در مراسم افتاح نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها؛

وزیر فرهنگ: رسانه پس از غذا و سلاح، رکن سوم امنیت است

وزیر فرهنگ: رسانه پس از غذا و سلاح، رکن سوم امنیت است
شنبه 6 آبان 1396 - 11:01

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت رسانه در جوامع گفت: اگر تا دیروز فقط غذا و سلاح رکن اصلی امنیت بود امروز رسانه نیز به عنوان رکن سوم امنیت در دنیا ثابت شده است و جامعه بی‌رسانه و مهم‌تر از آن جامعه‌ای که رسانه قابل اعتماد نداشته باشد در معرض تهدید است.

العالم ـ ایران ـ فرهنگی

سیدعباس صالحی در مراسم افتاحیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات که با شعار "رسانه‌های آزاد انسجام اجتماعی پیشرفت ملی" آغاز به کار کرد، گفت: دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و رسانه گام‌هایی برداشت البته این گام‌ها نه درخور اصحاب رسانه بلکه در حد توان و توشه دولت بود. ما در دولت دوازدهم به دنبال آن هستیم که این گام‌ها را گسترده‌تر ادامه دهیم.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی 15 هزار مجوز صادر شده است که 56 درصد از این مجوزها در دولت یازدهم بوده همین مساله نشان می‌دهد که نگاه و هدف ما توسعه رسانه است و این توسعه نیز به خوبی انجام شده است. امروز تعداد مدیران مسئولِ زن از 7 درصد در ابتدای دولت یازدهم به 13 درصد رسیده است و تعداد رسانه‌های حرفه‌ای و فعال از 200 رسانه به 2800 رسانه رسیده است.

وزیرفرهنگ یکی از نشانه‌های توسعه را توجه به گسترش مطبوعات و تعهد دولت برای گشایش فکر و اندیشه دانست و افزود: دست و توان دولت محدود است اما از همه توان خود برای کمک به اهالی رسانه استفاده می‌کند. در ابتدای دولت یازدهم فقط تعداد 5 هزار نفر از اهالی رسانه دارای بیمه تامین اجتماعی بودند اما امروز  این آمار به 16 هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه قوانین نیز قانون سازمان نظام رسانه‌ای به هیت دولت آمده و در آخرین جلسه هیات دولت درباره آن بحث شد. همچنین بررسی وضعیت قانون مطبوعات در مراحل نهایی و لایحه تبلیغات بازرگانی نیز در دست تدوین است و همه این کارها با مشارکت جدی اصحاب رسانه اتفاق افتاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد، ‌امروز در نمایشگاه مطبوعات با حضور هزار رسانه؛ شاهد جشن ملی مطبوعات هستیم و امروز رسانه‌ها به این نمایشگاه آمده‌اند تا با مردم تماس مستقیم برقرار کنند و سخنان مردم را بشنوند.

وی به برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم در حوزه‌ رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و مطبوعات پراخت و افزود: اولین نکته و هدف ما این است که باید بنیه ملی رسانه‌ها تقویت شود. اگر تا دیروز فقط غذا و سلاح رکن اصلی امنیت بود امروز رسانه نیز به عنوان رکن سوم امنیت در دنیا ثابت شده است و جامعه بی‌رسانه و مهم‌تر از آن جامعه‌ای که رسانه قابل اعتماد نداشته باشد در معرض تهدید است. جامعه‌ای که اخبارش را از بیرون از کشور مطالبه کند و به رسانه‌های داخل کشور اعتماد نکند؛ ناامن است. لذا باید به صورت جدی بنیه ملی رسانه‌ها تقویت شود و مورد توجه قرار گیرد.

وزیر ارشاد با اشاره به توجه جدی به گسترش رسانه‌های حرفه‌ای گفت: امروز با رشد تکنولوژی شاهد ظهور رسانه‌های غیرحرفه‌ای هستیم. گسترش رسانه غیرحرفه‌ای در گام اول اشکالی ندارد اما نباید آنها باعث تضعیف و خدشه به رسانه‌های حرفه‌ای شوند. امروز متاسفانه رسانه‌های حرفه‌ای در معرض عملکرد و آشوب رسانه‌های خبری غیرحرفه‌ای هستند.

وی با تاکید بر اینکه امروز باید همه دست به دست هم بدهیم و رسانه را به عنوان رکن امنیت ملی در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد، تقویت رسانه‌های خصوصی برای ما در دولت دوازدهم بسیار مهم و در اولویت است. امروز هیئت نظارت بر مطبوعات با همتی بزرگ به هیچ روزنامه و هفته نامه دولتی مجوز نمی‌دهد. همچنین یارانه‌ها به رسانه‌های دولتی پرداخت نمی‌شود و قطع شده است. امروز در نمایشگاه تعرفه غرفه‌های غیردولتی دو برابر غرفه‌های خصوصی است.

صالحی افزود: ما معتقدیم گسترش دولت در حوزه صنعت و تجارت؛ عرصه را به فعالان بخش خصوصی تنگ کرده است و این مساله در بخش رسانه نیز به وجود آمده است. از طرف دیگر با تغییر مدیران دولتی در رسانه‌های دولتی ناامنی در بین اهالی رسانه و فعالان مطبوعاتی بخش دولتی ایجاد می‌شود و آنها در معرض ناامنی شغلی قرار می‌گیرند به همین دلیل به دنبال محدود کردن تعداد رسانه‌های دولتی هستیم.

وی بر تقویت و ارتقای کیفی رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: تقویت کیفی رسانه‌ها نکته‌ای است که با مشارکت اهالی رسانه و حمایت دولت به وجود می‌آید. ما معتقدیم رسانه باید به سمت تولید حرکت کند نه اینکه به دنبال نقالی خبر و دلالی آن باشد. ما تولید رسانه‌ای می‌خواهیم نه دلالی خبر و اینکه یک رسانه با تولید به حیات خود ادامه دهد. رسانه باید جایگاه اطلاع‌رسانی و نقد باشد نه پرخاشگری و تولید نفرت زیرا رسانه مدنی پرخاش نمی‌کند بلکه نقد می‌کند و این نقد با منطق و انصاف همراه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از مقامات‌سالاری در رسانه‌ها گفت: باید به سمت مردم‌داری رسانه‌ای به جای مقامات سالاری حرکت کنیم و رسانه باید زبان مردم باشد باید هویت‌گرایی رسانه‌ به جای اغتشاش رسانه‌ای باشد و باید ادب و فرهنگ ایرانی و اسلامی سابقه و تابلوی رسانه باشد.

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات صبح امروز (شنبه) با حضور اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور)، حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد)، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و جمعی از مسئولان و نمایندگان اصحاب رسانه ها و میهمانان داخلی و خارجی در مصلای امام خمینی(ره) تهران به طور رسمی آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا 12 آبان ماه دایر است.

پیش از آغاز مراسم اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) از غرفه‌های مختلف موسسات مطبوعاتی، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بازدید کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها