فرانسه در صدد رسیدن به راه‎حل مناسب برای انجام تحقیقات بین المللی مربوط به جنگ یمن

فرانسه در صدد رسیدن به راه‎حل مناسب برای انجام تحقیقات بین المللی مربوط به جنگ یمن
جمعه 7 مهر 1396 - 06:05

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که پاریس تلاش می کند درباره مکانیزم تحقیقات مربوط به نقض گسترده حقوق بشر در جنگ یمن به راه‎حل مناسبی دست یابد.

العالم-فرانسه

یه گزارش پایگاه خبری عربی 21، فرانسه در صدد دستیابی به راه‌حلی مناسب برای طرح پیشنهادی شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره انجام تحقیقات بین المللی در خصوص جنایاتی است که عربستان به صورت مکرر در یمن مرتکب می شود.

«زید بن رعد الحسین» کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل سه سال پیش از شورای حقوق بشر سازمان ملل شامل 47 کشور درخواست کرده که تحقیقات مستقلی درباره جنگ یمن که به کشته شدن هزاران یمنی منجر شد، انجام دهد.

این در حالی است که کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل با وجود درخواست های مکرر کمیسریای عالی حقوق بشر، دو بار با طرح سعودی که به موجب آن باید خود یمن این تحقیقات را انجام دهد، موافقت کردند؛ مساله ای که نگرانی فعالان و گروه های حقوق بشری درباره فشار عربستان به فرانسه، انگلیس و آمریکا برای انصراف از انجام تحقیقات بین المللی را به همراه داشته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در این باره گزارش داد، حملات هوایی عربستان به یمن بیشترین تعداد تلفات غیرنظامیانی که در جنگ یمن کشته شدند، در پی داشت.

۴۲ سازمان جامعه مدنی در یمن پیشتر خواستار تشکیل یک کمیته بین‌المللی مستقل و مشترک جهت تحقیقات درباره موارد نقض حقوق بشر در این کشور شده بودند.

این سازمان‌ها در نامه‌ای خطاب به کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سفرای خارجی مقیم صنعاء تاکید کردند که نیاز شدیدی به انجام تحقیقات شفاف و مستقل درباره جنایات و موارد نقض حقوق بشر که به صورت مستمر در یمن رخ می‌دهد، وجود دارد و در این راستا ما از تشکیل کمیته‌ای حقیقت یاب بین‌المللی مستقل و مشترک برای انجام تحقیقات و نیز محاکمه، اجرای عدالت برای قربانیان و مجازات‌های تعیین شده برای مجرمان حمایت می‌کنیم.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها