انتقاد پکن از لغو دعوت آمریکا از چین برای شرکت در یک رزمایش

انتقاد پکن از لغو دعوت آمریکا از چین برای شرکت در یک رزمایش
پنج‌شنبه 3 خرداد 1397 - 18:32

وزارت دفاع چین روز پنجشنبه تاسف خود را از پس گرفتن دعوت واشنگتن از پکن برای شرکت در یک مانور دریایی مهم به میزبانی آمریکا ابراز و اعلام کرد بستن در، به ترویج همکاری و اعتماد متقابل کمکی نمی کند.

العالم-آسیا

رزمایش موسوم به «ریمپاک» که چین پیش از این در آن شرکت کرده است، به عنوان بزرگ ترین مانور دریایی بین المللی در جهان قلمداد می شود و هر دو سال یک بار در ماه های ژوئن و ژوئیه در هاوایی برگزار می شود.

ریمپاک امکان آن را فراهم می کرد که نیروهای مسلح آمریکا و چین به طور مستقیم با یکدیگر تعامل داشته باشند.

این رزمایش از سوی این دو کشور به عنوان راهی برای کاستن از تنش ها و کاهش احتمال سوءمحاسبات قلمداد می شد.

پنتاگون اعلام کرد این دعوت در واکنش به آن چه واشنگتن به عنوان نظامی کردن جزایر واقع در دریای مورد مناقشه چین جنوبی از سوي پکن قلمداد می کند، پس گرفته شده است.

وزارت دفاع چین در بیانیه کوتاهی اعلام کرد آمریکا «به حقایق بی توجهی و در به اصطلاح نظامی شدن دریای چین جنوبی اغراق» و از این به عنوان بهانه ای برای پس گرفتن دعوت خود استفاده کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: این تصمیم آمریکا، سازنده نیست. بستن در به روی ارتباط در هر زمانی به ترویج اعتماد متقابل و ارتباط بین ارتش های آمریکا و چین منجر نمی شود.

طرح جزیره سازی پکن در دریای چین جنوبی باعث نگرانی هایی در منطقه و در واشنگتن شده است.

چین می گوید حق دارد آن چه را تاسیسات دفاعی لازم در خاک خود می خواند، احداث کند.

وزارت دفاع چین افزود: ساخت تاسیسات دفاعی برای حفاظت از حقوق مشروع و حاکمیت این کشور است و هیچ ارتباطی با نظامی گرایی ندارد.

صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها