در‌ شانزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای؛

جهانگیری: آمادگی ايران برای ارتقاء سطح همكاری‌ها با كشورهای عضو سازمان شانگهای

جهانگیری: آمادگی ايران برای ارتقاء سطح همكاری‌ها با كشورهای عضو سازمان شانگهای
جمعه 10 آذر 1396 - 16:35

معاون اول‌رییس جمهور گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده است تا با ارتقاي سطح همكاري‌هاي خود با كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي، نقش و سهم بيشتري در تحكيم صلح، ‌ثبات، امنيت و توسعه منطقه‌اي و جهاني ايفا كند.

العالم- ایران/ سیاسی 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری ظهر‌ امروز (جمعه) در شانزدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای که در شهر سوچی روسیه برگزار شد، اظهار داشت: ما دست دوستي به سوي همه اعضای سازمان همکاری شانگهای دراز مي‌كنيم و همكاري‌هاي نهادي را در سطح منطقه و جهان به سود همه كشورها، ملت‌ها و دولت‌هاي علاقمند به صلح، رفاه و امنيت مي‌دانيم. 
معاون اول رییس جمهور‌ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جايگاه ويژه ژئوپوليتيكي و ظرفيت‌ها و منابع گسترده طبيعي و انساني و اجتماعي ایران كه ميراث‌دار بخش مهمي از تمدن جهاني و اسلامي است، تصریح کرد: ایران امروز مدافع سرزمين، صلح، ثبات، توسعه، تعامل و گفت‌وگوي ميان فرهنگ‌ها، ملل و اقوام است. 
وی اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران آماده است كه در افق همزيستي و تلاش براي خلق جهاني عاري از خشونت و افراطي‌گري و در بستر حقوقي مناسب، به تقويت جايگاه سازمان همكاري شانگهاي اقدام كند و براي گذار سازمان از تهديدها و چالش‌هاي جديد در هر دو بعد اقتصادي و سياسي ـ فرهنگي مجدانه تلاش نمايد.
متن کامل سخنان معاون اول رییس جمهور در شانزدهمین اجلاس شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي ديمتري مدودف، ‌نخست وزير محترم فدراسيون روسيه
رؤساي محترم هيأت‌هاي بلندپايه
جناب آقاي رشيداليمف، دبير كل محترم سازمان همكاري شانگهاي
در ابتدا مايلم مراتب تشكر و قدرداني خود را از استقبال و مهمان نوازي گرم و صميمانه دولت و مردم روسيه و برگزاركنندگان اين نشست مهم در شهر سوچي اعلام كنم.
نشست شوراي نخست وزيران سازمان همكاري شانگهاي در شرايطي برگزار مي شود كه جهان و نظام بين‌الملل با روندها، تحولات، فرصت‌ها و تهديدهاي جديدي روبه‌روست. از يك‌سو، تلاش‌هاي مشتركي براي ايجاد ظرفيت‌هاي مكمل منطقه‌اي در حال انجام است و از ديگر سو، پيمانهاي اقتصادي، تجاري، سياسي و زيست محيطي منطقه‌اي و بين‌المللي با خروج يكجانبه از آنها توسط برخي كشورها در معرض تضعيف قرار گرفته‌اند.
نظرية «تجاري‌سازي و فروش كالايي به نام امنيت»‌ اكنون توسط برخي قدرت‌ها و از طريق ايجاد و مديريت بحران‌هاي منطقه‌اي اجرايي و عملياتي شده‌ است. « تروريسم آزمايشگاهي تكفيري» از كنترل مولدان و حاميان آن خارج گرديده و تبديل به تهديدي فرا منطقه‌اي و بين‌المللي شده است. بحران‌آفريني‌ها در مناطق ژئوپلتيك و ژئواستراتژيك جهان به ناامني‌ها، تنش‌ها و مسابقه‌ تسليحاتي جهاني دامن زده است.
پروژه ايجاد خاورميانه جديد و تجزيه كشورهاي مهم و بزرگ اين منطقه كه با طراحي جريان تكفيري داعش و تسلط ناگهاني و نامتعارف اين جريان بر بخش‌هاي وسيعي از كشورهاي سوريه و عراق آغاز شده بود، اكنون با لطف خداوند و پايداري مردم منطقه و همكاري دولت‌هاي منطقه به‌خصوص ايران، روسيه، عراق و سوريه با شكست جدي مواجه شده است. آنچه بعد از اين پيروزي بزرگ نيازمند هوشياري بيشتر است، خطر سازماندهي مجدد اين جريان و تغيير هدف ژئوپلتيكي آن از طريق انتقال خطر و بحران به مناطق ديگر، از جمله آسياي ميانه و قفقاز است.
در چنين شرايطي مسئوليت و نقش نهادها و ائتلاف‌هاي منطقه‌اي نظير سازمان همكاري شانگهاي برجسته‌تر از گذشته است. بر همين اساس، ‌سازمان همكاري شانگهاي بايد متناسب با شرايط و تحولات و چالش‌هاي جديد، از ظرفيت‌هاي همه كشورهاي عضو، ناظر و شريك گفتگو، با ارائه ابتكارهاي جديد براي ارتقاي سطح رفاه و امنيت مردم منطقه فرصت‌ها و سازوكارهاي تازه‌اي به وجود آورد.
آنچه امروز بيش از پيش اهميت يافته است، ضرورت توجه به زمينه‌ها و اقدامات فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي براي مقابله با تروريسم، خشونت‌گرايي و افراطي‌گري ا
ست. براي استقرار امنيت پايدار، در كنار اقدامات نظامي بايد به‌طور همزمان و توأمان در انديشه مشترك توسعه اقتصادي، توسعه سياسي و توسعه فرهنگي منطقه‌اي بود. از بين بردن فقر و نابرابري و رسيدن به توسعه پايدار و همه‌جانبه از اركان اصلي مبارزه با تروريسم و افراط گرايي است. در اين فرآيند، تقويت «رويكرد توسعه محور» در برنامه‌ها و پروژه‌هاي سازمان و افزايش همگرايي و همكاريهاي اقتصادي بين كشورهاي عضو، ناظر و شريك گفت‌وگو، مي‌تواند نقش تعيين كننده‌اي داشته باشد. شناسايي منابع مادي و معنوي و منشاء تفكرات افراطي و تكفيري و مقابله با آنها از اركان و ضرورتهاي ديگر در فرآيند مقابله و مبارزه با پديده شوم تروريسم و تقويت صلح، ثبات و امنيت در منطقه و جهان است.
عاليجنابان، حضار محترم؛
ايران با برخورداري از جايگاه ويژه ژئوپوليتيكي و ظرفيت‌ها و منابع گسترده طبيعي و انساني و اجتماعي كه ميراث‌دار بخش مهمي از تمدن جهاني و اسلامي است، امروز مدافع سرزمين، صلح، ثبات، توسعه، تعامل و گفت‌وگوي ميان فرهنگ‌ها، ملل و اقوام است. جمهوري اسلامي ايران آماده است كه در افق همزيستي و تلاش براي خلق جهاني عاري از خشونت و افراطي‌گري و در بستر حقوقي مناسب، به تقويت جايگاه سازمان همكاري شانگهاي اقدام كند و براي گذار سازمان از تهديدها و چالش‌هاي جديد در هر دو بعد اقتصادي و سياسي ـ فرهنگي مجدانه تلاش نمايد.
در اين چشم‌انداز، توجه به آثار مثبت همكاري جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه در كنترل بحران سوريه و در مبارزه واقعي با تروريسم و افراط‌گرايي در منطقه خاورميانه، يكي از تجارب ارزنده سياست منطقه‌اي است كه مي‌تواند در اختيار سازمان همكاري شانگهاي نيز قرار گيرد. در عرصه اقتصادي نيز همكاري ايران با ديگر نهادهاي اقتصادي در منطقه،‌ نظير اتحاديه اقتصادي اوراسيا (EAEU)، مشاركت در اجراي موفق پروژه‌هاي بزرگ منطقه‌اي مانند جاده ابريشم و عضويت موثر در بانك توسعه زيرساختهاي آسيايي، بيانگر عزم واقعي ايران براي همكاري با كشورهاي همسايه و منطقه در مسير رشد و توسعه اقتصادي است.
موقعيت جغرافيايي ايران و قرار داشتن در چهار راه عبور برخي از كريدورهاي مهم حمل و نقل بين‌المللي نظير: كريدور شمال ـ جنوب كه هند و آبهاي آزاد جنوب را از طريق خاك ايران به منطقه قفقاز روسيه و شمال اروپا متصل مي‌كند، كريدور شرق ـ غرب كه چين و آسياي مركزي در شرق و شمال را به قفقاز، آسياي غربي و درياي مديترانه پيوند مي‌دهد، كريدور سراسري راه‌آهن آسيا كه كشورهاي جنوب شرق آسيا و شبه قاره هند را از طريق يك مسير ريلي به تركيه و اروپاي شرقي وصل مي‌كند و نيز كريدور خليج فارس ـ درياي سياه، ظرفيت‌هاي ممتازي هستند كه سازمان همكاري شانگهاي مي‌تواند از آنها براي اجراي برنامه‌ها و پروژه‌هاي مهم اقتصادي و رشد و توسعه كشورهاي منطقه استفاده كند.
علاوه بر اين، حوزه انرژي هم كه جمهوري اسلامي ايران در آن جايگاه و نقش ممتازي دارد، مي تواند بستري مناسب براي مشاركت و همكاري هاي عملي به حساب آيد.
عاليجنابان، حضار محترم؛
توافق هسته‌اي ايران و كشورهاي ۱+۵ و لغو تحريم‌هاي ناعادلانه و فضاي سياسي و بين‌المللي پسا‌برجام، به‌رغم برخي كارشكني‌ها و بدعهدي‌هاي دولت آمريكا، ظرفيت‌ها، امكانات و فرصت‌هاي جديدي را براي مشاركت و همكاري شركاي منطقه‌اي ايران، از جمله كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي و قدرت‌هاي اقتصادي نوظهور جهان فراهم كرده است. جمهوري اسلامي ايران آماده است تا با ارتقاي سطح همكاري‌هاي خود با كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي، نقش و سهم بيشتري در تحكيم صلح، ‌ثبات، امنيت و توسعه منطقه‌اي و جهاني ايفا كند.
ما دست دوستي به سوي همه اعضا دراز مي‌كنيم و همكاري‌هاي نهادي را در سطح منطقه و جهان به سود همه كشورها، ملت‌ها و دولت‌هاي علاقمند به صلح، رفاه و امنيت مي‌دانيم. با اغتنام از فرصت، از برنامه‌ريزي‌هاي بسيار خوب كشور ميزبان مجدداً تشكر مي‌كنم و براي سازمان همكاري شانگهاي در مسير تحقق اهداف و راهبردهاي مهم آرزوي موفقيت دارم. از خداوند بزرگ براي تمامي مردم منطقه آرامش و پيشرفت و سربلندي روز افزون مسئلت دارم. شاد و پيروز و سرافراز باشيد.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها