بحران سوریه و جنگ غرب و شرق

بحران سوریه و جنگ غرب و شرق
شنبه 19 فروردين 1391 - 13:12

كارشناس حقوقي عرب، نظام سوريه را به خنثي كردن توطئه دشمنان غربي و عربي خود از طريق خارج كردن تسليحات سنگين از شهرها فراخواند و گفت: كشورهاي منطقه با ادعاي حمايت از فرقه اي خاص در امور سوريه دخالت مي كنند، و آمريكا و روسيه نيز با يكديگر در خصوص سوريه درگير شده اند كه كاهش يا افزايش دامنه خشونت هاي سوريه، پيروزي هر يك از اين دو كشور را مشخص خواهد كرد.

"مجدي خليل" روز شنبه در مصاحبه با شبكه العالم، گفت: بحران سوريه جنبه بين المللي پيدا كرده است، به اين صورت كه آمريكا و غرب با چين، روسيه و متحدان اين دو كشور درگير شده اند .

وی افزود: كشورهایي كه از گروه هاي مسلح فعال در سوريه حمايت مالي و تسليحاتي مي كنند، به اين اقدام خود پايان نخواهند داد زیرا هدف آنها نابودی نظام سوریه و محور مقاومت است.

 كارشناس حقوقي عرب گفت: حاميان مالي و تسليحاتي گروه هاي مسلح فعال در سوريه از جمله عربستان و قطر فقط مدعي دفاع از دمكراسي هستند .

مجدی خليل بيانيه رياست شوراي امنيت سازمان ملل متحد را درباره سوريه بي اهميت دانست و گفت: خارج نكردن تسليحات سنگين از شهرهاي سوريه و مشروط كردن آن به خروج معارضان از شهرها شايد مخالفت با بيانيه رياست شوراي امنيت و طرح شش ماده اي كوفي عنان تلقي شود، كه اين امر خود ممكن است منجر به صدور قطعنامه اي در شوراي امنيت شود .

وی تأکید کرد: با این حال خارج كردن تسليحات سنگين از شهرهاي سوريه شايد منجر به محكوم شدن حاميان معارضان سوري از جمله عربستان ، قطر و تركيه شود .

ریيس مركز خاورميانه براي دفاع از آزادي ها اظهار داشت: توپ هم اكنون در زمين نظام سوريه است كه مي تواند با اتخاذ تدابير درست مانع تداوم فعاليت كشورهاي دشمن خود شود .

مجدی خليل اعزام نيروهاي حافظ صلح به سوريه را بعيد ندانست و تأکید کرد: استقرار نيروهاي حافظ صلح در سوريه اقدامي مناسب براي پايان دادن به خشونت است، و منجر به تهيه گزارش هایي از سوي طرف هاي بين المللي بي طرف و آشكار شدن واقعيت هاي سوريه مي شود .

وی تعامل دولت آمريكا با بحران سوريه را دوگانه توصيف كرد و گفت : آمريكا سران عرب را به دخالت در امور سوريه تحريك مي كند، ولي از غرب چنين خواسته اي ندارد .

خليل خاطرنشان کرد: آمريكا ارتباط تنگاتنگي ميان مساله سوريه و مساله ايران قائل است و روسيه نيز چنين ديدگاهي دارد .

 

04/06-22:42



پربیننده ترین خبرها