معاون اول رئیس جمهوری وارد ترکیه شد/ تاکید جهانگیری بر گسترش روابط تهران و آنکارا

معاون اول رئیس جمهوری وارد ترکیه شد/ تاکید جهانگیری بر گسترش روابط تهران و آنکارا
چهارشنبه 26 مهر 1396 - 22:00

معاون اول رئیس جمهوری به منظور دیدار و مذاکره با مقامات عالی رتبه ترکیه و شرکت در اجلاس گروه D8 عازم ترکیه شد.

العالم - ایران / سیاسی

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران طی سفر رسمی، دیدار با نخست وزیر ترکیه و شرکت در اجلاس دی.۸ وارد آنکارا شد.

گفتنی است اسحاق جهانگیری شامگاه چهارشنبه به همراه شماری از وزرا و معاونان رئیس جمهوری راهی ترکیه شد. وی در این سفر که سه روزه پیش بینی شده است، با مقام های عالی رتبه ترکیه درباره راهکارهای توسعه مناسبات و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگو و رایزنی خواهد کرد.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین در این سفر در اجلاس سران گروه D8 شرکت و ضمن دیدار با مقام های کشورهای عضو این گروه، در این اجلاس درباره توسعه روابط دوجانبه، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه های مختلف بین المللی و همکاری های چند جانبه مطرح خواهد کرد.

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، جهانگیری را در این سفر همراهی می کنند.
گروه D8 گروهی اقتصادی متشکل از هشت کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است که با هدف تقویت و گسترش همکاری های اقتصادی کشورهای عضو از سال 1376 ( 1997 میلادی )آغاز به کار کرده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین پیش از عزیمت به ترکیه در فرودگاه مهرآباد تهران در گفتگو با خبرنگاران اذعان داشت روابط تهران- آنکارا روابطی گسترده است که ریشه در مسائل تمدنی، فرهنگی و مذهبی دارد و همواره این مناسبات رو به پیشرفت بوده است. 

دکتر جهانگیری با اشاره به مذاکرات دو کشور در خصوص مسائل دوجانبه منطقه ای و بین المللی اظهار داشت: منطقه خاورمیانه شرایط حساسی دارد. مسائل عراق، سوریه و همه پرسی اقلیم کردستان در دیدار مقامات عالیرتبه دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: مطمئناً گفتگوی مقامات دو کشور می تواند تأثیر بسزایی در حل و فصل مسائل منطقه ای داشته باشد زیرا پیچیده ترین مسائل بین المللی با گفتگو قابل حل است. 

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه فرصت های اقتصادی بسیاری برای توسعه مناسبات وجود دارد به سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران و تأکید دو طرف بر گسترش سطح مبادلات به میزان 30 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به چنین هدفی باید گام های بلندی برداشته و موانع موجود در زمینه حمل و نقل، صنعت و تعرفه ها را برطرف کنیم.

جهانگیری با اشاره به سفر رئیس بانک مرکزی ایران به ترکیه پس از سفر اردوغان به تهران گفت: در زمینه مسائل بانکی نیز توافقات خوبی انجام شده و اگر این توافقات نهایی شود و دو کشور بتوانند با پول ملی مبادله انجام دهند می توانیم امیدوار باشیم سطح روابط دو کشور گسترش یابد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین هدف دیگر از سفر خود به ترکیه را شرکت در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی- 8 عنوان کرد و افزود: کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه 20 سال قبل این سازمان را راه اندازی کردند و تا کنون نیز موفق شده اند که نقشه راه و چشم انداز مناسبی برای توسعه روابط در زمینه های مختلف تدوین کنند. 

جهانگیری با اشاره به اینکه این 8 کشور در جهان اسلام هستند خاطرنشان کرد: کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی دی-8 در مناطق استراتژیک جهان واقع شده اند و جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر در این کشورها زندگی می کنند.

معاون اول رئیس جمهور اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-8 را فرصت مناسبی برای بررسی راهکارهای توسعه همکاری های چندجانبه و نیز تلاش برای حل مسائل جهان اسلام دانست و اظهار امیدواری کرد این اجلاس با دستاوردهای سازنده ای همراه باشد.

برگزاری مراسم استقبال رسمی از معاون اول رییس جمهور کشورمان توسط نخست وزیر ترکیه، شرکت در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه دو کشور، برگزاری مراسم امضای اسناد و حضور در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ترکیه از برنامه های روز پنج شنبه جهانگیری در سفر به ترکیه است.

معاون اول رییس جمهور کشورمان همچنین روز جمعه در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-8 که در استانبول برگزار می شود، شرکت و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه های مختلف منطقه ای و بین المللی و مطرح و در خصوص توسعه همکاری های چندجانبه سخنرانی خواهد کرد.

گفتنی است گروه D8 گروهی اقتصادی متشکل از 8 کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است که با هدف تقویت و گسترش همکاری های اقتصادی کشورهای عضو از سال 1376 ( 1997 میلادی ) آغاز به کار کرده است.

پربیننده ترین خبرها