حمايت ويژه "نم" از حل مسالمت آميز بحران سوريه

حمايت ويژه
پنج‌شنبه 9 شهريور 1391 - 05:53

جمهوري اسلامي ايران اخيرا طرحي براي حل بحران سوريه ارائه داد كه مبتني بر آتش بس سه ماهه و گفت و گوي ملي است و در بيانيه اختتاميه "جنبش نم" نيز با هر گونه مداخله بيگانه در سوريه مخالفت و بر راهکار مسالمت آميز تاکيد شده است.

اين در حالي است كه نشست مقدماتي شانزدهمين اجلاس جنبش غيرمتعهدها در سطح وزيران با حضور بيش از 70 وزير و دهها هيات برگزار و در جريان آن پيش نويس بيانيه اختتاميه بررسي شد.

ايران علاوه بر پيشنهاد قبلي، به كنفرانس پيشنهاد كرد كه كميته تماس شامل ايران، مصر، ونزوئلا، لبنان و عراق به منظور تلاش براي حل بحران سوريه تشكيل شود.
 
رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه ايران به شبكه خبري العالم گفت: در بيانيه اختتاميه با هر گونه مداخله بيگانه در اوضاع سوريه و مجازات يكجانبه مخالفت و از پيگيري طرح كوفي عنان توسط اخضر ابراهيمي ، جانشين عنان، استقبال شده است.

وي با اشاره به تاكيد مطرح شده در بيانيه جنبش عدم تعهد براي ارسال كمك هاي بشردوستانه به سوريه، ابراز اميدواري كرد كه كنفرانس تهران فرصتي براي تاكيد بر حل مسالمت آميز بحران، مقابله با مداخله بيگانگان و جلوگيري از مسلح سازي گروه هاي داخلي در سوريه باشد.
 
علاءالدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: ايران داراي دو امتياز براي حل بحران سوريه است، موافقت دولت سوريه و بشار اسد با ميانجيگري تهران به منظور حل سياسي بحران و دوم رياست تهران بر جنبش غيرمتعهدها كه داراي وزنه سياسي و جهاني است.

وي گفت: ايران در چنين شرايطي مي تواند حتي با وجود مخالفت آمريكا و نارضايتي برخي هم پيمانانش در منطقه، اوضاع را به سمت و سويي بسيار بهتر از گذشته سوق دهد.
  
عبداللهيان معاون وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز خاطرنشان كرد: ساز و كار پيشنهادي ايران، آتش بس سه ماهه است كه در جريان آن گفت وگو ميان مخالفان سياسي و نمايندگان دولت سوريه به منظور تحقق تمايلات ملت سوريه، تاسيس كنفرانس ملي با شركت دولت و گروه هاي سياسي جديد محقق شود.
.A.D-30-21:45

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها