استاد تاريخ سياسي دانشگاه بغداد:

كارنامه تعامل عربستان با عراق سياه وتاريك است

كارنامه تعامل عربستان با عراق سياه وتاريك است
دوشنبه 12 تير 1391 - 05:35

استاد تاريخ سياسي دانشگاه بغداد، كارنامه تعامل عربستان با عراق در دوران پس از سرنگوني ديكتاتوري صدام حسين را سياه و تاريك توصيف كرد.

جاسب الموسوي دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: عربستان صدها تروريست را به عراق براي قتل مردم فرستاده است و سياست خارجي و تعامل ديپلماتيك آن با عراق پس از سرنگوني رژيم صدام مورد رضايت مردم عراق نيست.

ياد آور مي شود كه صدرالدين القبانجي خطيب نماز جمعه نجف اشراف رژيم حاكم عربستان را فاسد ، فرقه گرا و سازشكار با اسرائيل توصيف كرد و خواستار تغيير اين رژيم شد .
 
استاد تاريخ سياسي دانشگاه بغداد، گفت: اظهارات القبانجي به روشني حاكي از ماهيت سياست خارجي عربستان است و اين كه نوع تعامل ديپلماتيك رياض با مسائل سياسي عراق پس از سرنگوني رژيم صدام مورد قبول دولت و ملت عراق نيست .

الموسوي افزود : دوران تعامل عربستان با عراق دوران سياه و تاريكي است چرا كه عربستان صدها تروريست را به عراق فرستاده است كه اين تروريست ها مساجد مسلمانان سني و شيعي را منفجر مي كنند و نظاميان و غيرنظاميان را مي كشند.

استاد تاريخ سياسي گفت: روابط ديپلماتيك عربستان با عراق از سال 1925 كه رژيم حاكم عربستان تشكيل شد، باثبات نبوده و روابط اين دو كشور آنگونه كه در سطح بين الملل معمول است ، دوستانه نبوده است.

وي خاطرنشان كرد: روابط عربستان و عراق فقط در دهه هشتاد بهبود يافت كه علت آن هم حمايت عربستان و ديگر كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از صدام در تجاوز به خاك ايران بود تجاوزي كه مردم و اقتصاد عراق تاوان آن را دادند.

الموسوي افزود: بيشتر حملات نظامي آمريكا براي اخراج نيروهاي رژيم صدام از كويت ، از خاك و آب هاي سرزميني عربستان شروع شد و عربستان با اجازه دادن به ارتش آمريكا براي استفاده از خاك و آب هاي سرزميني اش به تخريب عراق كمك كرد كه فقط مردم عراق متحمل پيامدهاي اين حملات شدند .    

وي اظهار داشت: مردم عراق از عربستان راضي نيستند و صفحه سفيدي در تاريخ روابط كشورشان با عربستان نمي بينند و معتقدند كه عربستان با نظام سياسي كنوني عراق تعامل مطلوب نخواهد داشت .

الموسوي گفت: موفق الربيعي وزير سابق امنيت ملي عراق با مقامات عربستاني درباره ورود صدها تروريست به عراق با مليت عربستاني مذاكره كرده بود . عربستان همچنين هيچ حسن نيتي از خود در قبال عراق نشان نمي دهد و برخلاف بسياري از كشورها قرض هائي را كه به عراق اعطا كرده است ، نمي بخشد.

AM - 01 - 18:55

پربیننده ترین خبرها