ماموریت دشوار ناظران در سوریه

ماموریت دشوار ناظران در سوریه
پنج‌شنبه 31 فروردين 1391 - 16:51

العالم،دمشق - مشاور سابق رياست جمهوري سوريه، گفت که ماموريت ناظران بين المللي با توجه عدم انسجام مخالفان مسلح و حمايت كشورهاي منطقه از آن ها آسان نخواهد بود.

"جورج جبور" روز پنجشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهارات اخير هيلاري كلينتون وزیر خارجه آمریکا را در ديدار با همتاي سعودي اش ناسازگار با ماموريت كوفي عنان دانست.

جبور با اشاره به تاكيد وزير امور عربستان بر لزوم حمايت از گروه هاي مسلح خاطر نشان كرد كه اظهارات كلينتون در مقايسه با همتاي سعوديش معتدل تر بود.

مشاور سابق رئیس جمهوري سوريه، گفت: آمريكا با سياست يك بام و دو هوايي كه دارد يكبار ماموريت عنان را تاييد مي كند و ديگر بار تلاش مي كند آن را به شكست رساند.

وي با اشاره به اینکه اظهارات بان كي مون نيز متضمن دو تفسير تاييد طرح عنان و تلاش براي شكست آن است، بر پايبندي سوريه به ماموريت عنان با وجود همه مواضع متناقض مذكور و عدم وضوح كافي محتويات طرح وی تاكيد كرد.

جبور از اعضاي دائم شوراي امنيت خواست براي موفقيت طرح عنان مواضع خود را يكپارچه تر كنند و با اشاره به ناسازگاري موفقيت طرح عنان با اهداف برخي كشورهاي منطقه از جمله قطر، عربستان و تركيه، مخالفت اين كشورها را با سوريه ريشه دارتر از مخالفت هاي طرف هاي بين المللي دانست.

وي با اشاره به اینکه ماموريت ناظران بين المللي در سوريه آسان نخواهد بود، گفت: تاكنون فقط 6 نفر از آن ها به سوريه رسيده اند و  200 ناظر هم  نمي توانند همه خاك سوريه را پوشش دهند، بنا براین  همه طرف ها باید با ناظران براي موفقيت ماموريتشان همكاري كنند.

جورج جبور تاكيد كرد كه حكومت سوريه با ناظران همكاري مي كند، اما گرو هاي مسلح پراكنده اند و گروه هايي در برخي جاها برای به دست آوردن پول اقدام به آدم ربايي مي كنند.

مشاور سابق رياست جمهوري سوريه خاطر نشان كرد كه قطعنامه 2042 كه به اجماع بين المللي رسيده است، بايد با اعمال فشار بر كشورهايي در منطقه كه با حمايت هاي مالي و تسليحاتي و رسانه اي خود در سوريه ايفاي نقش مي كنند، عملياتي شود.

04/19-11:37

پربیننده ترین خبرها