پوتین: آمریکا از تعهد نابودی تسلیحات شیمیایی خودداری می کند

پوتین: آمریکا از تعهد نابودی تسلیحات شیمیایی خودداری می کند
چهارشنبه 5 مهر 1396 - 18:14

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با انتقاد از پایبند نبودن واشنگتن به تعهد نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی، گفت: بر خلاف آمریکا، روسیه امروز (چهارشنبه) آخرین مانده جنگ افزارهای شیمیایی را از بین برد.

العالم - روسیه 

میخاییل بابیچ رئیس کمیسیون نابودی سلاح های شیمیایی روسیه در ارتباط مستقیم تصویری با کرملین، نابودی کامل زرادخانه شیمیایی این کشور را اعلام کرد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: در این کنفرانس ویدیویی چند مقام ارشد از جمله دنیس مانتوروف وزیر صنایع و بازرگانی روسیه و حمیدعلی رائو معاون فنی دبیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی نیز شرکت داشتند. 

پوتین رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه امروز مناسبتی تاریخی است؛ افزود: حجم بسیار بزرگی از مهمات شیمیایی از دوره شوروی سابق به ارث رسیده بود که به گفته کارشناسان، با آن می شد چند بار تمامی موجودات زنده کره زمین را نابود کرد.

پوتین گفت: این گام بزرگ برای متوازن کردن و امنیت بخشیدن به جهان امروز است. امیدواریم نابودی زرادخانه سلاح های شیمیایی روسیه، الگویی برای دیگر کشورها باشد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه با بیان اینکه آمریکا و روسیه بزرگترین زرادخانه سلاح های شیمیایی را داشتند، اظهار کرد: متاسفانه واشنگتن از نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی خود شانه خالی می کند. 

وی افزود: آمریکا سه بار به بهانه کمبود منابع مالی، نابودی سلاح های شیمیایی را به تعویق انداخت که این استدلال عجیب می نماید، اما باز هم بردباری می کنیم.

رییس جمهوری روسیه همچنین تصریح کرد که مسکو نه تنها به تعهدهای خود عمل کرد، بلکه در نابودی سلاح های شیمیایی سوریه هم نقش کلیدی داشت.

پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 و تشکیل روسیه نو، 40 هزار تن جنگ افزار شیمیایی به این کشور رسید که بزرگ ترین زرادخانه این جنگ افزارها بود، ولی مسکو متعهد شد کامل نابود کند.

در یک دهه اخیر برای این منظور هفت مرکز امحای مهمات و مواد شیمیایی نظامی در روسیه دایر شد و تمام موجودی زرادخانه سلاح های شیمیایی این کشور در این مراکز نابود شد. 

پربیننده ترین خبرها