مخالفت ترکیه با جشن نوروز

مخالفت ترکیه با جشن نوروز
سه شنبه 1 فروردين 1391 - 09:04

نويسنده و تحليلگر سياسي ترك با بيان اينکه "بهار کردها" در اين کشور از سال گذشته آغاز شده است، دولت ترکيه را به مانع تراشي در برگزاري مراسم نوروز در مناطق کردنشين متهم کرد.

"فايق بولوت" روز سه شنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: از يك سال پيش دولت تركيه به سياست درهاي باز در قبال کردها به بهانه هاي مختلف پايان داده، و تلاش می کند تا هويت كردها را نابود و هرگونه تظاهرات و فعاليت هاي اعتراضی را سركوب كند.

این نويسنده و تحليلگر سياسي ترك، افزود: سال گذشته حزب کردی "تجمع و صلح" از دولت درخواست کرد تا در مراسم جشن نوروز طرفداران اين حزب بتوانند در يك منطقه مشخص گردهم بيايند و اين روز را جشن بگيرند؛ اما دولت تركيه همواره به دنبال كنترل اين حزب و فعالیت كردها است.

بولوت با اشاره به اينكه نوروز عيد ملي مردم تركيه است و بايد از از تفكرات نژاد پرستانه و تنگ نظرانه دست برداشت و  نوروز را سیاسی نکرد ، تأكيد كرد: دولت تركيه تلاش كرد تا از تجمع شمار زيادي از كردها براي برگزاري مراسم نوروز جلوگيري كند.

وی خاطرنشان كرد: دولت تركيه برگزاری جشن نوروز را به منزله چالشي براي خود مي داند و در راستاي نابودي هويت كردها تلاش مي كند، به همين دليل مشاهده مي شود كه در سال گذشته بيش از هشت هزار نفر از شهروندان كرد تركيه زنداني شدند و دولت آنكارا از احقاق حقوق دمكراتيك كردها جلوگیری مي كند.

نويسنده و تحليلگر سياسي ترك به دولت اين كشور هشدار داد: دخالت هاي دولت تركيه در امور داخلي سوريه ممكن است به تشديد بحران كردها در تركيه و قرار گرفتن دولت در يك بحران بزرگ بينجامد.

 

03/19-17:53



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها