تداوم افزایش بهای جهانی نفت

تداوم افزایش بهای جهانی نفت
سه شنبه 4 مهر 1396 - 09:15

بهای جهانی طلای سیاه به بالاترین سطح در 26 ماه اخیر رسیده است.

العالم - جهان / اقتصادی

به نقل از رویترز؛ بهای جهانی نفت در ساعات نخست روز سه‌شنبه همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرد. بهای نفت خام برنت دریای شمال به بالاترین سطح در 26 ماه اخیر رسیده و به باور تحلیلگران، تهدید ترکیه برای جلوگیری از صادرات نفت اقلیم کردستان عراق نقش مهمی در تداوم این سیر صعودی ایفا کرده است.

صبح امروز بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال (شاخص بین‌المللی) برای تحویل در ماه نوامبر با 46 سنت افزایش به 59 دلار و 48 سنت رسید. بهای برنت روز دوشنبه نیز 3.8 درصد صعود را تجربه کرده بود. همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (پایه آمریکا) با 15 سنت افزایش، 52 دلار و 37 سنت معامله شد که در 5 ماه اخیر بی‌سابقه است.

بهای نفت برنت در معاملات 5 روز اخیر سیری صعودی را تجربه کرده و بیش از 4 دلار افزایش یافته است. به باور کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، بازار نفت در حال متعادل شدن است و تقاضا برای طلای سیاه نیز به تدریج افزایش مییابد.

همچنین تهدید روز دوشنبه رجب طیب اردوغان – رئیس‌جمهور ترکیه – در خصوص ممانعت از صادرات نفت اقلیم کردستان عراق، نقش مهمی در تداوم سیر صعودی بهای نفت ایفا کرده است. لوله‌ای که نفت اقلیم کردستان را به ترکیه می‌رساند، روزانه حدود 500 تا 700 هزار بشکه خروجی دارد.

همچنین به باور تحلیلگران، پایبندی مطلوب تولیدکنندگان نفت به توافق اوپک در خصوص کاهش تولیدات، نقش مهمی در افزایش بهای طلای سیاه ایفا کرده است. هم‌اکنون عبور بهای نفت برنت از مرز 60 دلار در ازای هر بشکه غیر محتمل به نظر نمی‌رسد.

پربیننده ترین خبرها