انزجار و نارضايتي دانشجویان در دانشگاه ملک خالد در شهر ابیا برگزار شده بود، عادت ندارد؛ از اين رو تظاهرات با هر دليل ساده و ناچيزي موجب انفجار اوضاع در عربستان مي شود.

وی مدعی شد: اما معاون حاكم ابها وارد عمل شد و به دانشگاه امد و مشكل را حل وفصل كرد و همه چيز به حالت عادي خود بازگشت.

دانشجويان دختر دانشگاه ملک خالد چهارشنبه گذشته، درحالیکه در اعتراض به وضعيت نامساعد دانشگاه تجمع اعتراض آمیزی داخل دانشگاه برگزار کرده بودند، با حمله خشونت آمیز نيروهاي امنیتی سعودی مواجه شدند.

در جریان سرکوب خشونت آمیز این دانشجویان، یک دختر کشته و ده ها تن دیگر مجروح شدند. جنين یکی از دانشجویان نیز در این حادثه تأسفبار سقط شد.

شهر ابها از چهارشنبه گذشته و بویژه دیروز شاهد تظاهرات مردم خشمگین در اعتراض به این اقدام تجاوزکارانه نیروهای امنیتی بوده است.

 

رئيس مركز مطالعات راهبردي و حقوقي خاورميانه در  ادعایی عجیب گفت که علت اصلي انزجار و نارضايتي دانشجويان دختر، حوادث سوريه است چرا كه دانشجويان از دولت این کشو خواستند تا براي كمك به برادران سوري خود به آنجا نیرو بفرستد.

مسئولان ارشد سعودی از حامیان اصلی تسلیح مخالفان سوریه، برای سرنگونی نظام این کشور هستند.

 

اين كارشناس سعودي كه يك نظامي بازنشسته ارتش عربستان است، اذعان كرد: عربستان نظام دمكراتيك ندارد اما عدالت شرعي در آن برقرار است، كه به موجب آن شرب خمر، زنا، رقص زنان و بسياري مسايل ديگر ممنوع است.

انور عشقی تاكيد كرد كه عربستان نخستين كشور جهان است كه در آن همايش ملي براي گفت وگو برپا شد و چهارمين نشست آن در ابها ميان مناطق و قبايل و مذاهب برگزار شد.

عشقي خاطرنشان كرد كه عربستان دست به خشونت نبرده است و هيچ گاه براي مقابله با اعتراضات مردمي به خيابانها تانك و خودرو زرهی نفرستاده است، و  مردم عربستان حق دارند كه خواستار بهبودي اوضاع خود از طريق گفتگو باشند.

 

وي برای سرپوش گذاشتن بر حوادث منطقه الشرقیه و سرکوب مردم به دست نظامیان، با تکرار ادعاهای وزارت کشور سعودی گفت: در منطقه الشرقيه افرادي به دنبال اجرای طرحها وبرنامه هاي خارجي هستند؛ ولی اين مساله اکنون تحت كنترل درآمده است.

انور عشقی اذعان کرد: عربستان مخالفان سياسي را بازداشت مي كند و محاكمه آنها را به تاخير مي اندازد.

 

اعتراضات مردمي در منطقه الشرقيه عليه تبعيض طائفي و بازداشتهاي سياسي و مذهبي ادامه دارد كه طي آن دهها تن شهید و یا مجروح شده اند؛ تظاهرات در این منطقه به دست ماموران امنیتی آل سعود به شدت سرکوب می شود.

سازمانهاي مدافع حقوق بشر، مانند دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بين الملل بارها در گزارشهای خود بازداشتهاي سياسي بدون محاكمه و متهم كردن افراد بدون حضور وكلاي مدافع در عربستان را محكوم كرده، و تاكيد می کنند كه مقامات سعودی هزاران نفر از فعالان سياسي مخالف را كه خواستار انجام اصلاحات هستند، بازداشت مي كنند.

 

20:24- 03/10

 



پربیننده ترین خبرها