استقبال احزاب کردستان از پیشنهاد مرجعیت اعلای عراق

استقبال احزاب کردستان از پیشنهاد مرجعیت اعلای عراق
دوشنبه 10 مهر 1396 - 04:12

احزاب کرد منطقه کردستان عراق در بیانیه مشترکی از طرح آیت الله سیستانی برای انجام مذاکره صلح آمیز بر سر همه پرسی در این منطقه استقبال کردند.

العالم - عراق

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری روداو، رهبران سیاسی احزاب در منطقه کردستان عراق از دعوت آیت الله العظمی سیستانی به گفتگو به عنوان امر مثبتی که با موضع کرد ها در زمینه حل اختلاف با دولت مرکزی عراق از طریق مذاکرات صلح آمیز انطباق دارد، استقبال کردند.

نمایندگان احزاب کرد منطقه کردستان عراق در نشست عمومی خود در روز یکشنبه اعلام کردند که خواست آیت الله سیستانی گام مهمی برای حراست از اصول مورد نظر ما یعنی حفظ صلح، امنیت اجتماعی و از بین بردن خشونت و تهدیدها به شمار می آید.

این موضع احزاب کرد منطقه کردستان عراق پس از آن اعلام شد که آیت الله سیستانی به عنوان بالاترین مقام مذهبی شیعیان عراق از طریق احمد الصافی، نماینده خود، در خطبه های نماز جمعه، گفت: تمامی طرف ها باید از خشونت پرهیز کنند و کاری کنند که اصول بر شمشیر غلبه کند. نماینده آیت الله سیستانی گفت که این اصل الهام گرفته از انقلاب امام حسین است.

احزاب کردی روز یکشنبه اعلام کردند که ابتکار عمل آیت الله سیستانی برای بازگشت به گفتگو کاملا با نظر ما که معتقدیم گفتگو تنها راه برای حل مشکلات و مسائل عمده بین اربیل و بغداد است، مطابقت دارد.

نماینده آیت الله سیستانی همچنین از دولت عراق و نمایندگان احزاب سیاسی در مجلس خواست تا در تصمیمات و اقدامات خود حمایت از حقوق برادران کرد را بر اساس قانون اساسی مدنظر قرار دهند.

در بیانیه مشترک احزاب کرد منطقه کردستان عراق آمده است: به همین دلیل است که ما بر اساس درخواست آیت الله العظمی سیستانی، آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات جدی با دولت عراق، اعلام می کنیم. ما معتقدیم که گفتگو مداوم سازوکار اصلی برای ایجاد برادری، تعامل مثبت و رسیدن به نتایج مشترک است. علاوه بر این، گفتگو، پدیدۀ نفرت و نژادپرستی را که نتیجه اختلافات در زندگی سیاسی و اجتماعی عراق است، از بین می برد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها