ناتو در افغانستان شکست خورد

ناتو در افغانستان شکست خورد
يکشنبه 21 خرداد 1391 - 14:10

نويسنده و تحليلگر سياسي لبناني گفت: تصميم فرانسه براي خارج كردن زودهنگام نيروهايش از افغانستان نشانه شكست سنگين ناتو در لشکرکشي به اين كشور است.

"وسام حماده"  روز يكشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم با اشاره به اينكه ساير نيروهاي خارجي در افغانستان در اين زمينه از فرانسه پيروي خواهند كرد، افزود: افغانستان هزينه زيادي براي اروپا كه با بحران شديد اقتصادي مواجه شده، داشته است.

به گفته وسام، فرانسه با بحران اقتصادي و اجتماعي مواجه شده، و هزينه حضور نيروهايش در سرزميني دیگر كه تنها كشته شدن بيشتر سربازانش را در پي دارد، بسيار بالاست.   

وي تصريح كرد: حكومت فرانسه قادر نيست براي مردم خود ادامه حضور سربازانش در افغانستان را از نظر امنيتي، اقتصادي و نظامي توجيه كند؛ لذا اين عقب نشيني نشان داد پاريس قادر به ادامه حضور نيروهايش در فراسوي درياها نيست.

حماده تأکید کرد: طرح ناتو و اروپا در افغانستان شكست خورده، و اهداف مورد نظرشان محقق نشده است. 

حماده درباره نگراني آمريكا از اين عقب نشيني گفت: آمريكا خود را نوك پيكان جنگ در افغانستان مي داند و هدفش ادامه سيطره بر منطقه است، لذا مي خواهد مسئوليت پرونده افغانستان را به عهده بيش از يك كشور بگذارد از اين رو حتي عقب نشيني ارتش يك كشور نيز به نفع کاخ سفید نيست.

اين تحليلگر لبناني تأکید کرد: آمريكا به خاطر حضور نيروهايش در افغانستان در داخل نيز با مشكل مواجه است، و افكار عمومي اين كشور از يك ويتنام بي فايده ديگر سخن مي گويد.

 

06/09           23:55           Fa



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها