روسیه: تغییر در برجام غیرممکن است

روسیه: تغییر در برجام غیرممکن است
پنج‌شنبه 6 ارديبهشت 1397 - 20:13

سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه از اظهارات روسای جمهور فرانسه و امریکا درباره برجام ابراز نگرانی کرد.

العالم-اروپا

 ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اظهارات روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره توافق هسته‌ای برجام واکنش نشان داد. 

«امانوئل ماکرون» که برای سفری سه روزه به واشنگتن سفر کرده روز دوشنبه (۲۴ آوریل/۴ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری مشترک با »دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید آمادگی خود را برای همکاری با آمریکا جهت رسیدن به «توافقی جدید» در خصوص ایران با چهار ستون اعلام کرد. 

«زاخارووا» گفت: «در خصوص برجام باید بگویم عمیقاً در این باره نگران هستیم. به طور خاص، دارم درباره بیانیه‌های روسای جمهور آمریکا و فرانسه صحبت می‌کنم. بارها اعلام کرده‌ایم هر گونه تغییر در این سند، غیرممکن است.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار است در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند. 

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

 «دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «توافق هسته‌ای، ساز و کاری متوازن است که منافع همه طرف‌ها را در نظر می‌گیرد، بنابراین هر گونه بر هم زدن توازن در این سند باعث تبعات جدی برای امنیت بین‌المللی و نظام منع اشاعه خواهد شد.»

«زاخارووا» در واکنش به اظهارات «امانوئل ماکرون» گفت: «ما فکر نمی‌کنیم باید به توافقات جداگانه‌ای که میان تروئیکای اروپا و ایالات متحده حاصل می‌شود پایبند باشیم، چون چنین توافقاتی را بر اساس قوانین  و اسناد شورای امنیت ارزیابی می‌کنیم.» 

فارس

پربیننده ترین خبرها