کلینتون: سخنان ترامپ، بدعهدی آمریکا را القا می‌کند

کلینتون: سخنان ترامپ، بدعهدی آمریکا را القا می‌کند
دوشنبه 24 مهر 1396 - 06:51

وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت: در صورتی که ترامپ تبعیت ایران را تایید نکند این پیام را به جهان ارسال می کند که آمریکا به قول خود عمل نمی کند.

العالم - آمریکا

فریاد زکریا مجری برنامه جی پی اس شبکه سی ان ان پرسید، دونالد ترامپ می گوید می خواهد سیاست جدیدی درباره ایران در پیش گیرد و توافق هسته ای مانع از برخورد با همه کارهایی که ایران انجام می دهد مانند رفتار منطقه ای و  موشک بالستیک نشود. عقیده کلی در اینجا فشار بیشتر به ایران است و گفته می شود سیاست دولت اوباما اشتباه بود. شما چه فکر می کنید؟

هیلاری کلینتون گفت: من فکر می کنم این بسیار خطرناک است. من فکر می کنم وی از تایید نکردن تبعیت (از توافق) حرف می زند و این تا جایی که می دانم برخلاف توصیه حتی افراد در داخل دولتش و همچنین حرف های بسیاری از افراد در خارج از دولت است و این به دلایل مختلف پیام اشتباه ارسال می کند. نخست این که  این کار اساسا می گوید آمریکا به قول خود عمل نمی کند و حرفش معتبر نیست. حتی با وجود نبودن شواهد درباره عمل نکردن ایران به توافق هسته ای ، این رئیس جمهور می خواهد آن را ترک کند. این مسئله علاوه بر این که برای این مورد خاص بد است بلکه پیامی به سراسر جهان می دهد که آمریکا به قول خود عمل نمی کند. ما روسای جمهور مختلفی داشتیم و من فکر می کنم این رئیس جمهور در حال پایان دادن به جایگاه اعتماد و اعتبار آمریکا در مذاکره است که باید حفظ شود.

دوم این که این بار دیگر به ایران دست برتر می دهد. اگر ایران در حال تبعیت است که همه شواهد این را نشان می دهد، در این صورت، در تلاش برای منزوی کردن درباره هر مسئله ای، ایران به عنوان طرف به ناحق آسیب دیده در کانون توجه قرار گیرد. این کار موجب می شود که ما احمقانه و کوچک به نظر برسیم و به نفع ایران بازی کنیم.

کلینتون افزود: نکته سوم این است که این توافق هسته ای برای این بود که برنامه هسته ای ایران را متوقف کند که این کار را انجام داده است. این به معنای آن نیست که ایران در حال انجام رفتارهای بد دیگری نیست. این مسئله ای است که ما همواره می دانستیم. من مذاکره درباره توافق ایران را شروع کردم. من به عنوان وزیر امور خارجه تحریم شورای امنیت را بدست آوردم. من می دانم که ایران در حال بازی تهاجمی و تضعیف منافع ما و منافع منطقه است. هیچ بحثی در این زمینه نیست اما نکته این بوده است و همچنان این است که من توافق درباره رفتارهای بد دیگر ایران را ترجیح می دادم زمانی که ما درباره پیشرفت برنامه هسته ای آنها نگران نبودیم. ما چرا باید بخواهیم در جهان دو چالش هسته ای همزمان شامل ایران و کره شمالی داشته باشیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها