اردنيها انتخابات پارلماني را تحريم مي كنند

 اردنيها انتخابات پارلماني را تحريم مي كنند
شنبه 24 تير 1391 - 09:34

امان(العالم) ـ معاون رهبر اخوان المسلمين اردن گفت: مردم و بيشتر گروه هاي سياسي انتخابات پارلماني اردن را تحريم خواهند كرد.

زكي بني ارشيد روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: نيروهاي مختلف، احزاب سياسي، عشائر و جنبش هاي جوانان يك جبهه ملي براي تحريم انتخابات به وجود آورده اند و اين بدان معنا است كه مردم در انتخابات شركت نخواهند كرد و به مبارزاتشان كه از يك سال و نيم پيش آغاز شده است، ادامه خواهند داد.

وي تاكيد كرد كه آنها راه خود را پيدا كرده اند و در پي اصلاح واقعي در كشور هستند.

انتخابات پارلماني اردن قرار است تا قبل از پايان سال جاري ميلادي برگزار شود.

بني ارشيد تصريح كرد: مشاركت هاي گذشته مردم در انتخابات پارلماني نشان دهنده آن است كه انتخابات در اردن يك سناريوي مسخره آميز است كه نتايج آن از سوي نهادهاي امنيتي دستكاري و در نتيجه آن پارلمان هايي تشكيل مي شود كه نماينده اراده مردم نيست.

 معاون رهبر اخوان المسلمين اردن خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي همواره پارلمان به بازيچه نهادهاي امنيتي تبديل مي شود. به همين دليل نمي تواند به وظايف قانوني خود عمل كند.

وي تاكيد كرد كه بايد روند سياسي غلط كنوني در اردن تغيير كند تا قدرت به مردم بازگردد.

معاون رهبر اخوان المسلمين اردن افزود: حكومت اردن به خواسته هاي مردم بي توجهي و تلاش مي كند پيشنهادهاي ساده و كم اهميتي تحت عنوان اصلاحات ارائه كند.

وي با تاكيد بر اين كه اين پيشنهادها و طرح ها كافي نيست، خاطرنشان كرد: به همين دليل شاهد اجماع ملي درباره مخالفت با قانون انتخابات و تحريم آن هستيم. بنابراين برگزاري انتخابات در شرايط كنوني به ايجاد بحران جديدي در كشور خواهد انجاميد.

يادآور مي شود مردم اردن ديروز (جمعه) در امان پايتخت و ساير استان هاي اين كشور تظاهراتي تحت عنوان "جمعه مخالفت" برگزار كردند و در آن بر تحريم انتخابات پارلماني سال جاري تأكيد كردند.

شركت كنندگان در اين راهپيمايي ها كه جنبش اسلامي مردم را به مشاركت در آن فرا خوانده بود خواستار لغو قانون تك صدايي "الصوت الواحد" و اجرا كردن قانون نمايندگي نسبي شدند و آن را گامي در راستاي تحقق دموكراسي دانستند.

آنها همچنين خواستار مبارزه با فساد و مفسدان و اصلاح قانون اساسي به عنوان تنها راه تحقق اصلاح امور در كشور شدند.

براساس قانون انتخابات اردن موسوم به قانون الصوت الواحد، راي دهندگان در حوزه هاي انتخابات فقط مي توانند به يك نامزد راي بدهند از اين رو ارايه ليست از سوي گروه هاي سياسي و امكان راي مردم به ليست خاص ممكن نيست.

tt-13-23:56

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها