تشدید اعتراضات در بصره عراق به بیکاری و ضعف خدمات‌رسانی دولت

تشدید اعتراضات در بصره عراق به بیکاری و ضعف خدمات‌رسانی دولت
يکشنبه 24 تير 1397 - 12:35

همزمان با تجمع افراد معترض مقابل استانداری بصره، یک مقام امنیتی در این استان عراقی، از بازداشت شماری از شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌ها علیه سوءخدمات‌رسانی دولت خبر داد.

العالم _ عراق

تظاهرات و تجمع در استان بصره عراق، امروز یکشنبه نیز ادامه یافت تا جایی که نخست‌وزیر عراق دستوراتی برای تحقق فوری خواست معترضان صادر کرد.

مردم و جوانان عراقی از حدود یک هفته گذشته اعتراض به ضعف خدمات‌رسانی دولت، بیکاری و قطعی آب و برق و فساد اداری-دولتی اعتراض دارند. 

بازداشت افرادی در بصره

خبرگزاری رویترز، صبح امروز یکشنبه گزارش کرد که مردم معترضی که مقابل استانداری بصره تجمع کرده‌ بودند، وارد ساختمان استانداری شدند. وبگاه خبری شفق‌نیوز عراق گزارش کرد که شماری از افراد بازداشت شده‌اند.

شبکه خبری اسکای‌نیوز نیز گزارش کرد که پلیس بصره برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک تیر هوایی کرده است.

یک منبع امنیتی امروز یکشنبه اعلام کرد که «نیروهای امنیتی شماری از افراد معترض به بیکاری و ضعف خدمات‌رسانی دولت را بازداشت کرد. این منبع به «شفق نیوز» عراق، گفته که نیروهای امنیتی چادرهایی را که معترضان برای ماندن مقابل استانداری نصب و برپا کرده بودند، برچید و شماری را هم بازداشت کرد. 

نیروهای امنیتی عراق از شنبه‌شب، در استان بصره، نجف و کربلاء منع آمد و شد اعلام کرده بودند زیرا حضور اعتراضی مردم در روزهای اخیر منجر به درگیری‌ها و ناامنی و تخریب برخی اموال عمومی و خصوصی شده بود. 

استان‌های بصره، دیوانیه،‌ ذی‌قار، میسان، نجف، کربلا، واسط و بابل در روزهای گذشته شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به بیکاری و وضعیت خدمات‌رسانی ارگان‌های دولتی بود.

مردم در کربلا نیز روز گذشته نیز در کربلا وارد ساختمان استانداری شده بودند.

طبق آمار اعلام شده،‌ حداقل دو نفر در درگیری‌های چند روز گذشته در استان‌های عراق، جان خود را از دست دادند. دهها مقر حزبی نیز مورد هجوم افراد قرار گرفته و به آتش کشیده شده است.

روز جمعه نیز گروهی از معترضان وارد ساختمان فرودگاه نجف شدند و شماری از ابزار و وسایل وشیشه‌های آن را شکستند. 

دخالت برخی طرف‌های داخلی عراق

«سعد المطلبی» عضو ائتلاف انتخاباتی «دولة‌ القانون» امروز یکشنبه به وبگاه خبری «بغداد الیوم» گفت،‌ برخی از تظاهرات‌ها سمت‌وسویی سیاسی دارد و برای تسویه حساب سیاسی برگزار می‌شود.

المطلبی تصریح کرد، اینکه برخی مقرهای حزبی آتش زده می‌شود و برخی دیگر سالم می‌ماند، نشان می‌دهد که «برخی طرف‌های داخلی عراق تلاش می‌کنند از پس تظاهرات‌ها به اهداف خود برسند و تسویه حساب کنند. بعید نیست طرف‌های خارجی نیز در این تظاهرات‌ها دست داشته باشند». 

تشدید اعتراض‌ها در بصره

منابع خبری از جمله وبگاه «شفق نیوز» عراقی می‌گویند، روند اعتراض‌ها در استان بصره در جنوب عراق صعودی است و معترضان، مسیر منتهمی به ساختمان استانداری را قطع کردند.

یک منبع مطلع به این رسانه عراقی گفت که معترضان ضمن تهدید به ورود به ساختمان استانداری، اعلام کرده‌اند که مدیریت گذرگاه مرز سفوان در مرز با کویت، به هیأتی از آنان واگذار شود.

روز گذشته در پی ناآرامی در گذرگاه مرزی سفوان، کویت نیروهای خود را در مرز به حال آماده‌باش در آورد.

دستور نخست‌وزیر برای پاسخ به خواست معترضان

همزمان با بالا گرفتن شدت اعتراض‌ها در استان بصره، حیدر العبادی نخست‌وزیر دولت فعلی عراق، دستور داد که مبلغ سه‌ونیم تریلیارد دینار به صورت فوری به استان بصره اختصاص یابد. 

شبکه خبری «السومریه» صبح یکشنبه در پایگاه خبری خود اعلام کرد که نخست‌وزیر هفت تصمیم برای تحقق مطالبات مردم معترض در نظر گرفته است. 

یک منبع به السومریه گفت که «اختصاص فوری سه‌ونیم تریلیون دینار به بصره»، «انحلال شورای مدیریت فرودگاه نجف»، «اختصاص بودجه برای شیرین‌کردن آب» و «رفع مشکلات برق‌رسانی» و «آب‌رسانی لازم» از جمله این تصمیم‌هاست.

پربیننده ترین خبرها