کاهش سود بانکی، بازار سرمایه را تکان داد

کاهش سود بانکی، بازار سرمایه را تکان داد
سه شنبه 9 آبان 1396 - 10:13

رییس سازمان بورس گفت: تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه در حال آشکار شدن است؛به همین دلیل رشد اخیر بورس ناشی از این تصمیم است.

العالم - ایران / اقتصادی

بانک مرکزی در شهریور ماه سال جاری نسبت به ابلاغ بخشنامه ای که پیش تر در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است، اقدام کرد و بانک ها را مکلف نمود نرخ های مصوب سود بانکی را رعایت کنند.

 بر این اساس در ماه ها گذشته نرخ سود بانکی برای سپرده های بلند مدت، به 15 درصد و برای سپرده های کوتاه مدت به حداکثر 10 درصد کاهش یافت. پیش از آن بانک ها حتی سودهایی به میزان 22 تا 24 درصد را نیز به سپرده گذاران پرداخت می کردند که این مساله خود از آفات سیستم بانکی در شرایط کنونی محسوب می شد.  

 سپرده های بلند مدت در شرایط کنونی یک ساله هستند و بانک ها قراردادی بلند تر از یک سال برای سود بانکی منعقد نمی کنند.

شاپور محمدی که در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت:« بررسی ها نشان می دهد تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد در حال آشکار شدن است و رشد اخیر بورس را می توان ناشی از این اتفاق دانست.»

او  همچنین سایر عوامل موثر در سبزپوشی نمادهای بورس را نیز تشریح کرد و با اشاره به وضعیت نیمه دوم سال گفت:« اطمینان بخشی در حوزه های مختلف نیز تاثیر مثبت خود را به جا گذاشته است؛ فعالان بازار به این نتیجه رسیده اند که چشم اندازها مثبت است و این اتفاق خود نقش مهمی در رشد بورس دارد. از سوی دیگر صندوق تثبیت سرمایه فعال شده و در صورت نیاز وظایف قانونی خود را انجام می دهد.»

رییس سازمان بورس با اشاره به گشایش های اقتصادی اخیر نیز توضیح داد:«مسائل شرکت های تولیدی در ایران در حال حل شدن است و از سوی دیگر برخی شرکت های خارجی که برای انعقاد قرارداد راهی ایران شده بودند، کار خود را آغاز کرده اند.»

 محمدی در پاسخ به این سئوال در خصوص اختلافی که پیش تر برای ارائه صورت های مالی بانک میان بانک مرکزی و بورس وجود داشت، گفت:«در حال حاضر هیچ اختلافی در این زمینه نداریم و در این حوزه هماهنگی های لازم وجود دارد.»

 پیش از این بانک مرکزی بانک ها را ملزم به ارائه صورت های مالی بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) کرده بود با این حال برخی خبرها حمایت از آن داشت که بورس ارائه صورت های مالی را بدون لحاظ کردن استانداردهای مذکور می پذیرد اما بر اساس گفته شاپور محمدی در شرایط کنونی هماهنگی لازم میان دو دستگاه در این حوزه حاصل شده است. 

خبرآنلاین

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها