مسکو: مرجع داوری درباره پایبندی ایران به برجام، آژانس است نه آمریکا

مسکو: مرجع داوری درباره پایبندی ایران به برجام، آژانس است نه آمریکا
چهارشنبه 5 مهر 1396 - 20:38

یک مقام وزارت خارجه روسیه می‌گوید مرجع داوری درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است نه آمریکا.

العالم - ایران / سیاسی

«میخائیل اولیانوف»، رئیس دفتر کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه در واکنش به لفاظی‌های دولت آمریکا درباره «برجام» گفت که مرجع داوری درباره اعلام پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است نه مسکو یا واشنگتن. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ (برجام)  را «مایه شرمساری» برای آمریکا توصیف کرد.

وی از زمان ورود به کاخ سفید لفاظی‌ها علیه «برجام» را تشدید کرده است. گزارش‌ها متعددی حاکی است دولت ترامپ در حال بررسی راهکارهایی برای اعلام عدم پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای در موعد بعدی گزارش‌دهی به کنگره آمریکا است. 

«اولیانوف» در گفت‌وگو با «وستنیک کاوکازا» گفت: «مرجع داوری برای ارزیابی درباره اینکه آیا ایران به توافق [هسته‌ای] پایبند بوده یا نه، مسکو یا واشنگتن نیست، بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفت گزارش از زمان اجرایی شدن برجام پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب این توافق را تأیید کرده است.

«اولیانوف» اضافه کرد: «جمع‌بندی آژانس درباره پایبندی ایران به برجام، کاملاً روشن است. اگر آمریکا چیزی در این توافق را دوست ندارد، این بهانه‌ای برای منحرف کردن آن نیست، چون هیچ کس قادر به ارائه چیزی بهتر از این توافق نیست.»

مقام وزارت خارجه روسیه، همچنین گفت: «و چنین اقدامی، الگوی بسیار بدی برای کره شمالی خواهد بود، چرا که به پیونگ‌یانگ نشان خواهد داد طرف‌های توافق می‌توانند بدون هیچ دلیل خاص، تلاش‌ها برای رسیدن به توافق را به بن‌بست بکشانند.»

اولیانوف خاطرنشان کرد که برجام ماحصل مذاکراتی طولانی و بسیار پیچیده بوده است: «امتیازهای چشمگیری رد و بدل شد که کلیت آن برای تمامی طرف‌ها مورد قبول بودند.»

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و برخی از مقام‌های دولت ترامپ در هفته‌های گذشته خواستار مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران، با هدف تغییر برخی از بندهای آن که به اعتقاد آنها جزو «نقائص» این توافق است شده‌اند.  

مقام وزارت خارجه روسیه گفت: «اگر قرار باشد شما چیزی را به نفع یکی از طرف‌ها ترمیم کنید، طبیعتاً طرف مقابل هم ترجیحات و پیشنهادهای خود برای برخی اصلاحات را مطرح خواهد کرد.

او تأکید کرد: «این مسیری است که ما را به جایی نخواهد رساند و اوضاع منطقه و روابط میان کشورها را بدتر خواهد کرد.»

پربیننده ترین خبرها