پژوهشگر عربستاني: سلمان ضعیف‌تر از نايف است

پژوهشگر عربستاني: سلمان ضعیف‌تر از نايف است
سه شنبه 30 خرداد 1391 - 08:23

واشنگتن - (العالم): يک پژوهشگر مسايل راهبردي عربستاني گفت: سلمان بن عبدالعزيز، وليعهد جديد عربستان هرگز قوي‌تر از نايف بن عبدالعزيز، وليعهد سابق نخواهد بود زيرا نايف پادشاه واقعي عربستان بود و فقدان او، خلاء بزرگي در دستگاه حكومتي اين كشور بوجود آورده است.

"علي الاحمد"در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت كه وليعهد كنوني بيمار است و يك سال و نيم پيش دچار سكته مغزي شد و در عين حال با چالش هايي چون حفظ وحدت خاندان سلطنتي، حل مشكلات كشور و مقاومت در برابر فشارهاي مردمي براي شريك شدن در قدرت، مواجه است.

وي با تاكيد بر این موضوع كه روند ظلم و ستم و نقض حقوق بشر بعد از فوت نايف شدت يافته است، زيرا حكومت عربستان مي خواهد وانمود كند كه همچنان منسجم و قادر به اداره امور كشور است. بنابراين شكنجه و سركوب معارضان در آينده نزديك شدت خواهد يافت، تصريح كرد كه نايف نقش اصلي در پرونده‌هايي چون تعامل با القاعده، مسئله يمن، عراق، سوريه و مصر داشت و به همين علت فقدان وي به بروز شكافي منجر شده است كه سلمان يا هر شخص ديگري قادر به مرتفع ساختن آن نخواهند بود. به همين علت به زودي شاهد كم‌رنگ شدن نقش عربستان در كشورهاي مذكور و ديگر مناطق خواهيم بود.

اين پژوهشگر سعودي در ادامه خاطرنشان كرد كه سلمان در تعامل با شهروندان و خواسته هاي آنها ، شخصيتي جنجالي و فاقد ثبات دارد.وي افراطي تر از نايف است.

وي گفت: انتخاب سلمان با اين سرعت براي جانشيني نايف، فرصت رقابت شاهزادگان سعودي بويژه شاهزادگان جوانان را با وي هموار خواهد كرد زيرا نايف به علت برخورداري از قدرت امنيتي، سد استوار و هولناكي در برابر آنها بود و با فوت وي اين هيبت فروريخته است .بنابراين به زودي شاهد رقابت‌ها و كشمكش‌هاي زيادي در داخل خاندان سلطنتي عربستان خواهيم بود.

tt-18-23:58

پربیننده ترین خبرها