فیس بوک آگهی های سیاسی روس ها را در اختیار آمریکا قرار می دهد

فیس بوک آگهی های سیاسی روس ها را در اختیار آمریکا قرار می دهد
دوشنبه 10 مهر 1396 - 14:42

شرکت فیس بوک اعلام کرد که امروز (دوشنبه) بیش از 3000 آگهی سیاسی خریداری شده توسط فعالان روسیه در جریان کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در اختیار تیم تحقیقات کنگره درباره مداخله احتمالی مسکو در این انتخابات، قرارمی دهد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش تارنمای هیل، این اقدام فیس بوک به دنبال فشار قانونگذاران فدرال ازجمله «مارک وارنر» سناتور دمکرات از ایالت ویرجینیا و «آدام شیف» نماینده دمکرات از کالیفرنیا انجام می گیرد که به ترتیب از دمکرات های ارشد در کمیته های اطلاعات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا هستند.
هر چند این دو قانونگذار از تصمیم فیس بوک برای واگذار کردن چنین آگهی هایی به بازرسان پرونده روسیه ابراز خرسندی کرده اند اما گفته اند که هنوز به دنبال جزییات بیشتری هستند.
سخنگوی وارنر در این زمینه گفت که وی علاقه مند به آگاهی از حساب های کاربری در این شبکه اجتماعی است که از طریق آنها چنین آگهی های سیاسی ای خریداری شده است. مقامات دفتر این سناتور آمریکایی گفته اند که این موضوع می تواند اطلاعات بیشتری را درباره نقش روس ها در اعمال نفوذ در انتخابات و ایجاد اختلاف بین آمریکایی ها ارائه دهد.
کمیته اطلاعات سنای آمریکا هفته گذشته از فیس بوک، گوگل و توئیتر برای شرکت در نشست استماع کمیته کنگره در تاریخ اول نوامبر (10 آبان) دعوت کرد. این جلسه به منظور بررسی مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 (95) آمریکا برگزار می شود.
هیچ یک از این شرکت ها برای شرکت در این جلسه اعلام آمادگی نکرده اند. وارنر گفته است که ممکن است در صورت لزوم، نمایندگانی از این شرکت ها برای شرکت در این جلسه فراخوانده شوند.
طبق اعلام کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، این کمیته جلسه علنی استماع را در اکتبر (مهر) برگزارخواهد کرد و احتمالا هر سه شرکت در آن حضور خواهند داشت.
فیس بوک می گوید که پیوسته سیستم خود را برای شناسایی اقدامات مخرب به روز رسانی می کند. پیشتر «مارک زوکربرگ» مدیر عامل فیسبوک گفته بود که شرکت متبوعش یافته های خود را در اختیار بازرسان فدرال قرار می دهد اما از اعلام زمان آن خودداری کرده بود.
طبق گزارش هیل، برخی از قانونگذاران آمریکایی تاکنون این آگهی ها را رویت کرده اند و «ریچارد بر» رئیس جمهوری خواه کمیته اطلاعات سنا هفته پیش به خبرنگاران گفت اعضای این کمیته برخی از آگهی ها را بررسی کرده اند.
ریچارد بر گفته است که این آگهی ها به طور مساوی محافظه کاران و لیبرال ها را هدف قرار داده اند.
فیس بوک اوایل ماه سپتامبر (شهریور) اعلام کرد که یک گروه وابسته به کاخ کرملین موسوم به «آژانس پژوهش های اینترنتی» در جریان انتخابات آمریکا آگهی های سیاسی به ارزش 100 هزاردلار را خریداری کرده است.
تارنمای دیلی بیست و روزنامه واشنگتن پست بعدها گزارش دادند که دستکم برخی از این آگهی ها یعنی حدود 3 هزارآگهی خریداری شده توسط شرکت مذکور به منظور تاثیرگذاری در دیدگاه های سیاسی امریکا بوده و برخی از آنها عنوان می کنند که «جان سیاه پوستان مهم است» به عنوان شعاری که در جریان رفتار نژادپرستانه پلیس آمریکا مطرح شد، تهدیدی سیاسی است و برخی دیگر از این آگهی ها آمریکایی ها را به شرکت در تظاهرات ضد ترامپ تشویق می کنند.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به تازگی از فیس بوک به عنوان شرکتی «ضد ترامپ» انتقاد کرد و نقش آن را در جریان کارزار ریاست جمهوری 2016 این کشور زیر سوال برد.
وی در حساب کاربری توییتر خود نوشت: فیس بوک همیشه ضد ترامپ بود. شبکه ها بعد از آن، همیشه ضد ترامپ بودند، اخبار جعلی، نیویورک تایمز (که عذرخواهی کرد) و واشنگتن پست ضد ترامپ بودند. تبانی؟

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها