در گفتگوي تفصيلي با العالم صورت گرفت؛

دفاع اخوان از حضور در رقابت رياست جمهوري

دفاع اخوان از حضور در رقابت رياست جمهوري
دوشنبه 14 فروردين 1391 - 14:41

قاهره (العالم) ـ يكي از رهبران حزب آزادي و عدالت شاخه سياسي اخوان المسلمين به دفاع از حضور اين گروه در رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري پرداخت و گفت: احزاب منتقد، معرفي نامزد اخوان براي رياست جمهوري را دستاويزي براي تخريب اين حزب قرار داده اند.

پيشتر اخوان السلمين اعلام كرده بود كه براي انتخابات رياست جمهوري نامزدي را معرفي نخواهد كرد.

احمد ابو بركه دوشنبه در مصاحبه تفصيلي با شبكه خبري العالم تصريح كرد: نامزد شدن خيرت شاطر از رهبران جماعت اخوان المسلمين براي انتخابات رياست جمهوري با وجود تعهد اين جماعت مبني بر عدم نامزدي اعضاي آن براي اين پست، به علت تغيير مواضع در عرصه سياسي مصر براساس واقعيت ها، تغييرات و چالش هاي كنوني صورت گرفته است.

وي گفت: احزاب منتقد به دنبال اعلام نامزدي خيرت شاطر در صدد هستند تا اعتبار اخوان المسلمين را در نزد افكار عمومي خدشه دار كنند.
 
عضو ارشد حزب آزادي و عدالت مصر اظهار داشت: انتقادات درباره معرفي خيرت شاطر از سوي اخوان المسلمين در چارچوب تلاش براي ضربه زدن به موقعيت حزب آزادي و عدالت صورت مي گيرد.

منتقدان اخوان درصدد استيلا بر مردم

وي گفت: گروه هاي سياسي مصري منتقد اخوان المسلمين در پي استيلا بر اصل حاكميت مردم و قانون هستند.

ابوبركه افزود: اين نيروها بارها برخلاف دموكراسي و اصول آن عمل كرده اند و اين امر به منزله كودتا عليه همه پرسي درباره قانون اساسي در مارس 2011 به شمار مي آيد. زيرا در اين همه پرسي چگونگي نگارش قانون اساسي جديد مشخص شده بود. اما آنها در دستيابي به ائتلاف در اين زمينه شكست خوردند.

شرايط موجود مصر عامل بازنگري درتصميم اخوان

وي اظهار داشت: وضعيت مصر به طور گسترده اي در حال تغيير است و تصميم اخوان المسلمين مبني بر عدم معرفي نامزد براي انتخابات رياست جمهوري در فوريه 2011 در آن زمان براساس مصلحت ملي قابل توجيه بود. اما تلاش شوراي عالي نظامي و نيروهاي سياسي براي كودتا عليه حاكميت مردم مصر و قانون باعث شد تا اين گروه درباره تصميماتش بازنگري كند.

ابوبركه افزود: با وجود مخالفت كامل و صريح پارلمان با اقدامات و برنامه هاي دولت كمال الجنزوري نخست وزير انتصابي شوراي نظامي، شوراي عالي نظامي با بركناري آن مخالفت مي كند و اين امر باعث به وجود آمدن بحران هاي پياپي در كشور شده است.

وي تصريح كرد: اين اقدام، تغيير در تصميم و مواضع سياسي جماعت اخوان المسلمين را مي طلبيد.

شاطر نامزد مورد توافق اخوان و شوراي نظامي نيست

ابوبركه در باره ديدگاه برخي از سران و فعالان اخوان المسلمين در خصوص مخالفت با نامزدي خيرت شاطر براي انتخابات رياست جمهوري گفت: برخي از اين افراد مانند كمال الهلباوي از مدتها پيش در خارج از مصر زندگي مي كنند و از وضعيت سياسي مصر دور شده اند و وي به همراه محمد حبيب كه خيرت شاطر را نامزد مورد توافق اخوان و شوراي نظامي دانسته بود در دايره تصميم گيري جماعت اخوان المسلمين قرار ندارند.

توافق مخفيانه اي ميان اخوان و شوراي نظامي وجود ندارد

عضو ارشد حزب آزادي و عدالت مصر افزود: اين امر به منزله انشعاب يا جبهه گيري در داخل اخوان المسلمين به شمار نمي آيد. از سوي ديگر هيچ گونه توافق مخفيانه اي ميان اخوان المسلمين و شوراي نظامي وجود ندارد.

وي تاكيد كرد كه روابط اخوان با اين شورا از زمان آغاز انقلاب در 25 ژانويه 2011 پرتنش بوده است و اخوان المسلمين در برابر بسياري از تصميمات شوراي نظامي، مواضع حكيمانه اي اتخاذ كرده است.

ابو بركه گفت: احزاب سياسي مصر به دروغ اخوان المسلمين را متهم مي كنند كه رسيدن آن به قدرت پس از توافق با شوراي نظامي، امريكا و قطر، پايبندي به معاهده كمپ ديويد با اسرائيل و برقرار نكردن روابط نزديك با ايران صورت گرفته است.

وي افزود: روزنامه هاي غربي نيز به اينگونه تبليغات سوء عليه اخوان المسلمين پرداخته اند.
MKH-1-18:55

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها