عضو دفتر اجرایي هيأت هماهنگي مخالفان داخلی سوريه:

کشمکش های بین المللی مانع حل بحران سوریه

کشمکش های بین المللی مانع حل بحران سوریه
چهارشنبه 28 تير 1391 - 09:06

العالم،قاهره – يک فعال مخالف سوري، گفت: کشمکش قدرت هاي بين المللي بر سر منافعشان در سوريه باعث تداوم بحران و مانعي براي رسيدن به راه حل شده است.

"عبدالعزيز الخير" روز چهارشنبه به شبكه خبري العالم، گفت: کشمکش بين المللي شدید برای نفوذ در سوريه ادامه دارد که در این میان می توان به کشمکش نشست پاريس برای ناديده گرفتن كنفرانس ژنو، كشمكش ميان روسيه و چين با آمریکا و اتحاديه اروپا اشاره کرد.

عضو دفتر اجرایي هيأت هماهنگي مخالفان داخلی سوریه درباره تلاش هاي كوفي عنان فرستاده سازمان ملل و اتحاديه عرب،گفت: عنان بيش از هر مسأله اي منافع مردم سوريه را در نظر مي گيرد و با شفافیت و مسئولیت پذیری فعالیت می کند؛وی به درستي اعلام كرده كه سوريه بر سر دو راهي حساسي قرار گرفته که یا توافقی بين المللي برای راه حل مسالمت آميز به وجود می آید يا وضعيت از كنترل خارج و بر حجم كشتار و خونريزي در این کشور افزوده خواهد شد.

فعال مخالف سوري تصریح کرد: سوریه نيازمند گفتگوهاي صريح، جدي و مسئوليت پذيرانه ميان قدرت هاي بزرگ است تا به كشمكش بر سر منافع شان در سوریه پایان داده شود و سوریه بتواند در مسیر پايان بحران گام بردارد.

عبدالعزيز الخير افزود: جبهه روسيه و چين و اردوگاه آمریکا و اتحاديه اروپا هر كدام بايد در برخي زمينه ها از مواضع شان عقب نشيني كنند و بر یک راه حل ميانه كه زمينه را براي پايان درگيري ها فراهم می كند به توافق برسند.

این فعال مخالف سوري درباره تلاش برای تصویب قطعنامه ای علیه سوریه،گفت: كشورهاي غربي مي دانند كه روسيه و چين قطعنامه علیه سوریه را وتو خواهند كرد؛ اما غربی ها تلاش دارند تا در صورت وتوی روسیه و چین به نفع سوریه این کشورها را هدف هجمه تبليغاتي قرار دهند؛از سوی دیگر قطعنامه پيشنهادي روسيه نيز با مخالفت غربی ها مواجه خواهد شد، زیرا طرفين از پرونده سوريه براي فشار بر  يكديگر بهره مي گيرند.

الخير با محکوم کردن حمایت های قطر، ترکیه و عربستان از شورشیان مسلح، گفت: قدرت های بزرگ با حمایت از نظام سوریه و اردوگاه مخالفان و با به وجود آوردن چنين وضعيتي، مسئول ريختن خون شهروندان سوريه هستند.

وی درباره دوران انتقالي در سوريه، گفت: روسيه با كناره گيري بشار اسد به عنوان پيش شرط آغاز گفتگوها و دوران انتقالي مخالف است، از سوی دیگر غرب هم تصمیمات اجلاس ژنو را زير پا گذاشت و بار ديگر كناره گيري بشار اسد به عنوان پيش شرط دوران انتقالي را مطرح کرد؛اين فعال مخالف سوری با تاکید بر اینکه مردم سوریه مخالف تصمیم گیری شرق و غرب برای این کشور هستند،گفت: در صورتي كه كشورهاي بزرگ در پي راه حلي براي بحران سوريه هستند بايد در راستاي پايان دادن به درگيري ها بر نظام و گروههاي مسلح و حاميانشان فشار وارد كنند.

17-23:21

 

 



پربیننده ترین خبرها