روسیه خواستار همکاری آمریکا در بازسازی سوریه شد

روسیه خواستار همکاری آمریکا در بازسازی سوریه شد
شنبه 13 مرداد 1397 - 08:54

خبرگزاری رویترز گزارش داد، روسیه از طریق یک کانال ارتباطی محرمانه از آمریکا خواسته است تا در بازسازی سوریه و کمک به بازگشت آوارگان همکاری کند.

العالم - سوریه 


این درخواست در نامه 19 ژوئیه (28 تیر ماه) «والری گراسیموف» فرمانده ارتش روسیه به «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مطرح شده است. یادداشتی که دولت آمریکا درباره این نامه تهیه کرده، به رویت رویترز رسیده است.

طرح روسیه در واشنگتن با استقبال سردی مواجه شده است. به نوشته رویترز، این پیشنهاد نشان می دهد روسیه واشنگتن و سایر کشورها را تحت فشار قرار داده تا به بازسازی مناطق تحت کنترل روس ها در سوریه کمک کند. چنین اقدامی احتمالا به تقویت بیشتر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه منجر خواهد شد.

بر اساس این نامه، این پیشنهاد به دلیل آن مطرح شده که «نظام سوریه فاقد تجهیزات، سوخت، سایر مصالح و بودجه لازم برای بازسازی کشور در راستای بازگشت و پذیرش آوارگان است.»

در یادداشت دولت آمریکا آمده است: آمریکا تنها در صورتی از بازگشت آوارگان حمایت می کند که این بازگشت، امن، داوطلبانه و توام با حفظ شان آنها باشد.

آمریکا گفته که بازسازی سوریه باید مشروط به روندی باشد که شامل در آن انتخاباتی تحت نظر سازمان ملل برگزار شده و انتقالی سیاسی در سوریه رخ دهد. 

دفتر دانفورد از اظهارنظر در خصوص نامه گراسیموف امتناع کرد. «پائولا دان» یکی از سخنگویان ارتش آمریکا گفت: ژنرال ها توافق کرده اند که طبق روال گذشته جزئیات گفت وگوهایشان را محرمانه نگه دارند.

طبق ارزیابی ها سازمان ملل بازسازی سوریه به دستکم 250 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها