تاکید چین بر گسترش و تقویت روابط با روسیه

تاکید چین بر گسترش و تقویت روابط با روسیه
دوشنبه 7 خرداد 1397 - 01:50

معاون رئیس جمهور چین پس از دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و حضور در نشست مقدماتی بیست و دومین مجمع اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ به دیدار موفقیت آمیز خود از روسیه پایان داد.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری شین هوا از سن پترزبورگ، وانگ کیشان ضمن تاکید بر آمادگی چین برای تقویت مناسبات و همکاری ها با روسیه خواستار اقدامات و تلاش های جهانی علیه راهبرد حمایت از صنایع داخلی و تلاش همه کشورهای برای ایجاد اعتماد متقابل و توسعه عمومی شد.

وی در اولین سفر خارجی خود به عنوان معاون رئیس جمهور چین، اندکی پس از ورود به سن پترزبورگ در دیدار با رئیس جمهور روسیه بر ضرورت تقویت همکاری های دوجانبه به منظور بهره مندی دو کشور و جهان موافقت کردند.

وانگ کیشان در این دیدار ضمن ابلاغ پیام و احترامات شی جینپینگ رئیس جمهور چین به همتای روسی خود افزود، شی اهمیت زیادی برای مناسبات چین و روسیه قائل است و به دوستی با پوتین احترام می گذارد.

کیشان افزود، رئیس جمهور کشورش انتظار دارد در دیدار دوباره با همتای روس خود در باره مناسبات دوجانبه و همچنین سازمان همکاری شانگهای که قرار است اجلاس آن در ژوئن در چین برگزار شود دیدار کند.

معاون رئیس جمهور چین از تلاش های مستمر مقامات دو کشور جهت استمرار و تقویت مناسبات و همکاری های مسکو و پکن خبر داد.

وی خاطر نشان کرد، برنامه همکاری مشارکت راهبردی جامع روسیه و چین نه تنها از نظر رهبران دو کشور بلکه از نظر جهان دارای اهمیت ویژه ای است.

براساس اظهارات وی، دو کشور همسایه ضمن احترام و اعتماد متقابل در چارچوب برابری با یکدیگر همکاری می کنند  و از درک متقابل و حمایت از موضوعات بین المللی بهره مند می شوند.

 وانگ کیشان اظهار داشت در چارچوب مناسبات کنونی دو کشور مدل نوینی از مناسبات عمده دو کشور در جهان  ایجاد کرده اند و کمک ها و اقدامات بزرگی برای تامین ثبات راهبردی جهانی و ایجاد مدل جدیدی از مناسبات بین المللی به وجود آمده است.

معاون رئیس جمهور چین تصریح کرد، سوابق تاریخی و مردمی چین سبب تقویت مناسبات و شتاب تحولات و توسعه در راستای تامین منافع دو ملت بوده است.

وی افزود، بدیهی است روسیه تحت مدیریت پوتین با رشد و شتاب بیشتری به سوی  رونق اقتصادی و اجتماعی پیش می رود.

وی ضمن اعلام حمایت چین از گسترش و توسعه روسیه از آمادگی  پکن جهت پیشبرد همکاری های راهبردی بلند مدت با مسکو خبر داد و گفت چین برای تسریع و ارتقا سطح همکاری های عملی دوجانبه آماده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن ابلاغ احترامات و آروزی بهترین برای همتای چینی خود ابراز امیدواری کرد، شی جینپینگ بتواند مردم کشورش را به سوی دستاوردهای جدید در عصر نوین این کشور سوق دهد.

پوتین ضمن ابراز امیدواری برای دیدار مجدد از چین و رئیس جمهور این کشور از ادامه همکاری های دو کشور برای تقویت و ارتقا سطح مناسبات خبر داد. وی ضمن ابراز خرسندی از افزایش و تعمیق اعتماد سیاسی متقابل، همکاری عملی دوجانبه، گسترش  ساختار مناسبات تجاری و اقتصادی، افزایش تحولات و توسعه ، همکاری و تسریع در اجرای طرح های کلان و همکاری مردمی در سطوح محلی و رسمی خبر داد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به علاقمندی جهت تعمیق همکاری های همه جانبه، تقویت درک متقابل و حمایت از امور بین المللی ، خواستار ارتقا همکاری مشارکت راهبردی جامع دو کشور در سطوح بالا شد.

وی با اشاره به ناتوانی کشورها در مقابله و یا مهار چالش های کنونی ، ایجاد اعتماد اقتصادی که بتواند برابری، اعتماد متقابل، منافع متقابل را روشی بسیار موثر برای ازاد کردن ظرفیت های رشد جهانی توصیف کرد.

وی با اشاره به  شعار  ایجاد اعتماد اقتصادی در نشست مقدماتی سن پترزبورگ، خاطرنشان کرد، ایجاد اعتماد نیاز به فهم و درک مشترک و احترام متقابل دارد و از همه احزاب خواستار تلاش برای کشف و برطرف کردن مشکلات و تقویت اعتماد به نفس شد.

 امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول نیز در این نشست مقدماتی در سن پترزبورگ حضور داشتند.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها