نماينده عراقي: اردوغان همچنان فکر احیای امیراتوری عثمانی است

نماينده عراقي: اردوغان همچنان فکر احیای امیراتوری عثمانی است
چهارشنبه 22 شهريور 1391 - 18:23

بغداد(العالم)- علي شلاه نماينده مجلس عراق موضع رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در زمينه تسليم نكردن طارق الهاشمي معاون سابق رييس جمهوري عراق را كه حكم اعدام وي به اتهام جنايت عليه غيرنظاميان توسط قوه قضاييه عراق صادر شده، محكوم كرد.

 وي چهارشنبه شب در گفت وگو با شبكه خبري العالم با اشاره به آرزوي اردوغان براي احياي امپراتوري عثماني گفت: امروز پول قطر، تركيه را اداره نموده و به سوي منازعه طايفه‌اي سوق مي‌دهد كه نمي‌خواهيم آتش آن در منطقه شعله‌ور شود.

شلاه افزود: هيچ كشوري حق ندارد الهاشمي كه در بيش از صد پرونده تحت تعقيب است، بي گناه بداند چون وي مسئول خون صدها شهيد است لذا خون اين شهدا به گردن اردوغان است كه از يك متهم فراري حمايت مي كند.

به گفته شلاه، از 9 قاضي صادركننده حكم اعدام الهاشمي شش نفر سني هستند (الهاشمي سني است) و حتي سران فهرست العراقيه كه الهاشمي وابسته به آن است، به جنايات وي كه در جريان آن صدها عراقي از جمله اهل سنت و مسيحيان كشته شدند، اعتراف نموده اند.

وي با اشاره به جنجال تركيه در گذشته براي تحويل گرفتن عبدالله اوجلان رهبر حزب كارگران كردستان، اقدام اخير اردوغان درباره الهاشمي را مداخله آشكار و غيرقابل قبول در امور داخلي عراق دانست.

شلاه يادآور شد: اگر قوه قضاييه عراق حكمي صادر كرده، اين قوه مستقل بوده و كسي نمي تواند بر آن تاثير بگذارد.

وي با انتقاد از اقدام داوود اوغلو وزير خارجه تركيه در سفر به كركوك بدون اخذ اجازه از بغداد آن را نقض حسن هم‌جواري و روابط بين‌المللي دانست و از دولت اردوغان خواست حاكميت عراق را محترم بشمارد. 

tt-12-18:43       

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها