مصر بار دیگر گذرگاه رفح را بازگشايي كرد

مصر بار دیگر گذرگاه رفح را بازگشايي كرد
چهارشنبه 25 مرداد 1391 - 07:50

مقامات مصر، گذرگاه مرزي رفح در مرز مصر با نوارغزه را بار ديگر به روي مسافران فلسطيني و افراد بلاتكليف و بيماران، بازگشايي كردند.

به گزارش خبرنگار شبكه خبري العالم، اين گذرگاه بعد از حادثه چندي پيش حمله به نيروهاي مرزي مصر در منطقه سينا بسته شده بود.

در همين حال ناظران و روزنامه نگاران مصري تاكيد كردند: قبل از تخريب كامل تونل‌ها، گذرگاه رفح باید به طور دائم و منظم، تحت تدابیر شدید امنیتی بازگشایی شود تا ساكنان نوارغزه بارديگر در محاصره قرار نگيرند.

محمد امين روزنامه‌نگار و نويسندۀ مجله مصري اكتبر، در مصاحبه با العالم گفت: بايد سازوكاری مؤثر براي بازگشايي گذرگاه رفح تدوين شود، به ويژه آن‌که اكنون براي تعقيب عناصر تروريست، در سينا عمليات نظامی در حال اجراست.

وي افزود: تروريست ها از تونل ها به عنوان راهي براي ورود به مصر استفاده كرده‌اند. از اين رو ضروري است كه كانال رسمي براي عبور فلسطيني ها به مصر وجود داشته باشد.

سازمان عربي حقوق بشر مصر كه مقر آن در لندن است، در بيانيه اي اعلام كرد: ارتش مصر تعداد زيادي از تونل ها را تخريب كرده است.

اين سازمان با تاكيد بر اين كه ساكنان نوارغزه حق دارند آزادانه و شرافتمندانه زندگي كنند، از نهاد رياست جمهوري مصر خواست به مسئوليت هاي تاريخي خود در برابر ملت‌ها عمل كند.

سوسن ابو حسين، كارشناس امور عربي گفت: مسالۀ تخريب تونل ها موضوع بسيار پيچيده‌اي است و بهتر است كه تلاش ها براي بهبود وضعيت ساكنان سينا و ايجاد منطقۀ تجارت آزاد در مرز میان مصر و فلسطيني‌ها متمركز شود.   

تحقيقاتي كه تاكنون درباره حادثه رفح صورت گرفته، از دست داشتن دو عنصر وابسته به محمد دحلان رئيس سابق دستگاه امنيت تشكيلات خودگردان فلسطين در این حادثه حكايت دارد. همچنين تحلیل‌گران سیاسی به نقش مؤثر سازمان جاسوسي موساد اسرائيل در اين حادثه اشاره كرده‌اند.

ابراهيم الضراوي مدير مركز مطالعات فلسطيني اظهار داشت: سه دستگاه امنيتي در حادثه سينا نقش داشته‌اند؛ موساد اسرائيل، نیروهای موسوم به «امنيت پيشگيرانه فلسطين» (كه چهار هزار نفر از نيروهاي آن از سال 2008 به مصر گریخته در قاهره زندگي مي كنند)؛ و برخي عناصر دستگاه امنيتی مصر كه به آنها براي حضور در قاهره كمك مي كنند.

.

28/س21:44

پربیننده ترین خبرها