نیویورک تایمز انتقاد کرد؛

میل شدید ترامپ به باز کردن جبهه دوم هسته ای پس از کره شمالی/ سپهسالار دیوانه که می خواهد خاورمیانه را به آتش بکشد

میل شدید ترامپ به باز کردن جبهه دوم هسته ای پس از کره شمالی/ سپهسالار دیوانه که می خواهد خاورمیانه را به آتش بکشد
پنج‌شنبه 20 مهر 1396 - 14:55

نیویورک تایمز با انتقاد به میل شدید ترامپ به بازکردن جبهه دوم هسته ای نوشت: عدم تائید توافق هسته ای ایران آن را برهم نمی زند آن را مادام العمر زیر چتر حمایت می برد و'ترامپ' بداند که این توافق فقط مربوط به منع گسترش سلاح های هسته ای است نه چیز دیگر.

العالم ـ آمریکا

'راجر کوهن' دیدگاه نویس نیویورک تایمز در شماره روز گذشته (چهارشنبه) این نشریه نوشت:' وولفکانگ ایشینگر' سفیر سابق آلمان در سازمان ملل گفت: 'اگر رئیس جمهور ترامپ توافق هسته ای ایران را تائید نکند در واقع با این عملش نشان داده است که هیچ احترامی برای متحدان آمریکا قائل نیست.'
اما این خیلی خوش بینانه است. این کمترین پیامد تائید نشدن توافق هسته ای است.
خطر و حساسیت کار آنقدر بالاست که به حق باید اذعان کرد؛ اگر ترامپ توافق هسته ای ایران را تائید نکند؛ این بی کله ترین و احمقانه ترین عملی خواهد بود که دولت ترامپ از آغاز بکارش تا به حال انجام داده است.
اگر رئیس جمهور توافقی را که حتی وزیر دفاع خودش 'جیمز ماتیس' هم می گوید که ایران به آن عمل کرده است و کاملا به نفع منافع ملی آمریکاست را تائید نکند؛ در آن صورت این علامت قوی را فرستاده است که آمریکا 'دو پهلو' حرف می زند و کلامش هیچ ارزش و اعتباری ندارد.
از سال 1945 تا به امروز، همیشه این کلام متین و موقر آمریکا بوده است که زیر پای امنیت جهانی را امضا کرده است.
حالا با این عمل ترامپ باید به همه این اعتبار جهانی گفت؛ خداحافظ.
سناتور جمهوریخواه 'باب کورکر' و رئیس کمیته روابط خارجی سنا از لاک همیشگی اش بیرون آمده و در این قضیه نشان داده که به بالندگی رسیده است.
او کاخ سفید ترامپ را به 'مرکز مراقبت روزانه از بزرگسالان' قابل تشبیه دانسته است که در آن فقط پرستارانی مانند ' ماتیس' مراقب هستند تا مبادا این کودکان که زمام امور مملکت هم دستشان است خرابکاری کنند و فاجعه ای به بار آورند.
کورکر می گوید که ترامپ با این بی عقلی های کودکانه اش هیچ بعید نیست که ما را به 'جاده منتهی به جنگ جهانی سوم' رهنمون کند.
کالای لوکسی که در این ویترین دوران بچگی به نمایش گذاشته شده، عدم تائید یک توافقی است چند جانبه که از قضا دارد خوب هم کار می کند و مورد حمایت کشورهای چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان هم هست که همگی قدرتهایی اند که ترامپ شاید به صورت خیلی گذرا سابقه آشنایی کمی هم با آنها دارد.
به گزارش ایرنا، وی می نویسد: بهتر است تاکید شود که توافق هسته ای ایران؛ یک توافقی است صرفا برای منع گسترش سلاح های هسته ای ؛ نه یک معامله بزرگ با ایران.
این توافق همانند همه توافق های بزرگ و مهم دیپلماتیک؛ توافقی است که با یک قدرت بدست آمده است.
این توافق صرفا مربوط به سانتریفیوژهاست؛ نه حمایت ایران از 'حزب الله'و نه غنی سازی اورانیوم.
این توافق معرف یک سازشی بسیار دشوار میان دو کشور آمریکا و ایران است. دو کشوری که شکوه ، شکایت و اعتراضاتشان علیه هم مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه ریشه در چند دهه تاریخ معاصر دو کشور دارد، دو کشوری که خصومت چند دهه ای شان تا به امروز هیچ مشکلی را از هیچیک از طرفین حل نکرده است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی هم مانند ماتیس دریافته است که ایران کاملا به تعهداتش در قبال توافق عمل کرده است.
وی می نویسد: میل شدید ترامپ باز کردن یک جبهه دوم هسته ای پس از کره شمالی است. او همچون سپهسالار دیوانه کله شقی است که صبح از خواب بیدار می شود و با خود می گوید نه، ایجاد یک حریق در آسیا کافی نیست بلکه خاورمیانه هم به یک چنین آتش سوزی بزرگی احتیاج دارد.
خلاصه اینکه تائید نشدن توافق هسته ای توسط ترامپ؛ امکان ندارد توافق را بر هم بزند بلکه آن را برای مادام العمر مورد حمایت قرار خواهد داد و به حیثیت و اعتبار آمریکا نیز لطمه خواهد زد.
وی می افزاید: همین کارهایی که ترامپ تا به حال برای لطمه زدن حیثیت و اعتبار آمریکا انجام داده؛ به سهم خود کافی است و دیگر نیازی نیست که کنگره هم در این زمینه دستی بر آتش داشته باشد. ترامپ تا همین حالا هم به اندازه کافی آنقدر به حیثیت آمریکا لطمه زده است که از این پس هر کشوری این سوال را از خود خواهد پرسید که چرا باید با آمریکا توافق کند؟
این کار فقط از دست ترامپ ساخته است که این جایگاه رفیع اخلاقی را از آمریکا سلب می کند و آن را به ایران واگذار می کند.
وی درپایان نوشت:ترامپ با این کارش؛ خاورمیانه را از همیشه خطرناک تر و متحدان آمریکا را خشمگین تر و امنیت اسرائیل را از همیشه ناامن تر خواهد کرد.
بهتر بگوییم؛ ترامپ در همان قد و قواره و شأن مخصوص به خودش است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها