خبرنگار العالم گزارش داد؛

پیروزی حزب الله و جنبش امل در انتخابات پارلمانی لبنان/ جریان المستقبل 21 کرسی پارلمان را کسب نمود

 پیروزی حزب الله و جنبش امل در انتخابات پارلمانی لبنان/  جریان المستقبل 21 کرسی پارلمان را کسب نمود
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 13:28

خبرنگار شبکه العالم در لبنان گزارش داد که پیروزی حزب الله و جنبش امل در انتخابات پارلمانی لبنان تقریباً قطعی شده است.

العالم - لبنان 

فاطمه عواضه خبرنگار شبکه العالم از بیروت گزارش داد با اینکه نتایج قطعی انتخابات پارلمانی لبنان تا این لحظه مشخص نشده است، اما طبق نتایج اعلام شده می توان پیش بینی کرد حزب الله و متحدانش اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان لبنان را کسب کنند.

خبرنگار العالم افزود: هم پیمانان حزب الله و جنبش امل که از سوی طایفه های سنی و مسیحی حمایت شدند، نیز توانستند در این انتخابات پیروز شوند و در نتیجه، می توان گفت که این گروه، قدرت زیادی را در این انتخابات داشت.

درادامه این گزارش آمده است :دومین قدرتی که دراین انتخابات تثبیت شد، حزب نیروهای لبنانی است که توانست تعداد زیادی از کرسی های مسیحیان را در 14 حوزه به دست آورد که می توان گفت حدود 15 کرسی مجلس نمایندگان را شامل می شود.

جریان آزاد ملی لبنان نیز این کرسی ها را با نیروهای لبنانی و المرده و الکتائب سهیم شد و درنتیجه، کرسی های مسیحیان برخلاف شیعیان که کرسی ها به دو گره اختصاص یافتند، در میان چند گروه توزیع شد.

گزارش العالم حاکی از آن است که جبهه سنی ها دراین انتخابات به رهبری سعد الحریری، به نتیجه ای نرسید و کرسی هایی که درمجلس قبلی دردست آن بود، دیگر در دست وی نخواهد بود و با دیگر گروه های سنی تقسیم خواهد شد.

براساس این گزارش، نجیب میقاتی نخست وزیر سابق لبنان به همراه فیصل کرامی وزیر سابق ، درخشش چشمگیری در طرابلس داشت و عبدالرحیم مراد وزیر لبنانی نیز که از حمایت حزب الله و امل برخوردار بود، در بقاع غربی پیروز شد.

خبرنگار العالم گفت: امروز می توانیم از وضعیت جدید در مجلس نمایندگان لبنان  سخن بگوییم، تا این لحظه ، نمی توانیم درباره اکثریت یا اقلیت درمجلس لبنان صحبت کنیم، اما می توان از تقویت برخی گروه ها و تضعیف برخی دیگر از آنان سخن گفت.

اما از آنجایی که ائتلاف های انتخاباتی بر اساس ائتلاف های سیاسی تشکیل نشد، همه منتظر هستند تا نتیجه این ائتلاف ها را ببینند.

فاطمه عواضه درادامه گزارش خود افزود : اصولاً، انتخاب اول در لبنان ، انتخاب رئیس مجلس نمایندگان است که درحال حاضر این سمت متعلق به نبیه بری است، اما چالش بزرگی که پیش روی سعد الحریری قرار دارد، این است که او دیگر تنها شخصیت اهل تسنن برای تصدی نخست وزیری نیست، اگر چه دارای بزرگ ترین فراکسیون اهل تسنن در مجلس لبنان است، اما با وجود دیگر گروه های سنی که دراین انتخابات پیروز شدند، به نظر می رسد که اوضاع در لبنان تغییر کرده و این بحث از همه لحظه اول اعلام نتایج اول مطرح شد.

العالم - 18:00 - خبرنگار شبکه خبری العالم در لبنان گفت که جریان المستقبل 21 کرسی پارلمان را کسب نمود، رهبران سنی جدیدی وجود دارند که برای منصب نخست وزیری مطرح هستند و شاید چهره لبنان تغییر کند، از سوی دیگر آشتی سیاسی برای همه گروهها خواهد بود و این یک پیام دیپلماتیک بدور از هر مساله دیگر می باشد

215

پربیننده ترین خبرها