جانسون به ترامپ:

برجام را باطل نکن

برجام را باطل نکن
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 07:55

وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی در نیویورک‌تایمز از رئیس‌جمهور آمریکا خواست توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) را لغو نکند.

العالم - اروپا

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواست توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را باطل نکند.

وزیر خارجه انگلیس در این یادداشت در نیویورک‌تایمز نوشته است: «هنگام مواجهه با مجموعه‌ای از گزینه‌های نامطبوع، عقل سلیم در این است که گزینه‌ای با کمترین تبعات منفی انتخاب شده و بعداً کاستی‌های آن اصلاح شوند.»

او در ادامه می‌نویسد: «این موضوع درباره توافق هسته‌ای ایران هم صادق است؛ توافقی که رئیس‌جمهور ترامپ هم‌اکنون در حال بررسی آن است و ۱۲ می- یعنی همین شنبه- ضرب‌الاجل دیگری است که او می‌خواهد آمریکا را از برجام خارج کند.»

جانسون ادعا کرده است: «این توافق، کاستی‌هایی دارد اما مطمئنم که می‌توان آن را اصلاح کرد.»

وزیر خارجه انگلیس در ادامه با تکرار ادعاها برنامه هسته‌ای ایران را به تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌‌های هسته‌ای گره زد و نوشت بدون برجام، اوضاع «نگران‌کننده‌تر» از وضعیت فعلی بود.

وی نوشته است: «[قبل از برجام] در صورتی که سران جمهوری اسلامی تصمیم به داشتن یک زرادخانه هسته‌ای گرفته بودند، تنها چند ماه برای تولید اورانیوم درجه تسلیحاتی برای ساخت اولین بمب نیاز داشتند.»

«اوضاع از این هم نگران‌کننده‌تر بود، زیرا ایران در حال نصب کردن سانتریفیوژهای بیشتر و تقویت زرادخانه اورانیوم خود بود. اما با این توافق، ایران دو سوم سانتریفیوژهایش را انبار کرده و ۹۵ درصد از ذخایر اورانیومش را کنار گذاشته است. 'زمان گریز' به تقریباً یک سال رسیده و توافق به نحوی طراحی شده که این زمان، بالاتر از این آستانه حداقلی باقی بماند.»

جانسون همچنین نوشته است: «به علاوه، به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختیارات بیشتری برای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران داده شده و احتمال اینکه آنها هر گونه تلاش برای ساخت سلاح را کشف کنند، بالاتر رفته است.»

فارس

پربیننده ترین خبرها