طالبانی: مسئول وضعیت کردستان عراق، بارزانی است

طالبانی: مسئول وضعیت کردستان عراق، بارزانی است
پنج‌شنبه 4 آبان 1396 - 21:30

معاون دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان عراق با اشاره با اظهارات مسعود بارزانی قبل از همه‌پرسی جدایی، گفت که وی مسئول بحران فعلی بوده و بهتر است کناره‌گیری کند.

العالم ـ عراق 

معاون دبیر کل «اتحاد میهنی کردستان» عراق می‌گوید مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق مسئول بحران اخیر است.

بولا طالبانی در نشست خبری روز پنجشنبه گفت که «بارزانی همه پیامدهای همه پرسی جدایی کردستان از عراق را بر عهده خواهد گرفت و امیدواریم بعد از این رویدادها استعفا کند».

وی در مورد برگزاری همه‌پرسی جدایی گفت که این مسئله منطقه کردستان را وارد گرداب دودستگی‌های داخلی کرد و باعث شد که بحران بین بغداد و اربیل بیشتر شود».

به نوشته وبگاه خبری معلومه، طالبانی بحران اخیر را نتیجه بی‌خردی دانست و گفت: «اگر حکمت سیاسی و تفکر منطقی وجود داشت، ما نیازی به این بحران نداشتیم».

معاون دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان ادامه داد: بارزانی پیش از انجام همه‌پرسی طی سخنانی گفت که اگر مسئله‌ای ضد کردستان اتفاق افتاد، همه تبعات قانونی و سیاسی آن را خواهد پذیرفت؛ امروز وقتش رسیده و بارزانی باید بار سنگین این بحران فعلی را باید به دوش بکشد».

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که رئیس منطقه کردستان عراق از سمت خود کناره گیری کرده و زمینه را برای فراکسیون‌های دیگر فراهم کند تا به شکل صحیح نقش خود را ایفا کنند.

مسعود بارزانی در اولین اظهارات خود بعد از غائله کرکوک بدون اینکه اشاره‌ای به فرد یا حزبی کند، بحران کرکوک را نتیجه خیانت برخی افراد دانست.

با این حال از همان ساعات ابتدای عملیات کرکوک، هواداران بارزانی حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری دبیر کل فقید آن جلال طالبانی را مسئول حوادث کرکوک معرفی می‌کردند.

حوادث دو هفته اخیر و از دست دادن متصرفات چند ساله کردها در مناطق مورد مناقشه به ویژه کرکوک اشغالی، نگاه‌ها را به سوی بارزانی معطوف داشت به گونه‌ای که افکار عمومی کردستان عراق آن را نتیجه سیاست‌های زیادخواهانه و یکجانبه وی قلمداد می‌کنند.

سه حزب سیاسی مخالف منطقه کردستان عراق (گوران، جماعت اسلامی و ائتلاف برای دموکراسی و عدالت به رهبری بُرهم صالح) سه‌شنبه این هفته در بیانیه‌‌ای مشترک خواستار انحلال حکومت منطقه کردستان و تشکیل دولت نجات ملی برای گفت‌وگو با بغداد شدند.

به گزارش فارس، برخی منابع غیر رسمی دیروز چهارشنبه احتمال دادند مسعود بارزانی طی روزهای آینده از منصب خود کناره گیری خواهد کرد.

روزنامه سعودی «الحیات»، چاپ لندن در گزارشی به نقل از محافل سیاسی امروز نوشت که بغداد برای انجام مذاکرات با اربیل شرط گذاشته است که «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان در روند این مذاکرات نقشی نداشته باشد و از آن دور باشد.

شبکه الجدید اعلام کرد که قرار است پارلمان منطقه کردستان عراق، برای تعلیق منصب ریاست این منطقه و معاون ریاست تشکیل جلسه دهد.

پربیننده ترین خبرها