تلاش واشنگتن برای بازگرداندن پیشمرگه به مناطق مورد منازعه عراق

تلاش واشنگتن برای بازگرداندن پیشمرگه به مناطق مورد منازعه عراق
شنبه 13 مرداد 1397 - 15:23

مقامات آمریکایی در رایزنی با مقامات منطقه کردستان عراق، همسو با خواست اربیل بر ضرورت بازگشت نیروهای پیشمرگه به مناطق مورد منازعه در این کشور تاکید کردند.

العالم - آمریکا

مقامات مسئول آمریکایی مذاکرات با رهبران منطقه کردستان عراق را به منظور ایجاد هماهنگی امنیتی میان اربیل و بغداد در مناطق مورد منازعه و تسریع در تشکیل دولت جدید از سر گرفته‌اند.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد پست»، واشنگتن تلاش دارد تا نیروهای پیشمرگه را به مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل باز‌گرداند. این نیروها از سال گذشته که در پی عملیات نیروهای مشترک عراق پس از برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، از این مناطق عقب‌نشینی کرده بودند.

دولت منطقه کردستان عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «شان جنکینز» مسئول دفتر هماهنگی امنیتی آمریکا در عراق، در نشست با «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان بر ضرورت همکاری میان پیشمرگه و ارتش عراق تحت پشتیبانی آمریکا به منظور جلوگیری از بازگشت داعش تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، بارزانی نیز تایید کرد که این هماهنگی مانع بازگشت خشونت به منطقه خواهد شد.

همزمان با این دیدار، یک هیأت آمریکایی به ریاست «برت مک‌گورک» با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان و رئیس سابق منطقه کردستان در اربیل دیدار و گفت‌وگو کرد.

مک‌گورک در این دیدار اظهار داشت: من همواره تاکید داشتم که تروریسم با شکست داعش پایان نمی‌یابد و اکنون می‌بینیم که تروریسم وارد مرحله جدیدی شده و چهره جدیدی به خود گرفته است.

وی در این دیدار بر ضرورت باسازی ساختار روند سیاسی در عراق بر اساس مشارکت، توافق و توزان و تشکیل دولتی جدید بر اساس این اصول و مشخص کرد سازو‌کارها و جدول زمانبندی شده برای آن، تاکید کرد.

واشنگتن و اربیل بارها تلاش کرده‌اند تا بغداد را متقاعد کنند که نیروهای پیشمرگه به مناطق مورد منازعه بازگردند اما تا این لحظه، بغداد به این درخواست و تلاش، پاسخ مثبت نداده است.

دولت منطقه کردستان عراق نیز هنوز امیدوار است که به مناطق مورد منازعه بازگردد و پس از عقب‌نشینی‌اش از این مناطق در ماه اکتبر پیش، بار دیگر قدرت را در این مناطق به دست گیرد و برای این کارش، بازگشت تروریست‌ها و تهدیدهای موجود در این مناطق و ظهور گروه‌های مسلح در این مناطق پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه را بهانه می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها