تشدید بحران در عربستان به دلیل بازداشتهای سیاسی

تشدید بحران در عربستان به دلیل بازداشتهای سیاسی
جمعه 19 خرداد 1391 - 07:02

كارشناس عربستاني با تأکيد بر ضرورت حل مساله بازداشت شدگان سياسي درعربستان گفت، همه مردم از اين مساله نگران و خواهان آزادي بازداشت شدگان هستند.

"عقل الباهلي" نويسنده و تحليلگر سياسي عربستاني روز جمعه در مصاحبه با شبکه العالم گفت: گروهی از فعالان، اصحاب رسانه و علماي عربستانی از سال ها پيش مساله بازداشت شدگان را پيگيري و تلاش مي كنند كه اين مساله حل شود.

الباهلي بر لزوم حل فوري مساله بازداشت شدگان تأكيد كرد و افزود:  حتی برخي از كساني كه خواستار حل مساله بازداشت شدگان هستند، بازداشت شده اند.

ده ها جوان عربستانی چهارشنبه گذشته به درخواست گروه " 16 رجب " پس از نماز عشا در مناطق القصيم و العنيزه و مجتمع هاي تجاري حيات مول و صحاري مول در رياض تظاهرات كرده، و بر ضرورت آزادي بازداشت شدگان تأکید کردند.

به گفته شاهدان، نيروهاي امنيتي برخي از تظاهركنندگان را بازداشت كردند.

در همین راستا شبكه عربي حقوق بشر از رژيم آل سعود به علت برخورد خشونت آمیز با تظاهركنندگان و بازداشت غيرقانوني آنها انتقاد كرد، و خواستار آزادي بازداشت شدگان، اعطاي آزادي به مردم و موافقت با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز شد .

سازمان عفو بين الملل نيز از آل سعود خواست 6 عربستاني را كه از يك سال پيش بدون محاكمه اي در زندان به سر مي برند ، فورا آزاد و درباره مساله شكنجه و بدرفتاري با برخي از آنها تحقيق كند .

یک گزارش حقوقي دیگر هم از وجود 30 هزار زنداني سياسي در عربستان خبر داد.

از سوی دیگر رژيم آل سعود " وليد ابوالخير " فعال حقوقي را به تخريب وجهه عربستان و توهين به دستگاه قضائي متهم کرد ولي ابوالخير هدف رژِيم را از وارد كردن اين اتهام ناروا منع وي از پرداختن به فعاليت هاي حقوقي می داند.

 ابوالخير از دولت عربستان به علت زنداني كردن بدون محاکمه فعالان و منع زنان از شرکت در انتخابات شوراها چند بار شكايت كرده بود. وی يكي از 150 نفري است که طوماري را در محكوم كردن احكام قضایي سنگين 16 فعال عربستاني امضا كرده اند.

 

 MKH-7-19:11



پربیننده ترین خبرها