سوریه پروتکل ناظران را امضاء کرد

سوریه پروتکل ناظران را امضاء کرد
پنج‌شنبه 31 فروردين 1391 - 12:13

سوريه و گروه ناظران سازمان ملل در اين کشور توافقنامه مقدماتي پروتکل اعزام ناظران به سوريه و نظارت بر روند آتش بس را امضاء کردند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، این توافقنامه را فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه با عضو ارشد گروه ناظران پیشروی سازمان ملل در سوریه امضاء کرد.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد: این توافقنامه در چارچوب تلاش های دمشق در چارچوب طرح عنان و برای تسهیل در فعالیت ناظران سازمان ملل با احترام به تمامیت ارضی سوریه امضاء شده است.

سخنگوی کوفی عنان فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه نیز در ژنو امضای این توافقنامه را تایید کرد.

احمد فوضی سخنگوی کوفی عنان، گفت: این توافق عملکرد ناظران در اجرای ماموریتشان در سوریه و همچنین وظایف و مسئولیت های حاکمان دمشق را تشریح کرده است.

وی افزود که تلاش هایی نیز برای ارتباط برقرار کردن با مخالفان سوری و مجبور کردن آنها به تبعیت از مفاد این توافق نامه انجام شده است.

این توافقنامه راه را برای فعالیت 300 ناظر بین المللی در سوریه هموار خواهد کرد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نیز پیش از این درخواست افزایش فعالیت ناظران سازمان ملل در سوریه به مدت 3 ماه را ارائه داده بود.

پیشنهادات بان کی مون در شورای امنیت سازمان ملل بررسی خواهد شد.

خالد نجاتی نماينده سابق مجلس سوريه نیز در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت : امضاء اين پروتكل بخشي از تعهد دولت سوريه به طرح عنان و موافقت با شش بندآن است.
وي افزود : توافق شد كه هيات بين المللي ماموريت خود را هر طور كه صلاح مي داند انجام دهد و دولت سوريه تسهيلات لازم براي موفقيت آنان فراهم كند از جمله نيروي هوايي سوريه را در اختيار اين هيات بگذارد.
نجاتي در ادامه موفقيت ماموريت هيات بين المللي ، را از منافع ملي سوريه دانست.
وي با اشاره به وجود برخي طرف ها كه با همكاري مثلث قطر ، عربستان و تركيه در پي ناكام كردن ماموريت عنان هستند ، خاطر نشان كرد : اين ها يا از طريق گروه موسوم به " دوستان سوريه " يا از طريق جريان سازي رسانه اي و يا از طريق پيش داوري درباره ميزان كارامدي هيات بين المللي كه هنوز فعاليت خود را كامل نكرده است ، سعي در ناكام كردن ماموريت عنان هستند.
خالد نجاتي ، پيش داوري درباره ماموريت عنان پيش از صدور گزارش نهايي درباره اوضاع در سوريه را نشان دهنده وجود اراده اي دانست كه خواستار ناكامي اين طرح و بحراني كردن اوضاع سوريه به منظور كشاندن اين كشور به دخالت نظامي است.
19-15:42
26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها