روحانی: برجام آزمون بزرگی برای همه دولت های جهان است

روحانی: برجام آزمون بزرگی برای همه دولت های جهان است
چهارشنبه 19 مهر 1396 - 12:47

رئیس جمهور با اشاره به اعمال فشارهای بیشتر از طرف دشمنان ملت ایران تاکید کرد: ملت ایران همواره پاسخ قاطعی به بدخواهان جمهوری اسلامی ایران داده است .

العالم ـ ایران ـ سیاسی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آقای روحانی در جلسه امروز هیئت دولت افزود: برجام آزمون بزرگی برای همه دولتهای جهان است و تعهد به آن اساس اطمینان بخشی در جهان به حساب می آید.

رئیس جمهور گفت: اگر طرف بدخواه، رقیب و دشمن ما از یک تعهد خارج شود این هیچ شکستی برای ما نیست بلکه شکست برای طرف مقابل ماست.
آقای روحانی افزود: ملت ایران در مقاطع مختلف همواره حامی اصلی نظام و انقلاب و حامی اصلی استقرار امنیت و دستیابی به منافع ملی بودند و هر موقع هم بدخواهان ما در فکر بودند که فشاری به کشور ما وارد کنند مردم با حضور ، هوشیاری و تلاش بیشتر قاطعانه به بدخواهان پاسخ دادند.
وی اضافه کرد: موقعی که ترامپ به منطقه آمده بود و اینها می خواستند نمایش قدرتی را در عربستان علیه ایران درست کنند مردم ما چقدر زیبا به آمریکا و حامیان و اذنابش با قاطعیت جواب دادند.
رئیس جمهور گفت: مردم ما در انتخابات 29 اردیبهشت حضور پیدا کردند و در صف های طولانی استقبال مردم و رای مردم در واقع به نظام جمهوری اسلامی ایران و به کاندیداهایی که مورد تایید نظام بودند بهترین پاسخ کوبنده و قاطع ملت به آنها بود که با یک کار کاملا دقیق حقوقی، قانونی و با نمایش شکوه و اقتدار ملی به آنها پاسخ دادند.
آقای روحانی تصریح کرد: البته بدخواهان ما دست بردار نخواهند بود و ممکن است هر زمانی در فکر توطئه علیه کشور و انقلاب ما باشند و ما همیشه باید توانمند، قدرتمند و آماده باشیم برای حوادث احتمالی که ممکن است برای کشور ما برای ما پیش بیاید.
وی افزود: نمایندگان ایران و دیپلمات های ما در یک قرارداد چند جانبه و به یک معنا بین المللی با مذاکرات طولانی حضور پیدا کردند و توافقی به نام برجام تحقق یافت و بعد از 6 ماه اجرایی و عملیاتی شد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد، برجام آزمون بسیار بزرگی برای همه دولت های شرکت کننده در مذاکرات و دولت های جهان است و تعهد و وفای به عهد اساس اطمینان جهان به یک دولت است.
آقای روحانی افزود: ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران البته دقت کردیم حواسمان جمع بوده ولی وقتی که در یک جایی تعهد دادیم روی تعهدمان تا آخر ایستادگی کردیم و این افتخاری برای ما است و اینکه طرف ما، بدخواه ما ، رقیب ما و دشمن ما از تعهد خارج شود این هیچ شکستی برای ما نیست بلکه شکست برای طرف مقابل ماست.

حیثیت کسی مخدوش می شود که از توافق خارج شود

رئیس جمهور تصریح کرد، ما در زمان لازم و در مقطع لازم به خوبی وارد مذاکره شدیم و تنها راه درست مذاکره بود و در مذاکره هم با همه توان و دقت پیش رفتیم.
آقای روحانی در جلسه امروز هیئت دولت افزود: آنچه به دست آوردیم بهترین ممکن بوده و بهترین ایده آل معمولا در مذاکرات چندجانبه به دست نمی آید. به نظر من بهترین ممکن بوده که به دست آمده است.
وی اضافه کرد: اینکه همه پای این توافق بایستند به معنای این است که حیثیت خودشان را حفظ کردند و اگر کسی پای توافق نایستد به این معناست که حیثیت خودش را خدشه دار کرده است.
رئیس جمهور گفت: شما امروز دو صف می بینید یک صف جهانی و یک صف داخلی در آمریکا، شماببینید صف داخلی آمریکا چگونه است صاحبنظران اندیشمندان و سیاستمداران نسبت به اقداماتی که دولت اخیر آمریکا انجام می دهد چطور موضع می گیرند و چه طور حرف می زنند.
وی افزود: آیا کارهای رئیس جمهور جدید آمریکا به وحدت داخلی این کشورکمک می کند یا به تفرقه و شکاف بیشتر در داخل آمریکا؟ اتفاقا این شکاف بیشتر می شود و اگر روزی آمریکا بخواهد از برجام خارج شود ان وقت برای مردم روشن تر می شود که آمریکا چه ضرر بزرگی کرده است.
رئیس جمهور گفت: از لحاظ جهانی هم شما صف بندی جهانی را ببینید؛ در برابر اقدامات احتمالی آمریکا چند تا کشور و رژیم هستند که طرفدار آمریکا هستند؟ شما به اندازه تعداد انگشتان یک دست پیدا می کنید؟
آقای روحانی افزود: اما از آن طرف مسیری که جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرده امروز جهان پشت سر جمهوری اسلامی ایران است و حتی از متحدین آمریکا در اروپا امروز کسی نیست که حمایت کند از بهم زدن یک توافق. این توافق دوجانبه نیست که طرف بگوید هر کاری که رئیس جمهور قبلی کرد من با آن مخالفت می کنم اگر تجاری بوده من با آن مخالفت می کنم اگر راجع به محیط زیست بوده من با آن مخالفت می کنم اگر راجع به مسایل عدم اشاعه بوده من با آن مخالفت می کنم.
وی اضافه کرد: اصلا بی منطقی از همین جا آشکار می شود و واقعا جای شرم دارد برای دولتی که استدلالش این باشد که من مخالفت می کنم با هر کاری که دولت قبل که دولت قانونی در آن کشور و طبق مقررات خودشان بوده است بگوید من فقط با آن مخالفت می کنم و این را صریح می گویند نه اینکه مخفی و پشت پرده بگویند.

پربیننده ترین خبرها