عضو ائتلاف ملي عراق پیش بینی کرد:

عراق در جایگاه رهبری جهان عرب

عراق در جایگاه رهبری جهان عرب
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1391 - 06:13

عضو ائتلاف ملي عراق با اشاره به اينکه روند سياسي دموکراتيک عراق از سال 2003 تاکنون در بين کشورهاي عربي بي سابقه بوده است، پيش بيني کرد: با افزايش سرمايه گذاري هاي نفتي در عراق، اين کشور به جايگاه رهبري جهان عرب دست خواهد يافت.

"وائل عبداللطيف" در گفتگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: ما با ايران روابط راهبردی و مرزهاي مشتركي به طول 1400 كيلومتر داريم كه اين امر لزوما روابط مسالمت آميز، صلح، ثبات، روابط اقتصادي و سرمايه گذاري مشترك دو كشور را مي طلبد.

عضو ائتلاف ملي عراق با اشاره به اینکه استقبال زودهنگام ایران از آغاز روند سياسي جديد در عراق باعث نارضايتي برخي كشورها مانند تركيه شده است، افزود: اين امر موجب خشم و نارضايتي برخی سياستمداران شده است كه مسائل را از ديدگاه فرقه اي ارزيابي و تحليل مي كنند.

عبداللطيف گفت: دستگاه ديپلماسي عراق از زمان سرنگوني رژیم سابق تلاش كرده است تا روابط راهبردی و معتدلي با جهان و  همسايگانش بر اساس حسن همجواري ايجاد كند؛ بنابراين طبيعي است كه ايران و عراق در راستاي تحكيم و گسترش روابط راهبردی و طبيعي شان گام بردارند.

وي افزود: عربستان و قطر نمي خواهند عراق، جايگاه و نقش مؤثر خود در منطقه را بازيابد.

عبداللطیف تصریح کرد: قطر اين موضع را در اجلاس سران عرب در بغداد ابراز كرد و عربستان نيز با حضور ضعيف خود در این اجلاس، از مقاصد دروني سران خود پرده برداشت.

عبداللطیف تأكيد كرد: در صورتي كه برخي از كشورهاي عربي از مواضع منفي خود در قبال مسائل سیاسی و امنيتي عراق مانند روابط بین دولت مركزي و منطقه كردستان این کشور دست بردارند؛ قطعا عراق به عنوان رهبری در ميان كشورهاي عربي مطرح خواهد بود.

عضو ائتلاف ملي عراق در پایان گفت: با توجه به آغاز روند دمكراتيك عراق از سال 2003 تاكنون، اين كشور  پيشتاز ساير كشورهاي عربي است و با توجه به موقعيت جغرافيايي و اقتصاد بزرگ آن - در صورت افزايش سرمايه گذاري ها و توليد نفت و گاز بيشتر - به جايگاه رهبري در جهان عرب دست خواهد يافت.

 

 

 



پربیننده ترین خبرها