پاسخ‌های جالب بشار اسد به خبرنگار انگلیسی

پاسخ‌های جالب بشار اسد به خبرنگار انگلیسی
يکشنبه 20 خرداد 1397 - 06:33

رئیس جمهور سوریه در گفتگویی به پرسش‌های خبرنگار دیلی میل انگلیس پاسخ داد و تاکید کرد، غرب در مقامی نیست که بگوید چه کسی در سوریه مسئول باشد و این موضوع مربوط به مردم سوریه است. غرب مسئول کشتارها در سوریه است.

العالم - سوریه

به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه دیلی میل بشار اسد رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید: «برخی به شما به عنوان یک دیکتاتور بین المللی که دستانتان به خون آغشته است، می نگرند. به من بگویید که آیا می توانید دلیلی بیاورید که اینگونه نیست؟ در هفت سال گذشته صدها هزار نفر از غیرنظامیان کشته، بازداشت، زندانی و یا حتی شکنجه شده اند»، گفت: ماجرایی که شما درباره آن صحبت می کنید لفاظی های غربی ها است. آنها می گویند که این یک رئیس جمهور بد است که مردم خود را می کشد. تمام جهان ضد وی هستند اما او برای مدت هفت سال است که در جایگاه خود قرار دارد و با همه در این جهان مبارزه می کند. آیا ما می توانیم خوانندگان مطالب شما را درباره این داستان متقاعد کنیم. بخش های مختلف این لفاظی ها از انسجام برخور دار نیستند. این مطالب واقعی نیستند. این رئیس جمهور در جایگاه خود قرار دارد زیرا حمایت مردم خود را دارد. چرا او باید در حالیکه حمایت مردم خود را به همراه دارد مردم خود را بکشد؟ بنابراین این داستان درست نیست. ما با تروریست ها مبارزه می کنیم و دولت انگلیس، دولت فرانسه و آمریکایی ها و دیگر عوامل شما در این منطقه از این تروریست ها حمایت می کنند. ما با آنها مبارزه می کنیم و ما حمایت عمومی را در سوریه از خود داریم. این موضوع سبب پیشروی های ما شده است. ما نمی توانستیم این پیشروی ها را تنها به خاطر حمایت روس ها و ایرانی ها داشته باشیم. آنها نمی توانند جایگزین حمایت عمومی شوند. دلیل من این است که شاه ایران که عامل غرب بود نتوانست در برابر اعتراضات مردم ایران دوام بیاورد و تمام سیستم حکومتی وی در چند هفته از هم پاشید و او کشورش را ترک کرد.

اسد: جنگِ خوب وجود ندارد!

رئیس جمهور سوریه در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: «با وجود حمایت بسیاری از سوری ها دهها هزار نفر از مردم کشته شده اند و یا زندانی شده اند»، گفت: البته شما درباره جنگ صحبت می کنید. هیچ جنگ خوبی وجود ندارد. هیچ جنگ آرامی وجود ندارد. این دلیل آن است که جنگ یک پدیده بد است. زمانی که ما درباره جنگ صحبت می کنیم، نتیجه طبیعی آن مرگ است و خون در همه جا وجود دارد. مسئله این جنگ نبود. مسئله این بود که چه طرفی از این جنگ حمایت کرد. غرب، غرب از ابتدا از این جنگ حمایت کرد و آنگاه انفجار در همه جا دیده شد و آنها همه را کشتند. سرها را بریدند. آنها از القاعده حمایت کردند. غرب از القاعده حمایت کرد. البته کشتار وجود داشته است. غرب این جنگ را آغاز کرد.

اسد: تعیین رئیس سوریه به غرب ربطی ندارد!

بشار اسد در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: «غرب مسئوول است اما برخی می گویند که رئیس جمهور اسد باید مسئوولیت را هم برعهده بگیرد»، گفت: هر فرد سوری باید مسئوولیت را به خاطر آنچه که در سوریه روی داد برعهده بگیرد. این موضوع دیگری است. این موضوعی سوری است. ما درباره این موضوع با غرب صحبت نکرده ایم. این برعهده غرب نیست که به ما بگوید که چه فردی در سوریه مسئوول است. این برعهده غرب نیست که به ما بگوید که رئیس جمهور، دولت یا ارتش مسئوول است. این موضوعی سوری است. ما درباره آن تصمیم گیری می کنیم. غرب در جایگاهی نیست که به ما این موضوع را بگوید. این ربطی به آن ندارد اما در یک کشور مستقل دخالت می کند و بدون توجه به روایت هایش و دروغ هایش مسئوول کشتارها در کشور ما است.

آیا ارتش روسیه برای شما تصمیم می گیرد؟!

وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: «روسیه تصمیمات زیادی درباره سوریه از جمله نیروهای خارجی، عقب نشینی و توافق با اسرائیل در جنوب سوریه گرفته است. آنها همچنین درباره سلاحی که شما می توانید داشته باشید و یا نداشته باشید، تصمیم گیری می کنند، آیا ارتش روسیه برای شما تصمیم می گیرد؟» گفت: روس ها برای قوانین بین المللی می جنگند. بخشی از این قوانین بین المللی استقلال کشورهای مختلف است. سوریه یکی از آنها است. سیاست آنها، رفتار آنها، ارزش های آنها درباره دخالت و یا دیکته کردن دستورات نیست. آنها اینگونه نیستند. ما روابط خوبی با روسیه داریم. آنها در مدت روابط با ما تلاش نکرده اند که نظرات خود را حتی اگر اختلاف نظراتی وجود داشته است دیکته کنند. به خاطر وجود جنگ و خصومت در منطقه ما طبیعی است که اختلاف نظرهایی بین طرف های مختلف بین دولت ما و دولت های دیگر وجود داشته باشد. ممکن است که اختلافات بین روسیه، سوریه یا ایران، سوریه یا ایران و روسیه وجود داشته باشد. ممکن است که اختلافات بین این دولت ها وجود داشته باشد. این بسیار طبیعی است. اما در پایان تصمیم در سوریه گرفته می شود و آنچه که انجام می شود تصمیمی سوری است که دولت سوریه آن را اتخاذ می کند.

چرا روسیه اس-300 را به سوریه نداد؟

اسد در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: «چرا روسیه که قول سامانه موشکی اس -300 را در زمانی که اسرائیل هر هفته به سوریه حمله می کند، به شما داده بود آنها را به شما تحویل نداد و چرا روسیه در پشت پرده با دشمن شما در حمله به این اهداف همکاری می کند؟»، گفت: روسیه چه به طور سیاسی و چه نظامی ضد سوریه همکاری نکرده است. این یک تناقض است چرا آنها باید از یک طرف به ارتش سوریه کمک کنند تا پیشروی کند و از طرف دیگر با دشمن ما همکاری کند تا ارتش ما را نابود کند؟ این درست نیست. در رابطه با سامانه اس 300 بهتر است که این موضوع را از خود مقامات روس بپرسید. این یک بیانیه سیاسی است. آنها تاکتیک های خود را دارند. اینکه آنها را ارسال کنند یا نکنند این یک موضوع نظامی است و ما درباره آن صحبت نمی کنیم.

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: همسر شما یک انگلیسی است و شما برای سالها در لندن بوده اید، آیا شما دلتنگ روزهای حضور خود در آنجا نشده اید، گفت: من در لندن پزشکی می خواندم. این غیرممکن است که شما در یک شهر زندگی کنید و ارتباطی با آن شهر و مردم آنجا نداشته باشید. شما هر روز در آنجا بوده اید. شما ممکن است دلتنگ شوید. اما این شهر در کشوری است که به کشور من حمله کرده است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها