مخالفت سناتور ارشد آمریکایی با وزیر شدن پمپئو

مخالفت سناتور ارشد آمریکایی با وزیر شدن پمپئو
پنج‌شنبه 6 ارديبهشت 1397 - 06:43

چاک شومر، سناتور ارشد آمریکایی در جلسه بررسی صلاحیت مایک پمپئو برای تصدی سمت وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: به نظر من رئیس جمهور ترامپ می خواهد یک وزیر امور خارجه جنگ طلب در کابینه خود داشته باشد.

العالم - آمریکا

به گزارش بخش تصویری خبرگزاری رویترز، شومر گفت: هر کس که می خواهد این سمت مهم را بر عهده بگیرد باید به دقت و با حوصله مورد ارزیابی قرار بگیرد. من با توجه به همین مساله در جلسه ای خصوصی با آقای پمپئو دیدار کردم. باید به صراحت بگویم که دیدگاههای ما در مورد بسیاری از مسایل یکسان نیست. وی بسیار بیشتر از آن که یک دیپلمات باید باشد، جنگ طلب است. دیدگاه من در این خصوص شاید به نظرات رئیس جمهور کمی نزدیک تر باشد که او هم مثل من به خاطر می آورد که ما در عراق بیش از یک میلیارد دلار خرج کردیم. نزدیک به پنج هزار تن از دلیرترین مردان و زنان مان را از دست دادیم اما به نظر نمی رسد اوضاع عراق امروز از آنچه در آن زمان بود، بهتر شده باشد. از این رو، به نظر من پمپئو در توصیه خود به اقدام نظامی جدی در جایی که دیپلماسی می توانست موثر باشد، عجله کرد. اما به هر حال رئیس جمهور باید بتواند تیم خودش را انتخاب کند. رئیس جمهور ترامپ می خواهد یک وزیر امور خارجه جنگ طلب در کابینه خودش داشته باشد و به هر حال تصمیم گیری در این مورد با خود اوست.

وی افزود: رئیس جمهور (ترامپ) در حرف و عمل نشان داده است که دیپلماسی خارجی را غالبا بدون فکر و به گونه ای آشفته و نامنسجم هدایت می کند. این واقعیت که ما با چندین موقعیت دشوار در سرتاسر جهان شامل کره شمالی، ایران، سوریه، یمن، ونزوئلا و روسیه روبرو هستیم به معنای آن است که باید کسی را در راس وزارت امور خارجه داشته باشیم که نه تنها ارزشهای دیپلماسی را تحسین کند، بلکه به کنترل رفتار غریزی رئیس جمهور هم متمایل باشد. من به این نتیجه رسیده ام که پمپئو بر رئیس جمهور غالبا آشفته چندان نفوذی ندارد و نمی تواند اگر رئیس جمهور اشتباهی کرد، جلویش را بگیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها