پيش بيني مشاركت ضعيف مردم در انتخابات الجزاير

پيش بيني مشاركت ضعيف مردم در انتخابات الجزاير
سه شنبه 19 ارديبهشت 1391 - 06:09

بيروت (العالم) ـ نويسنده و تحليل گر عرب، پيش بيني كرد كه ميزان مشاركت شهروندان الجزايري در انتخابات پارلماني كه قرار است دهم ماه مه (21 ارديبهشت) برگزار شود، كمترين ميزان در تاريخ انتخابات اين كشور باشد.

محسن ساسي سه شنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت: ميزان مشاركت در انتخابات پارلماني گذشته كه 17 ماه مه سال 2007 برگزار شد، كمترين ميزان در تاريخ انتخابات اين كشور بود و از مرز 37 درصد فراتر نرفت و اين روند در انتخابات آتي نيز ادامه خواهد داشت.

وي افزود: همه احزاب سياسي در الجزاير دچار شكست و ناكامي سياسي شده اند و در سه هفته اي كه تبليغات انتخاباتي آغاز شده است نتوانسته اند توجه شهروندان الجزايري و راي دهندگان را جلب كنند و اكثر تجمع هاي انتخاباتي شكست خورده است.

ساسي اظهار داشت: مهم ترين احزاب سياسي در الجزاير نتوانستند بيش از 100 نفر را در سالن ها جمع كنند و براي پر كردن سالن ها در تجمع هاي مردمي به دادن پول به برخي افراد روي آوردند.

اين كارشناس سياسي گفت: اختلافات احزاب سياسي و كاهش قدرت خريد و افزايش قيمت اكثر مواد غذايي باعث شده است شهروندان الجزايري به روند سياسي اهميت ندهند و سخنان روساي احزاب سياسي و وعده هاي آنها را در تبليغات انتخاباتي دنبال نكنند.

وي افزود: علت بي ميلي مردم براي شركت انتخابات بي اعتمادي شهروندان به نهادهاي قانون اساسي و همچنين بي اعتمادي به نمايندگان پارلمان است.

ساسي تصريح كرد: ميزان مشاركت در اين دوره از انتخابات مجلس كم خواهد بود و به نظر مي رسد كه پارلمان به دليل مشاركت نكردن اكثريت مردم مشروعيت خود را از دست بدهد.

درهمين حال برخي ناظران معتقدند كه دو دستگي و اختلاف ميان احزاب سنتي و فعاليت محسوس احزاب جديد، معادلات حزبي در اين كشور را بر هم زده است.

آنان بر اين عقيده اند كه برخي از احزاب تازه تاسيس توان آن را دارند كه با توجه به دودستگي هاي حاكم بر احزاب بزرگ، معادلات را به نفع خود تغيير دهند.

در انتخابات پارلماني آتي الجزاير 44 حزب با يكديگر رقابت خواهند كرد كه از اين ميان نيمي از احزاب، ثمره تصويب قانون جديد احزاب هستند.

28/س19:05

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها