اعتراض روحانیون به "تبعیض مذهبی" در عربستان

اعتراض روحانیون به
شنبه 31 تير 1391 - 13:35

روحانيون استان شيعه نشين الشرقيه عربستان، در بيانيه اي علت بروز تنش در اين استان را سياست " تبعيض مذهبي " مقامات سياسي و ديني دانستند، و از عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه اين كشور خواستند به تبعض مذهبي پايان دهد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، 37 شخصيت مذهبي چند روز پس از بازداشت شيخ نمر النمر و شهادت 3 نفر در جریان اعتراضهای مسالمت آمیز به بازداشت شيخ نمر ، در بيانيه اي اعلام كردند : علت اصلي بحران استان الشرقيه سياست " تبعيض مذهبي " است كه مقامات دولتي و مذهبي عربستان از چند دهه پيش در اين استان اجرا مي كنند.  

امضاكنندگان اين بيانيه از مقامات سعودی به علت برخورد تبعيض آميز با شيعيان اين كشور انتقاد كرده و افزودند : ما تاكنون اقدامي جدّي از مسئولان عربستان براي ريشه كني معضل تبعيض مذهبي نديده ايم معضلي كه به علت عدم توجه مسئولان به امور شيعيان و توسل آنان به راه حل نظامي هر روز شديدتر مي شود .

در اين بيانيه كه شيخ عبد الكريم الحبيل، شيخ صادق الجبران، شيخ محمد العبيدان، حسن النمر و شيخ صالح محمد آل ابراهيم جزء امضاكنندگان آن هستند، درخواست شده است زندانيان سياسي سنی و شيعه آزاد شوند.

روحانیون الشرقیه همچنین از جوانان این استان خواستند، به فعاليت هاي مسالمت آميز خود تا دست يابي به حقوقشان ادامه دهند و از روش هاي خشونت آميز اجتناب كنند، و با تحريك ديگران متوسل به خشونت نشوند تا فعاليت هاي مسالمت آميز آنان اقدامات تروريستي خوانده نشود .

امضا كنندگان اين بيانيه اعلام كردند : متهم كردن تظاهركنندگان به خيانت و مزدوري براي طرف هاي خارجي دليلي ديگر بر اجراي سياست تبعيض مذهبي در حق شيعيان است و مسئولان با وارد كردن چنين اتهامي به شيعيان نشان مي دهند كه تن به حق و حقيقت نمي دهند، و درپي فتنه انگيزي در ميان مسلمانان هستند .

اين روحانيون درباره عواقب وارد كردن اتهام خيانت و مزدوري براي طرف هاي خارجي هشدار دادند و اعلام كردند : وارد كردن چنين اتهامي ممكن است كه كشور را درگير كشمكش هاي مذهبي و قوميتي كند. 

در این بیانیه تأکید شده ست: درخواست ما از ملك عبدالله اين است كه نشستي را با حضور شخصيت ها علمي و مذهبي شيعه براي پايان دادن به معضل تبعيض مذهبي برگزار كند و البته پيش از برگزاري اين نشست همه زندانيان سياسي را آزد شوند. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها