سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران

سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران
يکشنبه 12 شهريور 1396 - 09:27

وزیر امور خارجه پاکستان روز هشتم سپتامبر مصادف با 17 شهریور عازم چین می شود و پس از آن به ترتیب به مسکو، تهران و آنکارا سفر خواهد کرد.

العالم- ایران/ سیاسی

خواجه محمد آصف روز هشتم سپتامبر مصادف با 17 شهریور عازم چین می شود و پس از آن به ترتیب به مسکو، تهران و آنکارا سفر خواهد کرد.
هفته گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان رسما اعلام کرده بود که خواجه آصف قرار است برای مشورت با کشورهای منطقه درباره رویکرد جدید آمریکا، به چین، روسیه و ترکیه سفر کند. وی به نام ایران اشاره نکرده بود.
دو روز پیش نمایندگان پارلمان پاکستان برنامه سفر وزیر امور خارجه این کشور به پکن، مسکو و آنکارا را اقدام مثبتی دانستند و تاکید کردند که خواجه آصف باید سفر به ایران را نیز برای مشورت با مقامات این کشور در دستور کار قرار دهد زیرا ایران را به عنوان یک کشور قدرتمند و اثرگذار در منطقه نمی تواند نادیده گرفت.
«شاه محمود قریشی» وزیر اسبق امور خارجه پاکستان گفت: این اقدام که «خواجه محمد آصف» وزیر امور خارجه قصد دارد برای مشورت درباره راهبرد جدید آمریکا به کشورهای چین، روسیه و ترکیه سفر کند کار خوبی است اما لازم است سفری هم به ایران داشته باشد.
در این رابطه «نزهت صادق» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای پاکستان  تایید کرد: نمایندگان مجلس سنا و نمایندگان مجلس ملی در جلسات روزهای گذشته خود برای بررسی رویکرد جدید آمریکا، تاکید کردند که وزیر امور خارجه پاکستان باید سفر به کشورهای منطقه از جمله ایران را در دستور کار داشته باشد.
وی افزود: وزیر امور خارجه ضمن مشورت با مقامات این کشورها به ویژه ایران، نظر آنها را درباره رویکردی که موجب ناخرسندی و خشم پاکستان شده، جویا شود.
نزهت صادق تأکید کرد: بعد از تعطیلات عید قربان، مجلس سنا با هدف بررسی‌های بیشتر و پیگیری برنامه سفر وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه تشکیل جلسه خواهد داد.
پیش از این، سفیر آمریکا در پاکستان یک روز پس از اعلام راهبرد کاخ سفید در قبال افغانستان و جنوب آسیا توسط دونالد ترامپ، دعوتنامه رسمی «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا را به خواجه آصف برای انجام سفر فوری وی به واشنگتن تسلیم کرده بود.
با وجود اصرار آمریکا برای سفر خواجه محمد آصف، پارلمان پاکستان و نیز کمیته عالی امنیت ملی این کشور تصمیم گرفتند این سفر، به دلیل اهانت‌ها و اتهام‌های ضدپاکستانی مطرح شده از سوی ترامپ، فعلا انجام نشود.
همچنین پاکستان در روزهای اخیر به صراحت با برنامه سفر خانم آلیس ویلز نماینده ویژه واشنگتن در امور پاکستان و افغانستان به اسلام آباد مخالفت کرد و این سفر هم انجام نشد.
روز گذشته «دیوید هیل» سفیر آمریکا در اسلام آباد به دیدن مشاور امنیت ملی پاکستان رفت تا شاید بتواند تا حدودی از شدت آتش خشم پاکستانی‌ها از سیاست‌های کاخ سفید بکاهد.
وی افزود: منظور ترامپ این نبود که پاکستان عامل ناکامی آمریکا در افغانستان است و تقصیر رسانه‌ها است که به بخش‌های خاصی از راهبرد پرداختند.
سفیر آمریکا که در این دیدار تلاش کرد تا راهبرد جدید و ضدپاکستانی واشنگتن را توجیه کند.
ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعد از تعیین استراتژی خود در افغانستان گفت: پاکستان با ادامه اقدامات خود در پناه دادن به افراط‌گرایان در آینده بسیار ضرر خواهد کرد زیرا این کشور به تروریست‌هایی پناه می‌دهد که با واشنگتن می‌جنگند.
وی افزود: ما تا کنون میلیاردها دلار به پاکستان کمک کرده‌ایم اما آنها همچنان به افراط گرایان پناه می‌دهند.
در پی سخنان ترامپ مردم پاکستان با برپایی تظاهرات سراسری اتهامات آمریکا و اقدامات این کشور در منطقه را محکوم کردند این در حالی است که مقامات سیاسی و نظامی این کشور نیز با به تعلیق درآوردن روابط با آمریکا خواستار بازنگری در نوع ارتباط با واشنگتن شدند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها