سیاستمدار مصری: نشانه های تغییر در عربستان

سیاستمدار مصری: نشانه های تغییر در عربستان
دوشنبه 21 فروردين 1391 - 15:29

العالم،قاهرة – عضو كميسيون آزادي ها در اتحاديه وكلاي مصر با اشاره تحرکات و جنبش هاي مردمي در مناطق مختلف عربستان، از مسئولان اين کشور خواست براي جلوگيري از پرداخت هزينه هاي سنگين روند تغيير را در اين کشور به صورت مسالمت آميز آغاز کنند.

"اسعد هيكل" در گفت وگو با شبكه العالم اظهار داشت: همه جنبش هاي مردمي كه نداي آزادي در منطقه عربي سر دادند و براي دستيابي به اين هدف از جان و خون جوانان خويش گذشتند، پيش از انقلاب از رژيم هاي حاكم خود خواستند، روند تحول دموكراتيك و انتقال مسالمت آميز قدرت را در پیش گیرند.

وی افزود : فرايند تغيير مسالمت آميز در کشورها، در مقايسه با رویدادها در كشورهاي عربي و هزينه سنگين بسیار سنگینی که برای تغییر رژیم در این کشورها داده شد، شيوه مناسب تري است.

اسعد هيكل تاكيد كرد: با توجه به اينكه اهمیت عربستان در منطقه و جهان عرب، بسيار مهم است كه تغيير در اين كشور به صورت مسالمت آميز صورت گيرد.

وي از مسئولان سعودي و رژيم حاكم بر اين كشور خواست كه هوشيار باشند و پيش از موعد از خواب گران بيدار شوند و به خواست مردم و جنبش هاي مختلف عربستاني كه خواهان اصلاح و تغيير هستند ، گوش فرادهند.

هیکل اظهار داشت: برخي از جنبش هاي مردمي در عربستان با آغاز فعالیت خود، خواهان برداشته شدن گام هايي جدي در مسير تغيير هستند.

عضو كميسيون آزادي ها در اتحاديه وكلاي مصر خاطر نشان كرد: جنوب عربستان و مخصوصا منطقه ابها شاهد چندين تظاهرات دانشجويي  ضد فساد و تبعيض بود. هر چند اين جنبش ها محدود هستند، اما ذاتا هشدار مهمي در مسير تغيير به شمار مي روند.

وي افزود: منطقه الشرقيه و القطيف نيز شاهد تظاهرات و اعتراضاتي بودند تا جايي كه تظاهرات تا وزارت كشور عربستان رسيد، و مردم آزادي صدها تن از زندانيان را خواستار شدند.

اسعد با تاكيد بر اينكه حاكمان عربستان بايد هر چه سريع تر به نداي مردم لبيك گويند، اظهار داشت: آن ها بايد از تجربه هاي تلخي كه براي رژيم هاي همسايه عربشان اتفاق افتاد درس بگيرند، و از چسباندن برچسب خيانت و وابستگي به بيگانگان و يا سركوب معترضان خودداري كنند.

09/04-19:50

 

 



پربیننده ترین خبرها