عراق پس از انتخابات: واکنش العامری و المالکی به تصمیمات پارلمان درباره نتایج انتخابات

عراق پس از انتخابات: واکنش العامری و المالکی به تصمیمات پارلمان درباره نتایج انتخابات
پنج‌شنبه 17 خرداد 1397 - 11:07

سیاستمداران و ائتلاف‌های سیاسی عراق به تصمیمات اخیر پارلمان عراق درباره نتایج انتخابات و بازشماری دستی آرا و لغو آرای خارج از کشور و آوارگان واکنش نشان دادند.

العالم - عراق

به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق گفت که دستگاه قضایی تعیین کننده در موضوع انتخابات و آنچه روی داد، به شمار می‌رود.

العامری که در حاشیه افطار رئیس جمهور عراق برای شماری از سیاستمداران سخن می گفت، افزود: دستگاه قضایی تعیین کننده درخصوص موضوع انتخابات و تحولات پس از آن است و من مخالف هرگونه تصمیمی مبنی بر ممنوعیت سفر هریک از شخصیت های کمیسیون عالی مستقل انتخابات هستم.

پارلمان عراق در نشست روز چهارشنبه خود با حضور 172 نماینده از مجموع 328 نماینده ، به ابطال نتایج انتخابات آوارگان و نتایج انتخابات در خارج رأی داد.

نمایندگان پارلمان عراق همچنین در نشست امروز به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره انتخابات اخیر رأی دادند.

پارلمان عراق همچنین دو ماده از اصلاحیه سوم قانون انتخابات که مربوط به شمارش دستی آرای همه صندوق‌های رأی است رأی دادند.

در نشست پارلمان عراق همچنین به پایان مأموریت اعضای کمیساری عالی انتخابات عراق رأی داده شد و در پی تعلیق کار این کمیساریا، 9 قاضی مأمور شدند تا بر روند انتخاباتی نظارت کنند.

نمایندگان پارلمان عراق به عمل به توصیه‌های هیئت دولت این کشور در خصوص نتایج انتخابات رأی دادند.

پیش از این هیئت وزیران عراق در جلسه عادی خود به ریاست العبادی، نتایج و توصیه‌های صورتجلسه کمیته عالی تشکیل شده بر اساس مصوبه هیئت وزیران (در خصوص نتایج انتخابات پارلمانی اخیر) را تصویب کرد. آن طور که در صورتجلسه یاد شده آمده است، این توصیه ها شامل بازشماری دستکم پنج درصد آرای همه مراکز و لغو نتایج انتخابات خارج از کشور و آوارگان برای اثبات موارد تخلف بزرگ و عمدی و نیز ممنوعیت سفر اعضای کمیسیون انتخابات به خارج از کشور بدون کسب مجوز است.

 تکذیب تلاش رئیس کمیسیون انتخابات برای خروج از عراق

رئیس شورای اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق خبرها درخصوص تلاش برای سفر به خارج از کشور را تکذیب کرد.

معن الهیتاوی در بیانیه ای اعلام کرد: اخبار رسانه ها و سایت ها درخصوص تلاش من برای سفر به خارج از کشور درست نیست.

وی برخی طرف ها را بدون ذکر نام "درپس این شایعات" دانست و گفت: من در بغداد هستم و به ماموریت خود برای رساندن حقیقت به گوش همه شهروندان عراقی درخصوص سلامت فرایند انتخاباتی ادامه می دهم.

الهیتاوی گفت حق خود برای شکایت علیه هر طرفی که اخبار و اطلاعاتی را با هدف به چالش کشیدن مردم داشته باشد، محفوظ می داند.

برخی رسانه ها و سایت های عراقی گفته بودند که مسئولان فرودگاه  بغداد از سفر رئیس شورای اعضای کمیسیون انتخابات به خارج جلوگیری کرده و وی را مجبور به پیاده شدن از هواپیمای خطوط هوایی عراق کرده اند.

 حمایت ائتلاف المالکی از تصمیمات پارلمان

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق تصمیمات پارلمان درباره نتایج انتخابات را تایید کرد و خواستار پایبندی کامل به قوانین شد.

ائتلاف دولت قانون در بیانیه ای اعلام کرد: این ائتلاف تصمیمات پارلمان درباره انتخابات پارلمانی را تایید می کند و خواهان پایبندی کامل به قوانین و لزوم تلاش برای حفاظت امنیتی و فنی از روند بازشماری دستی آرا است تا بار دیگر این روند دچار باج خواهی و تقلب نشود.

 مخالفت ائتلاف نیروهای عراقی با تعدیل قانون انتخابات

ائتلاف نیروهای عراقی به ریاست جمال الکربولی تعدیل قانون انتخابات توسط پارلمان را به اعتقاد خود "کودتا علیه دموکراسی و تلاش برای سوء استفاده از قوه مقننه به عنوان پلی برای پیروزی شکست خورده ها و افراد طرد شده در نزد مردم" دانست.

این ائتلاف افزود: "کاری که مشتی شکست خورده انجام دادند، نقض احکام ماده شش قانون اساسی است و اصل چرخه مسالمت آمیز قدرت را لغو می کند".

به اعتقاد این ائتلاف، "کمیسیون عالی مستقل انتخابات ماموریت خود را به طور کامل حرفه ای انجام داده است و تصمیم اکنون در عرصه دستگاه قضایی عراق است و این دستگاه تعیین کنده در باطل کردن نمایش شکست خوردگان در انتخابات است".

 حمایت النجیفی از توصیه ها و تصمیمات دولت و پارلمان

ائتلاف القرار به ریاست اسامه النجیفی معاون رئیس جمهور عراق حمایت خود از تصمیمات دولت مرکزی عراق درباره انتخابات پارلمانی را اعلام کرد.

در بیانیه ائتلاف القرار آمده است: بعد از صدور نتایج و توصیه های کمیته عالی وزارتی درباره تخلفات انتخابات و تصویب آن از سوی هیئت وزیران و تاکید بر موضع و اصول ائتلاف القرار درخصوص اهمیت حفاظت از آرای رای دهندگان و پافشاری بر اعتماد به روند دموکراتیک، ائتلاف القرار تایید و حمایت خود از توصیه های یاد شده برای دفاع از عدالت و رد تقلب را همراه با تقویت اعتماد به پارلمان جدید و دولت جدید اعلام  می دارد.

 این بیانیه افزود: باید هر کس که در خدشه به فرایند انتخاباتی سهیم بوده است، بازخواست شود زیرا تعدی به اعتماد شهروندان و خواست و اراده آنها به شمار می رود.

حمله سخنگوی صدر به پارلمان و دولت

سخنگوی مقتدی صدر رهبر جریان صدر و رئیس ائتلاف سائرون گفت: پارلمان و دولت مسئول پول هایی هستند که برای خرید دستگاه های الکترونی رای گیری پرداخته شده است زیرا این پول ها متعلق به مردم است و باید کسانی که در تلاش برای وضع قوانین مغایر با قانون اساسی هستند، آن را پرداخت کنند.

جعفر الموسوی ابراز عقیده کرد: قانونی که پارلمان روز چهارشنبه وضع کرد، مغایر با بند 9 ماده 19 قانون اساسی است.

 الموسوی افزود: به وجود برخی دستکاری ها در برخی استان ها (در نتایج انتخابات) اذعان داریم و نهادی قضایی وجود دارد که شکایت ها را رسیدگی می کند و قوای مقننه و مجریه با سلطه خود دستگاه قضایی در کشور را کنار زده اند.

وی گفت: ما به طرفداران و انتخابات خود اطمینان داریم اما همزمان پایبند روند انتخاباتی و اجرای قانون اساسی و قوانین ساری کشور هستیم و تعداد کرسی های سائرون باقی است و ما از طرفداران خود اطمینان داریم.

نماینده ایزدی: حزب دموکرات کردستان آرای ما را سرقت کرد

یک نماینده پارلمان از طایفه ایزدی های عراق، حزب دموکراتیک کردستان این کشور را مسئول سرقت آرای رای دهندگان ایزدی در اردوگاه های استان دهوک در شمال عراق دانست زیرا این حزب سرپرست اردوگاه ها است.

حجی کندور الشیخ در گفت وگو با السومریه نیوزهمچنین تصریح کرد: براساس قانون انتخابات، باید شمارش آرا در همان روز انتخابات انجام و نتایج نهایی ظرف 48 ساعت اعلام شود اما آنچه در اردوگاه های استان دهوک روی داد، به حاشیه راندن و هدر دادن آرای ایزدی ها در 192 مرکز رای گیری با 84 هزار رای دهنده ایزدی بود.

وی افزود: صندوق ها به بخش سومیل در استان دهوک برده شد و شش روز رها شد و سپس 186 صندوق از آنها شمارش شد و همه آنها باطله دانسته شد و 116 صندوق دیگر نیز تا این لحظه روی هم تلمبار است و شمارش نشده است.

حجی گفت: شکایت خود را به کمیسیون انتخابات اعلام کردیم و سازمان ملل و سفارت آمریکا و دولت فدرال را در جریان گذاشتم که فشار و موارد تقلب در این اردوگاهها انجام شده است اما متاسفانه هیچ پاسخ مثبتی به هشدارهای ما داده نشده است.

 شرط اتحادیه میهنی کردستان عراق برای پایبندی به تصمیمات پارلمان

سخنگوی دفتر سیاسی ائتلاف میهنی کردستان عراق گفت که حزب وی به تصمیمات پارلمان برای بازشماری آرا پایبند خواهد بود؛ مشروط به اینکه با تصمیم دادگاه فدرال باشد.

رسانه های کرد عراقی به نقل از سعدی احمد بیره گفتند: پارلمان قانون انتخابات عراق را تعدیل کرد و آن را به دادگاه فدرال خواهد فرستاد.

وی افزود: دو مرجع انحصارا می توانند دستور بازشماری آرا را بدهند؛ یکی کمیسیون انتخابات و دیگری دادگاه فدرال و  اگر کمیسیون یا دادگاه فدرال تصمیم به بازشماری آرا بگیرد؛ حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به این تصمیم پایبند خواهد بود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها