لاوروف: قانون اساسی جدید و انتخابات در دستور کار کنگره گفت وگوهای ملی سوریه قرار می گیرد

لاوروف: قانون اساسی جدید و انتخابات در دستور کار کنگره گفت وگوهای ملی سوریه قرار می گیرد
جمعه 12 آبان 1396 - 19:49

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در شهر سوچی برگزار و قانون اساسی جدید و انتخابات دستور کار آن را تشکیل می دهد.

العالم - اروپا

ایرنا -- سرگی لاوروف امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در مسکو یاداورشد: از دولت سوریه و گروه های مخالف آن چه مستقر در این کشور یا خارج از مرزهای آن برای شرکت در کنگره گفت وگوهای ملی سوریه در شهر سوچی دعوت شده است.

رسانه های روسی پیشتر اعلام کرده بودند، کنگره گفت و گوهای ملی سوریه، 18 نوامبر (27 آبان) در شهر «سوچی» روسیه برگزار می‌شود.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف درباره برگزاری کنگره گفت وگوهای ملی سوریه نوشت: این نخستین تلاش برای آغاز اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت است که در آن تاکید شده که جامعه جهانی باید به طرف های سوری در برگزاری مذاکرات مستقیم ملی کمک کند تا به توافق قابل قبول برای حل و فصل سیاسی دست یابند. 

وزیر خارجه روسیه گفت: تاکنون چنین تلاشی صورت نگرفته است. در مذاکرات ژنو که روند آن راکد مانده و از ماهها پیش برگزار نمی شود فقط بخشی از معارضان سوری مقیم خارج از سوریه شرکت داشته و با هیات دولت این کشور مذاکره می کردند.

وی ادامه داد: در مذاکرات سوری آستانه هم فقط بخشی از نیروهای سیاسی سوری شرکت کرد و افزون بر هیات دولت این کشور، نمایندگان معارضان مسلح در آن حضور داشتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: تاکنون بسیاری از معارضان سوری و نیز دولت سوریه برای شرکت در کنگره گفت وگوهای ملی این کشور در سوچی اعلام آمادگی کرده اند.

«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه به تازگی از برگزاری کنگره ملی سوریه در خاک روسیه خبر داد و گفت : برگزاری این کنگره ابتکار روسیه است که « استفان دی میستورا » نماینده سازمان ملل متحد در مذاکرات صلح سوریه هم از این ابتکار حمایت کرد.

لاورونتیف که سرپرستی هیات روسیه در مذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان را برعهده داشت، گفت که در مورد برگزاری این کنگره در جریان رایزنی ها در نشست آستانه هفت توافق به دست آمد. 

دور هفتم مذاکرات صلح آستانه طی دو روز 30 و 31 اکتبر - هشتم و نهم آبان - برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها