با حضور ایران:

نشست چهارجانبه سوریه در قاهره برگزار شد

نشست چهارجانبه سوریه در قاهره برگزار شد
سه شنبه 21 شهريور 1391 - 05:31

مصر بالاخره نخستين حرکت خود را در مورد سوريه انجام داد و بدون دعوت کردن از قطر، و با حضو نمايندگان چهار کشور ايران، مصر، ترکيه و عربستان نشستي را به اين منظور برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، هر چند محمد مرسی رئیس جمهور مصر دو بار پیش از این قول داده بود که طرحی برای پایان بحران سوریه دارد، اما موضع‌گیری‌های وی علیه سوریه باعث شد تا بسیاری به این باور برسند که وی هیچ طرحی ندارد دعوت برای تشکیل نشستی در این مورد؛ به همین دلیل است.

به گزارش خبرگزاری الشرق‌الاوسط؛ در این نشست «شوقی اسماعیل» معاون وزیر امور خارجه مصر در امور کشورهای عربی، «ناصر البریج» قائم مقام وزارت خارجه عربستان، «عمر اوهون» سفیر سابق ترکیه در دمشق و «حسین امیر عبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه ایران در امور  عربی و آفریقایی شرکت داشتند.

وزارت امور خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که این نشست در راستای طرح ابتکاری «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر که در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در جده مطرح کرده بود، برگزار می‌شود.

مرسی در این اجلاس خواستار تشکیل کمیته چهارجانبه متشکل از ایران، عربستان، ترکیه و مصر برای توقف خونریزی‌ها در سوریه و ارائه راهکار سیاسی به منظور تحقق خواسته‌های ملت سوریه برای انتقال به یک جامعه دموکراتیک شده بود.

«نزیه النجاری» معاون سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای پیش از برگزاری این نشست اعلام کرد که در این نشست دیدگاه‌ها درباره تحولات اوضاع فاجعه‌آمیز سوریه و راهکارهای لازم برای توقف خونریزی‌ها و تحقق خواسته‌های ملت سوریه بررسی خواهد شد بویژه اینکه در صورت عدم دستیابی به راهکاری برای حل بحران سوریه پیامدهای منفی آن همه را درگیر خواهد کرد.

وی افزود که مصر سعی خواهد کرد از این نشست به نتیجه‌ و توافقی در خصوص چندین اصل اعم از توقف فوری خشونت‌ها، حفظ وحدت سوریه و حاکمیت و تمامیت ارضی آن، مخالفت با دخالت نظامی خارجی در سوریه و ارائه راهکار سیاسی با مشارکت همه طیف‌های ملت سوریه به منظور تحقق خواسته‌های ملت دست یابد.

این آرزوهای مصر برای سوریه در حالی بیان می‌شود که ترکیه و عربستان به عنوان دو کشور مداخله‌گر در امور داخلی سوریه، خواهان دخالت نظامی در این کشور هستند. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها