در سايه رياست ايران،

"نم" مي تواند بسياري از مشكلات منطقه را حل كند

جمعه 10 شهريور 1391 - 12:14

كارشناس لبناني گفت: جنبش عدم تعهد "نم" با توجه به رياست جمهوري اسلامي ايران مي تواند نقش مؤثري در حل معضلات امنيتي و اقتصادي منطقه ايفا كند.

زهير الخطيب روز جمعه در مصاحبه با شبكه خبري العالم درباره حضور گسترده سران جنبش عدم تعهد در اجلاس شانزدهم در تهران تصريح كرد: همانگونه كه مقاومت در لبنان، فلسطين و عراق افسانه بودن مفهوم "ارتش هاي شكست ناپذير و قدرت هاي بزرگ از جمله آمريكا و دست پرورده اش اسرائيل" را ثابت كرد، ايران به عنوان كشوري موثر و در حال رشد نيز با ميزباني اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد ديپلماسي موفق خود را در عمل نشان داد.

عضو تشكل "ديدار احزاب، گروه ها و شخصيت هاي ملي لبنان" افزود: به دنبال رايزني ها و ديپلماسي موفق ايران، همه سران كشورهاي عضو و سران كشورهاي راغب به عضويت در جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران مشاركت كردند و اين در حالي است كه آمريكا و برخي كشورهاي غربي فشارهائي را به بسياري از كشورهاي آفريقائي و آسيائي براي مشاركت نكردن يا مشاركت سطح پائين در اين اجلاس اعمال كرده بودند.

اين كارشناس لبناني با بيان اين كه هم اكنون نظام تك قطبي در جهان وجود دارد، خاطرنشان كرد كه اجلاس تهران درپي مديريت مشترك جهان و خط بطلان بر نظام تك قطبي است.

وي گفت: نظام تك قطبي كه در چند سال گذشته بر جهان حاكم بوده است، از لحاظ اقتصادي ، مالي ، امنيتي و نظامي به علت ماجراجوئي هاي هزينه آور و بي فايده در افغانستان و عراق و ماجراجوئي هاي سياسي در حال فروپاشي است.

الخطيب افزود: جهان امروز به علت ظهور قدرت هاي مهم در آستانه عصري جديد قرار دارد به طوري كه اجلاس تهران با ظهور گروه "بريكس" همزمان شده است. گروهي كه شامل كشورهاي داراي اقتصاد نوظهور مانند چين ، روسيه ، برزيل ، آفريقاي جنوبي و هند هستند.

كارشناس لبناني افزود: شرايط موجود نويد بخش آغاز دوره اي جديد ، همسو با آن چيزي است كه رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران در مراسم افتتاحيه اجلاس جنبش عدم تعهد در باره پايان دادن به ديكتاتوري جهان تك قطبي يا ديكتاتوري غربي و به دست گرفتن زمام سازمان ملل و شوراي امنيت و كنترل سرنوشت ملت ها بيان داشتند.

الخطيب مشاركت برخي كشورهاي متمايل به واشنگتن يا گرفتار اشغالگري آمريكا، در اين اجلاس را به مثابه تلاش براي خروج از دايره وابستگي به واشنگتن و اتخاذ مواضعي پيشرفته در روابط خود دانست و گفت: مشاركت كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس در سطوح بالا در اجلاس سران جنبش عدم تعهد، ناشي از جايگاه مهم و راهبردي ايران در منطقه است.

وي سپس با اشاره به استفاده روسيه و چين از حق وتو ضد پيش نويس قطعنامه هاي ضد سوري در شوراي امنيت، تصريح كرد: اين مساله نشان مي دهد كه غرب و به ويژه آمريكا ديگر قادر نيستند از شوراي امنيت براي تحقق اهداف سياسي خود ضد كشورهايي كه حاضر به اطاعت از آنها نيستند، استفاده كنند.

الخطيب اظهار داشت: جنبش عدم تعهد با توجه به توانمندي هاي اعضاي خود و در سايه رياست ايران بر اين جنبش، مي تواند نقشي فعال در زمينه حل و فصل مسائل امنيتي و اقتصادي منطقه اي نقشي فعال و تاثيرگذار ايفا كند.

30-22:44
26

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها